Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Det er jo ting som er positivt med endringen, og ting som er negativt. For meg personlig vil jeg trolig nå EBD tidligere enn beregnet i år, og på sikt kan det bli mindre rift om business-bonussetene med en del CTer som forsvinner.

Men for Amex er jo dette nok en knekk i omdømmet. De sliter allerede med en haug med kampanjer der folk ikke får poengene de er lovet, og så kommer en endring som gjør det ene kortet i praksis ubrukelig.

Elite er ikke for alle, og mange som kun vil ha EBG på en enkel måte, dropper nok ut. Oss som makser kortet for 2xCT vil fortsatt kunne hanke inn de 20.000 nivåpoengene relativt enkelt.

Ellers enig i at det blir spennende å se om SEB kommer med mottrekk. Jeg tviler, men det kunne jo blitt litt konkurranse mellom dem. De kan fort komme med devaluering de også...

Skarven, Preference and dannils like this.
  2. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Nå er det ikke nødvendigvis slik at mottrekket kommer "alle" til gode. Ikke umulig at de tenker at de skal eie middle of the market og gjør et par små endringer utifra det, i stedet for å gå head on mot Amex.

Duopol kommer vel aldri til forbrukerens fordel.

Spielhaug liker dette
  3. Ololsen

Ololsen Senior Medlem

Likes mottatt:
    7,400
    Bonuspoeng:
    163
    Hmm, hva med oss der opptjeningsperioden startet 01.01.2025 og de årlige 20.000 alltid har kommer i februar hvert år. Vil vi få begge deler i år? altså 20.000 nivå poeng i februar og mulighet for å tjene ytterligere nivå poeng fra 01.04? Dersom ikke går jo vi glipp av et helt kvartal å tjene nivåpoeng på.

4. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Tror denne blir omtrentlig riktig for dem som vil reflektere på hele porteføljen sin:

Screenshot 2025-01-22 at 11.28.23.png

Ikke tatt spesifikt hensyn til mulighet for SAS spend via SASMC, men for mange vil nok 1 transaksjon i måneden være optimalt. Med mindre man har anledning til å betale Travel Pass eller noe sånt på en måned.

Last edited: 22. jan 2025
    ina, Cumulus, Insomnia4u and 12 others like this.
  5. Skarven

Skarven Senior Medlem

Likes mottatt:
    922
    Bonuspoeng:
    93
    Da spørs det om SAS Mastercard ryker, her er det kanskje bare å kjøre på med Amex hele året? Bruker tross alt lite fly premium da jeg bonusbillettene jeg booker på innenriksreiser stort sett bookes til våre voksne barn. De reiser tross alt mest mellom flyplasser uten lounge likevel. Det er en eller to reiser utenlands på poeng i året, da er det uansett CT som gjelder :)

Jeg har vært Amex Elite kunde uavbrutt siden 2018 og Amex kunde siden 2014 og har lenge lurt på hva grep Amex ville gjøre da mange hopper av etter at poengene er innkassert. Nå som nyheten kom er det egentlig helt greit, dette tror jeg er et bra trekk av Amex.

Jeg fikk mine 20k poeng i går og regner med at krone poengene begynner å rulle fra 1. april, kan bli et bra år dette!

ina, kiev and paron like this.
  6. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg har også periode fra 01.01 til 31.12, og slik jeg forstår det, så får vi 20k poeng, denne ene gangen i 2025 før 1. april.

7. Kjetil L

Kjetil L Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,868
    Bonuspoeng:
    93
    Et eventuelt mottrekk fra SASMC blir trolig å fjerne de 500 statuspoengene man får automatisk, da det incentiverer til å bruke det en gang i måneden og legge spenden på andre kort.

Shyneno and Norwegian_Traveller like this.
  8. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,043
    Bonuspoeng:
    293
    Tabellen for opptjening på årlig spend med Amex Elite ser ikke helt rikig ut. Burde ikke feks 1,2mill gi dobbelt så mye som 600k?

Edit, tror ikke noen av de tallene på amex spend opptjening stemmer. 600k burde gi 36000 nivåpoeng, 900k 54000 nivåpoeng og 1,2 mill gi 72000 nivåpoeng

Cumulus liker dette
  9. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113

Garantert feil i tabellen, men akkurat den der er fordi 200 000 av spend går til DNB.

Wiolenze liker dette
  10. interface87

interface87 Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    883
    Bonuspoeng:
    93
    Enda.. Det kommer, vent å se..

sam11net liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    293
    Er det lov å håpe at dette er forberedende endringer for å la oss bruke CT på bonusreiser med SQ og andre ikke-Skyteam-partnere som SAS har snakket om at vi skal kunne få booket for poeng etterhvert? ;)

12. Loffen

Loffen Medlem

Likes mottatt:
    471
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg snakket med kundeservice i appen og de bekrefter dette. Så lenge du ikke har mottatt i nåværende kvalifiseringsperiode, så skal det komme 20k poeng innen 1. april. Jeg fikk lettere panikk da jeg i forrige uke bestilte en MR på doble poeng til statene for å få meg EBD og disse var med i utregningen...

Preference and sam11net like this.
  13. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,512
    Bonuspoeng:
    93
    Vi kan jo drømme om det i allefall :rolleyes:

14. SVG_flyer

SVG_flyer Veteran

Likes mottatt:
    3,908
    Bonuspoeng:
    113
    Men vil man kunne booke sas business for prisen av go fortsatt uavhengig av disse endringene videre også?

15. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Det er jo en SAS MC Premium fordel, har ingenting med Amex og gjøre

16. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    10,920
    Bonuspoeng:
    183
    Telleren mot CT blir jo resatt hvis man nedgraderer kortet, og regner med den også blir resatt ved oppgradering fra Premium til Elite?

17. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Enhver opp/nedgradering nullstiller telleren.

18. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Dersom vilkårene som nå ligger ute hos Amex er riktige (noe jeg vil tro de er) så er jo endringen for Elite minimal. Man får de 20k nivåpoengene ved 334k omsetning. Og man FÅR INGEN nivåpoeng for alt forbruk derover. Så skal man ha ytterligere nivåpoeng må man da over på SAS MC deretter...

19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Tolker det som at denne teksten gjelder for den gamle ordningen frem til 1. April.
    Akkurat den samme teksten i første avsnitt stod i de gamle vilkårene fra 2024 også.
    Altså at du ikke kan si opp kortet og signe opp igjen for å få 20k poeng på nytt.

Tolker teksten i avsnittet under(merket *) at den nye ordningen fra 1.April er uten begrensninger. Skjermbilde 2025-01-22 115127.png

Skarven liker dette
  20. zark

zark Nytt Medlem

Likes mottatt:
    4
    Bonuspoeng:
    3
    Æsj for meg, har ikke fått så mye ut av CT, så trenger kun EBG, og det krever mye mer bruk av kortet nå. Må allerede bruke 200k på DNB, vet ikke om jeg har 330k til å forbruke på Amex.

Oppirumpadi liker dette

Del denne siden