SkyTeam har annonsert endringer i sine loungeregler som trer i kraft 1. april 2025. Gjelder både Elite+ og biz/first. Både gode og dårlige nyheter, oppsummering av endringene: Lounge-tilgang for SkyTeam Elite Plus på innenlandsfly: Medlemmer får tilgang til utvalgte lounger på innenlandsfly hos enkelte SkyTeam-partnere som Air France, KLM og SAS. Noen medlemsprogrammer som Delta vil ikke ha denne fordelen foreløpig Gjester i loungene: Elite Plus-medlemmer kan fortsatt ta med en gjest, men gjesten må reise på samme SkyTeam-fly. Tidsbegrensning for lounge-tilgang: Det innføres en tre-timers grense for tilgang til loungene, med unntak for lengre mellomlandinger på SkyTeam-opererte flygninger. https://onemileatatime.com/news/skyteam-changes-lounge-access-rules/
Ifm denne endringen så håper jeg vi får tilgang til delta lounge innenriks, når man ikke har International connection snart
Regner med at folk er for/imot dette basert på egne behov og vaner. Personlig synes jeg det er litt trist med samme flyvning for gjest, skjer jo både hist og pist at jeg treffer kjente på flyplassen eller har kolleger som skal hjem på et annet fly. Summa summarum er jeg positiv til endringene dersom de innebærer en forbedring av kvalitet og loungeopplevelse generelt.
Godt at man nå må reise på samme fly for å gjeste inn. Crown Lounge på AMS var så smekkfull i helgen (på to ulike tidspunkt) at det var godt gjort å finne seg en plass. Synes endringene er fornuftige.
Hvis det som andre sier fører til en forbedring av loungetilbudet er jeg all for it. En ting er imidlertid sikkert. Skyteam ligger mange hakk bak *A når det kommer til lounger. Kanskje den kjipeste konsekvensen av alliansebyttet for min og fruens del.
Hvordan kan man savne disse senator loungene? For så bra var de ikke etter min mening Grufult interiør og som regel ganske mye folk i de og.
Jeg hadde to turer innom Senator-lounger i Frankfurt i desember/januar og oppdager til min forferdelse at alt av Haribo var borte (både i Sen A og Sen Z). Total skandale og jeg måtte ta meg en ekstra øl for å få ned pulsen igjen.
Bedre mat enn hos de fleste andre, og ikke minst at de satser på lokal mat og drikke. Forfriskende at det er ulikt i Frankfurt kontra München f.eks., så innenfor SA er det noe av det bedre i Europa.
Tidsbegrensning for lounge-tilgang: Det innføres en tre-timers grense for tilgang til loungene, med unntak for lengre mellomlandinger på SkyTeam-opererte flygninger. Hvordan håndhever de denne? Det er vel ikke scanning på vei ut
Det kan vel neppe være metoden. Beroende på flyplass, longhaul osv. så trenger man noen gangen å forlate loungen 30-45 minutter før avgangstiden.... Da er det plutselig bare drøye 2 timer som max tid.
Det er iallefall slik hos Delta som har hatt denne regelen en god stund allerede. Ser ikke helt hvordan man ellers skal håndheve denne regelen?
Noen som vet hvordan dette fungerer i dag, før 1. april 2025? Reiser på SAS biz BKK-CPH neste uke og med avgang kl 22:50 ønsker jeg å dra til flyplassen og lounge gjerne 5-6 timer før avgang. Spurte SAS kundeservice, men satt bare igjen som et like stort spørsmålstegn. Mulig det er jeg som er tett i pappen..
For ST-selskapenes egne lounger vil det neppe praktiseres en 3-timersregel når man har adgang via billett eller status. SAS har selv en uttalt 3-timersregel, men kun for de som kjøper tilgang. Tredjeparsloungene er nok mer strict på disse tidsfristene. Rapporter har vel indikert at man blir sendt videre fra AF-loungen til Miracle om man flyr SAS.
Jeg satt i CPh-loungen en lørdag i ca 20.00 tiden, og da var de iallfall knallharde på å ikke slippe folk inn i loungen før 20.55 for 23.55-avgangen til BKK. (De stengte også loungen 23.00.) Kan ikke tenke meg at alle de som fikk beskjed om å komme tilbake senere hadde kjøpt adgang (men reiste sikkert fra CPH).
Jeg glemte å poengtere at jeg først og fremst tenkte ved mellomlanding. Men nå er det en stund siden jeg var på CPH. Har en 6-timers mellomlanding der om noen uker, så får se hva som skjer.
Et lite spørsmål, hvordan fungerer dette med gjest i sas lounge feks på OSL. Er sas gold og skal fly med en kollega i KLM eco...er det på samme måte i "porten" til loungen som med sas? Altså at man scanner og deretter trykker "1 guest"..for så skanne gjesten?