Er Amex Platinum verdt årsgebyret om man bruke som hverdagskort og kun reiser 1-4 ganger i året?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av memzo94, 19. juli 2025.

1. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Er Amex Platinum verdt årsgebyret om man bruke som hverdagskort og kun reiser 1-4 ganger i året?

Har en grei inntekt og er interessert i å samle bonuspoeng og synes metall kort er ganske kult :)
    Har 2 kredittkortet som i dag gir 5 + 4 besøk på lounge, ellers bor jeg på litt forskjellige steder når jeg er ute og reiser.

Hva tenker dere her?

2. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Nei

tobeornot999 liker dette
  3. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Kanskje LITT kort svar fra @Kaffen her, men han er inne på noe. Rent økonomisk går dette ikke i pluss med ditt reisemønster. Men det gjelder dessverre de aller fleste reisebaserte kortene for de alle fleste reisefrelste her inne. Man må gjerne opp i flere reiser per måned og helst langturer før at men kommer ut i pluss, og selv da må man gjerne ty til økonomisk irrasjonelle argumenter for å forsvare kostnaden: «ja men jeg MÅ jo ha fasttrack og lounge», «hvis jeg ikke sitter i business så DAUER jeg på langflight», «leiebilen MÅ være bedre enn den hjemme for å komme meg frem sikkert» , osv…
    Fakturm er at dette er en luksushobby som koster unødig mye penger sett med revisorøyne. Men for oss som ikke er blåruss (og sikkert for en god del fastboende økonomer her inne :)) så synes jeg at vi kan fortsette å rasjonalisere bort den kostnaden og heller glede oss over vår sære og dyre hobby!

4. antirealiti

antirealiti Medlem

Likes mottatt:
    313
    Bonuspoeng:
    63
    Med Dining by Amex (gitt at man garantert hadde gått på slike restauranter 6 ganger i året uansett ;)) blir kortet fort "verdt det", rent monetært, også for de som reiser lite vil jeg si. Med Mélia gold sin 20% off voucher og en overnatting eller to der i året er man fort "i pluss".

Merk bruken av anførselstegn her... Man kan også ofte få de samme eller lignende goder som kortet gir via andre (billigere) metoder.

5. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Elite-kortet er jo også i svart metall, med mindre du tenkte på metall i navnet. Strengt tatt flere poeng for en billigere penge + CTer, som er et must for bonusnissen.

Forsåvidt enig med Kaffen her.

6. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg tror de fleste bonusnisser (eller mange iallefall) ser på dette som en hobby som gir unnskyldning for å gjøre ting man ikke nødvendigvis hadde tatt seg råd til uten den. Og som mange hobbyer, så begynner man å lage unnskyldninger for seg selv at "alt blir sååååå mye bedre med denne dingsen til 3x pris".
    Trenger man å reise i business hver gang? Nope. Er det kjekt? YEP! Hadde man reist i hele tatt uten fordelene? Godt mulig ikke.
    For dem som uansett reiser mye, så er det vinn-vinn. For dem som ikke reiser så mye, så er det en mulighet til å "forsvare" luksus som de vanligvis ikke ville ha opplevd.
    Å fy søren så kjekt det kan være :)

Lillegutt, Baldrick, kiev and 7 others like this.
  7. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Som de andre nevner her, billige reiser blir ofte dyre..
    Jeg har også forsøkt å forsvare disse "gratis-reisrne" for meg selv, men det er jo egentlig ikke rasjonelt.

Jeg tenker heller som også nevnt, en hobby er som regel ikke gratis og jeg med mine begrensede midler ville aldri i verden ha råd til å fly jorden rundt i first og businesses slik jeg har gjort.
    Har sikkert kostet mye tid og energi, men rent kronemessig tror jeg vel jeg knapt hadde opplevd det samme i økonomi som jeg har fått til i business.. og hvem vil vel strengt tatt fly "feil vei" til både Asia og USA i økonomi.... :rolleyes:

Var en annen kar her inne som kom med et veldig godt poeng, han har drømt om dette fancy Amex-kortet i lang tid, det er dyrt og gir begrenset praktisk verdi, men selve følelsen av å få det og dermed oppnå noe som man har ønsket har også en verdi i seg selv.

Verdien av et kort sånn sett, uavhengig av hvor mye du reiser er jo mest en sak for din del.
    Om du har nok poeng og får muligheten til å bruke en CT per år så er det jo forsatt potensielt en god investering.

Personlig er jeg nå veldig usikker på om jeg skal betale for Amex. Har hatt det i mange år og booket masse gøy med CT, men tilgjengeligheten og uforutsigbarheten pt gjør meg litt fristet til å ta det steget igjen, så for min del beholder jeg SAS MC og later som jeg ikke ser årsavgiften....

Det sagt, om det skulle ha noen relevans så har jeg allerede pensjonist-gull, så statuspoeng er jeg ikke opptatt av.

AirMags, Lillegutt, jonss and 13 others like this.
  8. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Vil du si at elite kortet er verdt det? :) til mitt bruk?
    Tenker kanskje jeg kan nå en CT, men tviler på at jeg klarer to.

Last edited: 19. juli 2025
  9. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hva er Melia gold sin 20% voucher?

10. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Det er metall,.og det samler masse poeng. Bruker du 300k eller mer i året, får du to 2-for-1 vouchere..Det samler også statuspoeng.

Vi reiser stort sett interkontinentalt minimum 1 gang i året (4-6 pax). For oss lønner det seg uansett, selv om vi fløy bonus-økonomi. Min investering i kort&slikt er ca 11000 i året. Sleng på 9000 i skatter og avgifter for 6 pax, så et det 20.000 for seks over 2 år.

Mtp på loungetilgang: Nei.

Last edited: 19. juli 2025
    kongenamundsen liker dette
  11. memzo94

memzo94 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Hvordan er dette fordelt?

12. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,150
    Bonuspoeng:
    113
    Elite 6000
    MC 2335
    Billkill 3300

Så bruker jeg sikkert et par tusen ekstra på å krige inn gull - men det handler jo ikke om poeng.

13. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,964
    Bonuspoeng:
    293
    Er det avgift på kortene???? Det har jeg aldri sett ….

14. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Sett hva?

Cumulus, kiev, NoLimit and 3 others like this.
  15. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Kikk mer på hva du kan få av cashback og ha revolut metal i bakhånd om en trenger noe spesielt som lounge etc på flyplassene. Jeg liker å spille sjakk, og har med det Chess.com medlemskap i mitt revolut kort, så får jeg VPN inkluert også Wolt på toppen av det hele, så med det er kortet betalt av seg selv bare der, også har det andre fordeler som også er nyttig som ingen transaksjonsgebyr i utlandet mot ca 2% på andre kredittkort. Så jeg får mye mer tilbake for det kortet enn noen kredittkort kan gi.

Hvis jeg besøker lounge 4 ganger i året med dette kortet så er det 1000 kroner til sammen, men hvis jeg flyr skyteam eller Singapore Airlines, så er lounge inkludert uansett. Revolut er genialt med en lengre mellomlanding i Istanbul da jeg bruker det på den loungen der, for den er jo en attraksjon i seg selv, men eller så er sum av sumarum, så er ikke Amex verd verdien for min del uansett hvilket kort. Cashback er mer verdifullt uansett.

Så en kortstokk som makser cashback + Revoult Metal er min kombo også dekker LTG skyteam. Flyr mest Eco, men i noen tilfeller med SAS til BKK, og enklete ruter i Asia er svært lønnsomme med poeng. Så ja grovt sett gå for cachback, men en kan ha litt poeng, så en god blanding er best. Men som sagt "NEI" ikke blås pengene bort på ett bestemt kort som bare er for å flashe, det skal lønne seg å ha det kortet du bruker, og jeg kan ikke se at Amex Platinum lønner seg på noen som helst måte, selv ikke om du reiser mye heller.

16. TravelAddict

TravelAddict Medlem

Likes mottatt:
    308
    Bonuspoeng:
    53
    Rent økonomisk så lønner det seg ikke. Det høres ut som at du ikke har så høyt forbruk heller, så det er ikke så mye å hente på poeng. Hvis du kun skal ha det pga lounge og følelsen av å eie kortet så blir det som andre sier en dyr hobby.
    Hvis du bor i nærheten av noen av de byene som har dining by Amex kan du hente inn noe av kostnaden.

Jeg er relativt ny i denne poeng verden. Jeg skaffet meg Amex elite i fjor og har fått samlet en god del poeng via den. Men så har vi høyt forbruk så 2 CT oppnår jeg raskt. Jeg har litt lyst på platinum og har frem til nå ikke klart å forsvare prisen. Men fra høsten av skal jeg reise en god del i forbindelse med jobben så da vurderer jeg å skaffe den. Jeg har også mulighet til å bruke Dining by Amex. I tillegg gir kortet gold medlemskap hos Hilton, som er et kjede jeg bruker en del på fritidsreiser.

Oppsummert, tror ikke "det lønner seg" for deg, sikkert ikke for meg heller, men jeg har mulighet og lyst til å ha det. Vet ikke hvorfor du synes det er stas å eie metallkort, spesielt i disse tider hvor "alle" har kort på telefon :)

kiev liker dette
  17. Schlandy

Schlandy Veteran

Likes mottatt:
    4,843
    Bonuspoeng:
    113
    Med Amex plat får du Melia gold med på kjøpet. Som Melia gold får du 3 vouchers per år som gir 20% rabbatt på bestilling, samt bursdagsgave som enten gir en ekstra 20% voucher eller en upgrade voucher fra standard til premium rom. Kan gi ualminnelig god uttelling

Baldrick liker dette
  18. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,631
    Bonuspoeng:
    183
    What? Blir SAS Amex Elite stempla ut i aluminium no? I tilfelle må eg straks til å tape mitt og be om nytt.

19. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Noe jeg ser på er at Amex Elite koster 6000 kroner året, SAS MC Premium koster 2335 kroner året. Skatter og avgifter på en SAS business billett er 1946 kroner på en SAS Business fra KRS til DEL. Så da har jeg brukt 10 281 kroner før jeg har satt meg på flyet, og begynt trekket fra Eurobonus kontoen min av de 82 500 poengene for en CT + alt det stresset med å finne en billett som er åpen. "Hvis en velger ECO så blir det samme prisen + 45 000 poeng og en CT. I tillegg så kunne en ha tjent disse poengene i cashback enn å tjene dem opp med Eurobonus poeng, så sånn sett er også den ideen død.

Slik jeg ser det så er SAS MC lønsomt, hvis en bruker kortet riktig, men Amex er puttet på dynga for min del. For i stedet for å få poeng, så booker jeg cach og for 8335 + ca 2000 kroner i booking gebyr og på toppen det jeg vil få i cashback med å bruke kortene riktig så har jeg en Business klass billett hvor jeg vil for min del i året + bedre tilgjengelighet og ikke alt det pirket med å finne meg ett ledig sete å booke.

Så tenk cach nå, for slik som kredittkort selskapene nå driver på med er ikke lønnsomt lengre for kundene, ved mindre en utnytter en SAS Business class Billett til BKK og lykke til med å finne en billett som matcher, fir 99,9% av befolkingen er dette bare en fjern drøm dessverre. Det var bra i deg gode ganle dager, men den modellen som fungerte for 10 år siden, fungerer desserre ikke nå lengre!

kongenamundsen liker dette
  20. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,531
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne gå i appen og velge "få nytt kort i metall", det gjorde jeg. Vet ikke om muligheten fortsatt er der?

Travellingalf and Stuttfeiten like this.

Del denne siden