Det ligger en hel haug med tips på forumet til hvordan man kan unngå rare regler, når billetter slippes, hva som er lov og ikke, vellykkede bookinger osv. det er til og med en egen tråd hvor man kan få hjelp til å finne billetter. Hvorfor dette har fungert godt for veldig mange, men ikke deg vet jeg ikke. Grunnen til at dette har vært nødvendig er jo fordi SAS sitt søk ikke klarer å koble sammen rutene til ønsket destinasjon. Om man f.eks vil til SGN så finner ikke SAS noe hele veien til tross for at det er ledig OSL-LHR-BKK, og BKK-SGN i annet søk. Og om vi som vanligvis har funnet leg for leg nå skal inn å krangle om billettene med de som bare bruker søkefunksjonen til SAS så kan jeg ikke se for meg at det blir bedre for noen parter.
Dette har ikke nødvendigvis vært negativt, men en del av dynamikken bak det å finne gode reiser. Jeg har sjelden (aldri) sittet klar med bookingfingeren nattestid 360 dager før. De billettene forsvinner som dugg for solen uansett, og jeg vet knapt hvor jeg vil reise et år i forveien. Men jeg visste at det kommer til å bli mange avbestillinger/ombookinger, så derfor la jeg på alerts for de dagene jeg ønsket å reise til de stedene som var aktuelle, og alle kombinasjoner som kunne ta meg dit. Fant kanskje en halvgod reise eller to bare for å ha "noe" - eller i det minste til en hub hvor det finnes mange gode connections videre. Deretter var det bare å forbedre fortløpende - leg for leg. Jo nærmere avreisetidspunkt, jo flere seter og legs blir avbooket og tilgjengelige. Ofte raste det inn med bedre alternativer tett opp mot avreise, og du endte opp med en superduper rute til slutt. De som har avbestilt har jo gjort det fordi de endret planer eller fant noe bedre. Vinn-vinn for alle parter. Men nå er mye av denne dynamikken ødelagt. Der du før kunne plukke akkurat det legget du manglet når noen avbestilte, si, fem legs, må du nå overta hele ruten til vedkommende. Litt satt på spissen. Derfor er det en del av oss her inne som er litt skeptiske. Kanskje til og med litt smågretne
Så lenge SAS sin begrensning på Partner Awards er og at Asia i praksis er kuttet vekk fra rutenett verket så vil jeg fraråde folk å samle EuroBonus poeng ja, unngå EuroBonus som pesten! SAS må lempe på den detaljen med bookings leg for leg, hvis ikke er flere av oss ute av dansen!
Asia kuttet? Air France og KLM. Vietnam Airlines via HAN eller SGN. Korean via ICN. Xiamen via XMN. China Airlines via TPE. Garuda via Jakarta. Saudia via JED. Tok meg 1 minutt å finne C klasse til KUL om ca et år. Det var nesten umulig med Star uten å sitte klar ved midnatt. Vi en noen uker inne i ST. Sutre på folkens.
Der er jeg veldig uenig med deg. Det er en alt for ekstrem holdning, og vi må gi dette tid. Enn så lenge blir det å reise innenriks, på "sydenturer" og noen langhelger i Europa om man ikke skulle slumpe til å få booket en finfin IC før noen andre tar den. Men motivasjonen til å jage bonuspoeng, nivåpoeng og å betale ekstra for revenuebilletter hos SAS fremfor andre selskaper har nok på kort sikt blitt redusert.
Jeg har verken søkt noe særlig eller satt meg inn i nye regler for booking av bonusreiser etter 1. September. Men er det en ny regel som sier at man ikke kan sette sammen legs? Er dette noe som er kommunisert ut av SAS skriftlig?
Det er bare å la fakta tale for seg selv. Jeg har siden min først bonusreise i 2018 klart å fly innom alle kontinenter som *A kan ta meg til. Tar man bort 2020 og 2021, har jeg kun hatt fem år som bonusreisende. Jeg har reist i F med LH, NH, TG, OZ og SQ, C med NH, BR, OZ, TG, SQ, LH, LX, SN, LO, SK, UA, AV, AC og ET. Om teorien din stemmer, så burde jeg ikke ha fått booket så mange bonusreiser, men jeg klarte i alle fall å booke noen kulde bonusreiser. Da antar jeg jeg gjorde noe riktig.
Litt sent å informere, men BR hadde masse ledig bonusseter til KUL. Jeg hadde i alle fall ikke noe problem å finne noe til KUL.
Det har vel vært regelen i lang tid, men med unntak av noen ytterst få agenter har det ikke blitt håndhevet. Nå har det gått ut et memo til alle agenter som presiserer regelen. Det ligger en skjermdump av memoet i en av trådene om overgangen.
+1 har også flydd F med alle dei selskapa 2pax. Ikkje C med like mange, men har satt sammen nokon ganske sprø reiser heilt ut til stillehavet(Samoa)
Og mine fakta er at jeg må reise på spesifikke datoer, og har greid, etter mye om og men, å finne turer i C med TG og TK. Aldri LH selskapene. Første utgave av årets sommerreise gikk OSL FRA IST SGN TPE KUL, og det var ikke fordi jeg ville reise mest mulig. Det var det jeg kunne finne. Så satt jeg klar når TG slapp sine 6 måneders seter og fikk ARN BKK KUL. Som ikke kunne syes sammen med OSL ARN. Den måtte jeg kjøpe. Returen måtte bookes separat KUL BKK FRA med CT #2, ellers måtte de kansellere turen ned for å forsøke å bokke den på nytt med returen. Ulempen var at jeg da risikerte å miste turen ned om noen snappet den opp når vi forsøkte å booke hele reisen. Så det ble 2 bookinger, og FRA OSL var ikke tillatt å legge til, så den måtte jeg kjøpe. Hva er nytt for meg nå? Ingenting. Jeg skjønner at ingen tror på det jeg sier, men leg for leg var ikke mulig. Det var beskjeden jeg fikk.
Spørsmålet for meg er om kostnaden for poeng og CT + deler jeg må kjøpe, har begynt å bli så store at jeg like gjerne kan kjøpe C billetter. Det er ikke mye om å gjøre.
Uten å ha regnet på det, så tenker jeg at hvis jeg ikke får utnyttet både alle CT jeg opptjener på relativt lange reiser, og jeg får brukt poeng enten på dyre inneriks reiser eller på lange og for meg behaglige / spennede reiser + mål, så vil det ikke lønne seg. Jamfør kjøp av div burger og pasta produkter i dag. Og tiden og frustrasjonen jeg brukte på siste booking av LX/LH F . Hadde jeg kjøpt meg en spontan MEX tur i F... Nei. Men det hadde nok blitt ferie fremover og, selv om jeg ikke skulle sanke EB poeng videre.
Aha! Jeg har for en tid tilbake faktisk truffet på en agent som ved to ulike anledninger har nektet meg å sette sammen Star Alliance reiser leg for leg. Han gav beskjed om at det ikke var tillatt. Det var mange måneder mellom de to gangene, men jeg kjente ham igjen igjen pga dialekten og det dårlige humøret. Tredje gang jeg traff på ham, så la jeg på før samtalen var skikkelig i gang. Jeg trodde at det var han som ikke kunne reglene, men da viser det seg at han var en av de få agentene som fulgte denne regelen da
Ja, det er en viss Svensk agent jeg bare legger på hvis jeg får, så ringer jeg igjen, men hadde SAS visst hvor mange kunder han hadde skremt vekk fra SAS EuroBonus med å si "Tyärr, bla bla bla" så hadde han tenkt seg om. Det er flere som har blitt Flying Blue Elite+ medlemmer på grunn av han, kunder som hadde vært SAS gullkunder hadde det ikke vært for at de ble skuffet av den fyren der
Det fungerer sjelden med tilgjengelighet på awardreiser. Slik har det vært de siste 15 årene. En kan selvsagt være heldig. Men vil du ha tak i de gode billettene, så må du ha fleksible datoer. Og sitte klar for å få tak i dem. Ofte står det om minutter. Så må du gjerne være uenig i at det er slik. Og vi skulle nok alle ønsket at det var bedre. Men det er enorme mengder bevis både her på forumet og andre forum at det går an. Men premisset er fleksible datoer og mye tid allokert.
Han med navn som begynner på D var jo versting, men sluttet i SAS for lenge siden. Finnes det en bestemt ny agent av samme slaget, altså?
Det finnes en, og muligens to av samme slaget. Kaffen nevner en svensk, men han jeg snakker om er ikke svensk.