Endringer på AMEX kortene

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av Lars J, 22. jan 2025.

Tags:
  1. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Store endringer på gang med AMEX

Slutt på 20 000 status poeng årlig fra Elite, men 6 nivåpoeng pr 100kr brukt..

Premium blir jo ubrukelig..

Fra 1. april 2025 kan du ikke bruke Amex Premium-kupongen din til å bestille Business Class-reiser. Jeg har allerede en Amex Premium-kupong som jeg tjente i 2024, kan jeg fortsatt bestille en Business Class-flyvning med den? Ja, endringen påvirker bare kuponger utstedt etter 1. april 2025. Hvis jeg når forbruksgrensen på 150 000 SEK før 1. april 25, kan jeg bruke Amex Premium-kupongen min til å bestille en reise på Business Class? Ja, og hvis du må bestille om eller avbestille reisen, kan du fortsatt bestille Business Class, så lenge kupongen fortsatt er gyldig. Gjelder endringen både SAS og SkyTeam? Ja.

Fra 1. april 2025 vil Amex Elite-kortholdere motta 6 nivåpoeng per 100 SEK når de betaler med kortet, i stedet for 20 000 nivåpoeng årlig. Når vil jeg motta mine opptjente nivåpoeng? Den 8. i hver måned settes nivåpoengene du tjente i løpet av forrige måned inn på EuroBonus-kontoen din. Hvor kan jeg se mine opptjente nivåpoeng? På sas.se under Min profil og i SAS-appen, på samme sted som du ser dine Bonuspoeng. Jeg har fortsatt ikke mottatt mine 20 000 nivåpoeng for min nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025). Får jeg dem ikke med byttet? Hvis du fortsatt ikke har mottatt dine 20 000 nivåpoeng for din nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025), vil du motta dem rundt 1. april 2025. (Vær oppmerksom på at dette er en engangsoverføring som kun vil skje i 2025 på grunn av overgangen fra årlige nivåpoeng til variable nivåpoeng). Fra 1. april vil du motta dine opptjente variable nivåpoeng 8. mai 2025. Hvor kan jeg se min EuroBonus-kvalifiseringsperiode? Logg inn på sas.se og velg Vis profil, eller i SAS-appen under "Meg". Klikk på EuroBonus-nivånavnet ditt (medlem, sølv, gull osv.) og bla nedover. Hvor kan jeg se om jeg har mottatt/når jeg vil motta mine 20 000 nivåpoeng? Logg inn på sas.se og velg Se profil og scroll ned til Nylige aktiviteter, eller i SAS-appen under "Meg" scroll ned til Siste aktiviteter.

Eurobonusguiden har en utfyllende artikkel

2. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Oi, litt av noen nyheter på morgenkvisten:

Fra 1. april 2025 kan du ikke bruke Amex Premium-kupongen din til å bestille Business Class-reiser. Jeg har allerede en Amex Premium-kupong som jeg tjente i 2024, kan jeg fortsatt bestille en Business Class-flyvning med den? Ja, endringen påvirker bare kuponger utstedt etter 1. april 2025. Hvis jeg når forbruksgrensen på 150 000 SEK før 1. april 25, kan jeg bruke Amex Premium-kupongen min til å bestille en reise på Business Class? Ja, og hvis du må bestille om eller avbestille reisen, kan du fortsatt bestille Business Class, så lenge kupongen fortsatt er gyldig. Gjelder endringen både SAS og SkyTeam? Ja.

Fra 1. april 2025 vil Amex Elite-kortholdere motta 6 nivåpoeng per 100 SEK når de betaler med kortet, i stedet for 20 000 nivåpoeng årlig.

Når vil jeg motta mine opptjente nivåpoeng? Den 8. i hver måned settes nivåpoengene du tjente i løpet av forrige måned inn på EuroBonus-kontoen din.
    Hvor kan jeg se mine opptjente nivåpoeng? På sas.se under Min profil og i SAS-appen, på samme sted som du ser dine Bonuspoeng.
    Jeg har fortsatt ikke mottatt mine 20 000 nivåpoeng for min nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025). Får jeg dem ikke med byttet? Hvis du fortsatt ikke har mottatt dine 20 000 nivåpoeng for din nåværende EuroBonus-kvalifiseringsperiode (per 31. mars 2025), vil du motta dem rundt 1. april 2025. (Vær oppmerksom på at dette er en engangsoverføring som kun vil skje i 2025 på grunn av overgangen fra årlige nivåpoeng til variable nivåpoeng). Fra 1. april vil du motta dine opptjente variable nivåpoeng 8. mai 2025. Hvor kan jeg se min EuroBonus-kvalifiseringsperiode? Logg inn på sas.se og velg Vis profil, eller i SAS-appen under "Meg". Klikk på EuroBonus-nivånavnet ditt (medlem, sølv, gull osv.) og bla nedover. Hvor kan jeg se om jeg har mottatt/når jeg vil motta mine 20 000 nivåpoeng? Logg inn på sas.se og velg Se profil og scroll ned til Nylige aktiviteter, eller i SAS-appen under "Meg" scroll ned til Siste aktiviteter.

Link: https://www.sas.no/eurobonus/

@Lars J: Det kan ikke ha vært mange sekundene før meg!

3. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Glimrende at Elite-kortet nå ikke deler ut 20k statuspoeng i hytt og vær. Ellers er det vel nedtur at Premium-kortet nå er lite vits.

ArthurDent, kiev, interface87 and 2 others like this.
  4. sam11net

sam11net Senior Medlem

Likes mottatt:
    404
    Bonuspoeng:
    63
    Nå kom Amex med endringer på sine SAS Amex kreditt kort.

SAS Amex Classic
    - Ingen endringer.

SAS Amex Premium
    - 1 stk Companion Ticket (CT) i hele verden med SAS/SkyTeam.
    - Endring: CT gjelder kun for kabinklassene Economy og Premium Economy i SAS/SkyTeam.
    - Dvs. CT opptjent etter 01.04.25 med Amex Premium vil ikke gjelde for kabinklassene Business Class eller First Class.

SAS Amex Elite
    - Endring: Vil gi 6 nivåpoeng per kr 100,-.
    - Dvs. det er slutt med 20.000 årlige nivåpoeng og du må nå ha et forbruk på kr 334.000 for å få 20.000 nivåpoeng.
    - For å opptjene 2 stk. Companion Tickets (CT) med Amex Elite må du likevel ha et forbruk på 2×150.000 = 300.000,- slik at dette vil være kr 34.000 ekstra i forbruk for å få det samme antall nivåpoeng som tidligere.
    - Det er ingen begrensninger på antall nivåpoeng som kan opptjenes slik at du kan nå gull- eller diamantstatus med kun forbruk. Gull kan nås ved å ha et forbruk på f.eks. kr 750.000,-.
    - SAS/Amex vil gi 20.000 nivåpoeng til alle som ikke har mottatt dem i den nåværende kvalifiseringsperioden. Poengene overføres rundt 1. april 2025. Etter 1 april begynner du å opptjene nivåpoeng som nevnt ovenfor.

Jeg hadde forventet de skulle øke grensen for opptjening av CT.
    Det gjorde de heldigvis ikke.

ArthurDent, jonss, kiev and 1 other person like this.
  5. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Ganske drøy endring. Like etter at de har hatt mange kampanjer og flere som antagelig har skaffet seg Premium kortet for første gang for å opptjene CT for nettopp Business reise..

ArthurDent, Shyneno, Frode789 and 3 others like this.
  6. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Om et par måneder setter de nok opp prisen på grunn av at kortet har blitt forbedret.

ArthurDent, Shyneno, EgilSk and 8 others like this.
  7. RBingham

RBingham Nytt Medlem

Likes mottatt:
    34
    Bonuspoeng:
    18
  8. Igor

Igor Medlem

Likes mottatt:
    46
    Bonuspoeng:
    18
    For mitt del nivåpoeng endring er ok, får ca.10-15K nivå poeng mer per år.

ArthurDent and Lars J like this.
  9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    De prøvde seg jo med "bindingstid" men siden informasjonen om dette plutselig er borte fra nettsiden så kan det tyde på at de fikk beskjed om at det ikke er lov med bindingstid på kredittkort og at dette er det det blir isteden.

Forøvrig blir vel nivåpoengopptjeningen ganske elendig? For samme forbruk man får 20 000 statuspoeng for med DnB mastercard upgrade får man 12 000 nivåpoeng hos Amex og prisforskjellen på de to programmene er jo enorm. SAS Mastercard hadde i det minste et introtilbud som sukret pillen da de innførte tilsvarende regler.

ArthurDent, Shyneno, Frode789 and 6 others like this.
  10. VikingFlyer

VikingFlyer Medlem

Likes mottatt:
    166
    Bonuspoeng:
    43
    Var det ikke et års "bindingstid" på mange av disse kampanjene også?

ArthurDent, Preference and Lars J like this.
  11. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Dette er jo faktisk en forbedring om man har høy omsetning på elite, men kjipt om man i utgangspunktet sliter med å nå 300k i omsetning.

ArthurDent, Shyneno, kiev and 3 others like this.
  12. oleredv

oleredv Senior Medlem

Likes mottatt:
    4,511
    Bonuspoeng:
    93
    Ei forbedring med mitt forbruksmønster. Siste åra har eg opptjent 3 CTar (2 med Elite og 1 med Premium). Etter aliansebyttet har CT mindre verdi for meg, men eg er på jakt etter LTG, så dette vil medføre ein enklare veg dit.

Last edited: 22. jan 2025
    TravelAddict, ArthurDent and kiev like this.
  13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Det har neppe noe å si lenger siden de endrer vilkårene så kraftig. Ihvertfall når det gjelder Premium der man ikke får det man har bestilt i det hele tatt

ArthurDent liker dette
  14. Mysterio

Mysterio Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,505
    Bonuspoeng:
    93
    Uten at jeg skal si sikkert er vel det avtalebrudd fra Amex sin side, så vil trolig være mulig å komme seg ut.

15. Chrisljo

Chrisljo Veteran

Likes mottatt:
    2,095
    Bonuspoeng:
    113
    Har LTG og grei margin på nivåpoeng, men mer fleksibilitet er helt greit. Mulig jeg signer opp igjen for Elite nå. BillKill fikk en ekstra boost nå.

ArthurDent liker dette
  16. tstone

tstone Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    1,232
    Bonuspoeng:
    93
    Endring til omsetningsbasert, med andre ord.
    Egentlig en klar bedring i nivåpoengopptjening dersom man allerede er på 2 CT/år i forbruk. Vil medføre mindre bruk av SAS MC etter 2 oppnådde CT nettopp pga dette.

100 kroner på SAS MC, i Norge, gir 3.75 nivåpoeng. I utlandet 5.
    100 kroner på Amex gir 6 nivåpoeng.

Det vil si at alt forbruk flyttes over på Amex, og at SAS MC bare beholdes for Fly Premium og for de stedene som ikke tar Amex.

Jaja.

17. Norwegian_Traveller

Norwegian_Traveller Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,707
    Bonuspoeng:
    93
    Hovedpunktene er:

Premium - fortsatt opptjening av CT, men den kan ikke brukes på business!

Elite - ikke årlige 20.000 nivåpoeng, men 6p/100kr fra 1. april. Ingen grense så du kan tjene opp til gull med omsetning på cirka 700.000 kroner.

ArthurDent liker dette
  18. Fleksnes

Fleksnes Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,055
    Bonuspoeng:
    93
    Da ryker amex etter neste batch kommer gitt.

ArthurDent, Shyneno, EgilSk and 2 others like this.
  19. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,233
    Bonuspoeng:
    93
    For meg (som har Elite og høyt forbruk) er ikke dette verdens undergang, selv om det definitivt er et steg på veien til videre devaluering.

Men jeg kan se at det er kjipt for de som har Premium som nå får en ganske ubrukelig (vel, alt er relativt) CT.

ArthurDent and magnusant like this.
  20. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,709
    Bonuspoeng:
    293
    Dette diskuteres allerede i en annen tråd pluss SAS Amex Q&A-tråden

ArthurDent liker dette

Del denne siden