Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,919
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg er inne i en periode nå med tilnærmet null jobbutlegg, og privat forbruk er så-som-så, har vel drøye 20.000 kr på SAS AmEx Premium-kortet hittil. Det skal holde hardt med ytterligere 130.000 kr før 1. april, så CT for 2025 som kan brukes i C utgår om jeg ikke endrer på noe.

Slik jeg ser det akkurat er alternativet å kvitte seg helt med Amex og spare en solid hundrelapp i måneden, eller betale fem hundrelapper hver eneste måned. I det sistnevnte scenarioet klarer jeg ila. kalenderåret 2025 klart å opptjene en "ordentlig" CT med vanlig forbruk uten å streve altfor mye, og den CT-en skulle jeg alltids fått bruk for.

Om jeg skaffer meg BillKill i tillegg klarer jeg nok å hoste opp rundt 15.000 kr/mnd. i fakturaer, men det koster da 5.000 kr ekstra i året i gebyrer. Det gir en ekstra CT.

Nå tømmer jeg meg for tanker her, men jeg sliter med å se at det for meg gir veldig mye verdi å fortsette å ha Premium-kortet, ihvertfall. Det store spørsmålet er om jeg skal oppgradere nå og gå all in på AmEx, eller om jeg skal si det opp Premium, avvente og se om det dukker opp noen kampanjer nærmere sommeren som gir en signup-bonus. Deler etternavn med en som ville kvalifisert for en ny kampanje, og det kan jo hende det dukker opp noe spennende ila. det neste halvåret.

2. Satyv

Satyv Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,306
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som vet om CT jeg opptjente i fjor fortsatt er gyldig hvis jeg sier opp kortet?

Denne forandringen gjør premium helt ubrukelig så jeg sier det opp og holder meg til SAS MC.

3. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    MC kommer nok til å gjøre mottrekk, så får vi se
    Der bøffa de meg, jaja, ikke noe CT i år, får ta en vurdering i forhold til om jeg kutter tråden med Amex :oops::(

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,241
    Bonuspoeng:
    183
    Tror jeg tar en telefon til Amex i morgen.

5. mrt

mrt Veteran

Likes mottatt:
    1,134
    Bonuspoeng:
    113
    :eek: Nå holdt jeg på å dette av stolen, har du Amex? Sånn kredittkort som gir EB??? o_O

Eddie47, EgilSk, AirMags and 9 others like this.
  6. Biffo

Biffo Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg kan ta feil, men er ikke:
    100 kr på SAS Premium MC = 25 bonus poeng = 6,25 nivåpoeng? Dette er jo bedre enn Amex Elite. Siden jeg ikke er interessert i Companion Ticket, blir det farvel til Amex og drill baby drill med SAS Premium MC.

Last edited: 22. jan 2025
  7. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,069
    Bonuspoeng:
    293
    100kr på SAS Premium MC = 15 bonuspoeng på vanlige kjøp, 20 bonuspoeng i valuta og 25 bonuspoeng på SAS.no/tlf. Altså hhv 3,75, 5 og 6,25 nivåpoeng.

Biffo liker dette
  8. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det som er opptjent er opptjent og trekkes ikke tilbake.

madsop liker dette
  9. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    De som får 20k nivåpoeng i april er de som ikke har rukket å få disse i sin EB opptjeningsperiode.

Eksempel: Jeg har periode 1.6.24-31.5.25 og min Elite-dato for 20k var i november-24 og jeg har mao. fått mine 20k i min opptjeningsperiode. Dersom jeg hadde hatt min Elite-dato i perioden 1.4-31.5 ville jeg da mistet de 20k i min opptjeningsperiode, og derfor overføres de ca 1. april. Mao. sørger de for at alle får sine 20k innenfor opptjeningsperioden for EB. Ingen får dobbelt og ingen mister sine 20K.

eventyrer, FlyerOslo and holmen like this.
  10. Storbaba

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Fordelen for oss som alltid har opptjent 2 CT på Elite er at i stedet for å legge kortet bort og bruke SAS MC etterpå, nå kan fokusere på Elite og få mer enn 20k nivåpoeng og flere bonuspoeng enn før endringen. Men Amex Premium-bruk er dessverre fullstendig ødelagt og jeg har medfølelse for alle som har (snart hadde?) det..

AirMags, eventyrer, kiev and 3 others like this.
  11. zark

zark Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Det er vel 200k på DNB Mastercard med Eurobonus upgrade for 20.000 nivå, 234k på Amex Elite for 14.000 nivå, 1kr pr måned på SAS MC for 6000 nivå, og 5000 nivå fra Concious Traveler.

Så 434012 kr i forbruk på kredittkort, 10298 kr i kostnader for å ha de kortene, og inntil 900 kr i Biofuel for Concious Traveler.

Last edited: 22. jan 2025
    ina and turaga008 like this.
  12. rgn

rgn Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    Fikk da bekreftet i chatten at i mitt tilfelle vil jeg få 20 000 i 2025.

sheim and holmen like this.
  13. turaga008

turaga008 EBD | OWS | *AG

Likes mottatt:
    486
    Bonuspoeng:
    63
    Takk, det gjorde det lettere å orientere seg! Jeg har ikke DnB Saga/Private Banking, men da blir det eventuelt å skaffe seg førstnevnte da det har bedre statusopptjening enn SAS mc premium.

14. Stones

Stones Nytt Medlem

Likes mottatt:
    10
    Bonuspoeng:
    3
    Vi skal vel kanskje ikke se helt bort fra at Dnb Mastercard går i samme retning - inn på lignende modeller som Amex og SAS Mastercard?

15. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    De har jo det allerede.. De var først ute med spendbasert statuspoengopptjening, om enn med litt andre detaljer rundt hvor mye man må bruke og når ting blir utbetalt i forhold til Amex og SAS MC

kiev and The_Dude like this.
  16. Sliteren

Sliteren Medlem

Likes mottatt:
    98
    Bonuspoeng:
    18
    Ser mange snakker om omsetning på 600-700 000 her inne.

Hva blir det mest (evnt minst ikke-)fornuftige for oss med betydelig mindre? Har så langt hatt Premium og vel en omsetning på 200 000

SAJblue, EgilSk, Shyneno and 3 others like this.
  17. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    668
    Bonuspoeng:
    93
    At Amex fortsatt reklamerer for 2-1 ved kjøp med Amex Premium er jo rimelig frekt. De har heller ikke varslet kunder om disse endringene så vidt jeg kan se. At jeg skal få med meg dette via en nettside hos en tredjepart er jo ikke holdbart som varsel til kunde.

https://www.americanexpress.com/nb-no/kredittkort/sas-premium/

furlong, Shyneno and Kniven like this.
  18. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,771
    Bonuspoeng:
    183
    Om du får god utnyttelse av 1CT (reise for 2 pers i C longhaul) kan det være god verdi med Elite også tenker jeg (bare ikke like god verdi som før). Ellers hvis du er interessert i å reise dit SAS flyr longhaul ville jeg satset på kun SAS MC Premium (jeg gjorde det før jeg fikk mer jobb-utlegg jeg kunne ta på Amex). Forutsetter en del trumf-inntjening for å nå FP4 da.

ina liker dette
  19. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,069
    Bonuspoeng:
    293
    De har sendt ut mail til kundene sine i dag.

20. sovehue

sovehue Medlem

Likes mottatt:
    668
    Bonuspoeng:
    93
    Ok, har ikke mottatt den.

Shyneno liker dette

Del denne siden