Vi skal på tur til Spania i dag med SAS og er 3 stk. i følge. Vi hadde en seterad sammen men ser nå at de har endret dette til 3 andre seter hvor jeg nå har fått et midtsete sammen med 2 ukjente på sidene. Er dette noe SAS kan gjøre sånn helt uten å si i fra? Plus bonus, EBG. SAS "kundeservice" kan ikke gjøre noe med det da kabinen er full...
Er vel ingen selskaper som 100% garanterer at man får det forhåndsvalgte setet og har selv oppdaget at SAS plutselig har endret uten å gi beskjed, men da har jeg fått tilsvarende sete på en annen rad og har vært den eneste på bestillingen, så har ikke betydd så mye. På de norske sidene under "Setevalg" står følgende: https://www.sas.no/juridisk-info/tilleggstjenester/ FAQ på de engelske sidene er ikke så spesifik: https://www.flysas.com/en/help-and-contact/faq/?faq-category=check-in&faq-search=
Jeg vil ikke kalle å splitte opp setene på en PNR for en liten endring. Men du hadde kanskje ikke betalt noe heller - så mulig du blir nedprioritert fremfor folk som har betalt i kroner og øre. Samtidig tar jo slike prioriteringer bort litt av verdien av fordelen.
Det prioriteres nok ikke på grunnlag av hverken status eller om man har betalt. De som tilfeldigvis sitter på de radene som endres fra Plus til GO eller motsatt er de som rammes.
Det må være en smal sak for SAS å kunne gi et varsel i appen når setevalg oppheves/endres. Om du booker lang tid i forveien og/eller velger sete tett på overgangen mellom Go/Plus, må du regne med at setevalget endres flere ganger før reisen.
En kjent risiko ved å sitte langt bak i Plus, som gjør at jeg sjekker seter regelmessig. Midtsetet ditt er det en sjangs for at du kan bytte bort om vindu og midtgang reiser sammen. Ellers kan vi bare konkludere med at alle gleder seg til business blir gjeninnført.
Vi hadde 3A, 2A og 2B. SAS endret dette til 1E, 2E og 2F. Det er jo 1E til meg som er lite ønskelig. Så vi er jo alle i Plus fortsatt...
Spesielt nå på sommeren er Spania rutene proppa med barnefamilier og infants. Det er vanvittig mye setekabaler for å få samla småbarn med foreldre etc. Etter at SAS begynte å ta betalt for setevalg i plus (untatt de med status) har det blitt værre. For små barn skal sitte med foreldrene og når de da ikke har forhåndsreservert seter blir det fort kaos. Jeg reiser t/r ALC 15-20 turer i året og har sett og opplevd mye rart og kaos på den ruta