Endelig Mandag!

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av kjeeli, 27. des 2021.

1. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    33,006
    Bonuspoeng:
    183
    Ny uke, nye muligheter :)
    På denne dag tidligere har det skjedd litt av hvert.
    I år 537 blir Hagia Sofia ferdigstilt som en kirke i Istanbul (da kalt Konstantinopel) Den ble ombygd til moské da tyrkerne erobret den kristne byen i 1453.

bil1.png

1831 Charles Darwin la ut på en ekspedisjon med HMS Beagle, her samlet han inn materiale og gjorde artsbeskrivelser og undersøkelser under ekspedisjonen som dannet grunnlag for hans senere teori om artenes opprinnelse.
    Dette kan dere høre mer om i lydboken The Voyage of the Beagle
    https://www.storytel.com/no/nn/books/the-voyage-of-the-beagle-30264

1904 Peter Pan skrevet av J.M. Barrie hadde premiere på scenen i London

bil2.png

1945 Verdensbanken ble grunnlagt, den er en fellesbetegnelsen for fem internasjonale organisasjoner som yter finansiell bistand og rådgivning for å fremme økonomisk utvikling og medvirke til fattigdomsbekjempelse i utviklingsland. Banken ble opprettet som følge av Breton Woods-avtalen, Hensikten var da å finansiere gjenoppbyggingen av Europa etter ødeleggelsene under andre verdenskrig. Etter hvert som dette ble oppnådd, endret bankens mandat seg til utvikling av den tredje verden.
    1945 Korea deles i to ved den 38. breddegrad.

bil3.png

1949 Dronning Juliana av Nederland gir Indonesia suvereniteten tilbake, etter 400 år under Nederlandsk styre.
    Hun har forrresten også sin egen flyplass oppkalt etter seg, Princess Juliana International Airport på Sint Maarten (SXM)
    Bilder tatt selv på Maho Beach i 2015

bil4.png

bil7.png

bil8.png

Det er 242 dager til jeg lander på den flyplassen igjen :D

1978 Spania får en demokratisk grunnlov etter 40 år med diktatur.
    1979 Sovjetunionen tar kontroll over Afganistan, og Babrak Karmal erstaller den henrettede presidenten Hafizullah Amin
    2007 Pakistans statsminister Benazir Bhutto blir drept i et attentat.

bil5.png

Navnedag
    Narve og Natalie

Det er også International Day of Epidemic Preparednes.,National Fruitcake day, og Make cut-out snowflakes day

bil6.png

Klipp i vei og nyt mandagen hvor enn du er :)

Last edited: 27. des 2021
    Calling, Kristian, pgaa and 21 others like this.
  2. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,829
    Bonuspoeng:
    183
    «1949 Dronning Juliana av Nederland gir Indonesia suvereniteten tilbake, etter 400 år under Nederlandsk styre.»
    Konsekvensene av å ikke gjøre det hadde nok ikke vært så pent…

Har til gode å besøke Indonesia, men det blir vel en dag det også.

Mandag… jobbdag, så får vel finne en seng snart. To halve dager denne uken, ellers fri. Veldig overkommelig.

Ha en flott dag :)

Calling, Kristian, pgaa and 13 others like this.
  3. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    33,006
    Bonuspoeng:
    183
    Og da ble jeg nysgjerrig og måtte lese litt mer om den konflikten i forkant av at
    suvereniteten ble tilbakebakeført.
    Mye man egentlig ikke vet har foregått, men jeg lærer da noe om gammel historie ved å lage denne type post :)

4. Maggie

Maggie Veteran

Likes mottatt:
    28,727
    Bonuspoeng:
    183
    Her er siste ettermiddagen i Miami gjennomført med Nba kamp mellom Miami Heat vs Orlando Magic.
    Det var skikkelig gøy for hele familien, selv min yngste datter på 6 var fra seg av begeistring :)

Må slenge med et bilde av Tony Montana som har fått seg jobb i politiet i Miami som traffikvakt utenfor stadion :D:D:D

Ha en strålende mandag:)

20211226_152303.jpg
    20211226_143302.jpg

Last edited: 27. des 2021
    mathiasfe, Calling, Kristian and 18 others like this.
  5. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    39,295
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen. Nå var det mye hverdag :)

Calling, Kristian, pgaa and 8 others like this.
  6. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,517
    Bonuspoeng:
    293
    God morgen!
    Juleferien fortsetter, hele uken!
    Den skal brukes på å flytte pappesker rundt i huset. I dag blir nemlig to lagerbokser levert på døren, og innholdet må plasseres på dertil egnet sted. Kanskje vi finner noe nyttig? :rolleyes:

Ha en fin uke!

Calling, Kristian, pgaa and 12 others like this.
  7. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    God romjul! Sitter i skyggen og slapper av. Gradestokken viser 32C. Business as usual med andre ord... :p :D

20211227_144207.jpg

Ha en fortreffelig dag!

Calling, Kristian, Eddie47 and 19 others like this.
  8. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,829
    Bonuspoeng:
    183
    Helt sant, forskjellige land har fokus på forskjellige historiske begivenheter.
    Samtidig er det slik at når man lærer om det som ungdom, at hjernen gjerne er "en annen plass" enn i historiebøkene, det gjelder i alle fall meg. Interessen i historie kom først i voksenalder. Det som er litt interessant er at det virker som historieskildringer endrer seg over årene, samt er avhengig av på hvilket språk man leser det.

Når vi først er inne på Indonesia, en litt eldre bit av historien som muligens er ukjent; hvorfor Nederland i et oppgjør byttet Ny Amsterdam (i dag bedre kjent som New York) med Britene mot en på første øyekast ganske ubetydelig Indonesisk øy: https://no.wikipedia.org/wiki/Run_(øy)

9. Berlioz

Berlioz Gammel? Jeg??

Likes mottatt:
    18,715
    Bonuspoeng:
    183
    God formiddag fra Sølvbyen. Gråaktig og kaldt. Julegjestene har dratt, bare nissens skjegg ble liggende igjen.

Noen leverer historiske hendelser, andre bilder fra fjerne lande. Trivelig, begge deler!

Ikke like trivelig, men heller ikke så overraskende var svaret fra Gullmailen på min sutring om at de ikke klarte å levere I-klasse på tilslutningsfly når man hadde I-klasse videre ut i den store verden: "Eurobonusbiljetter släpps i begränsad upplaga, om det inte finns SAS Plus biljetter tillgängliga så kan vi tyvärr inte sälja sådana." Interessant nok viser *A - søkesiden at det er ledige businessplasser på min flight når jeg bare søker på Europadelen.

Dermed hengir vi oss til kaffe og vedfyring resten av dagen

10. LN-FHU

LN-FHU Freaked out member Moderator

Likes mottatt:
    10,332
    Bonuspoeng:
    183
    God formiddag fra Trondheim
    Jobb her....kun 6 timer idag og noen færre i morra. Hytta venter for nyttårsfeiring, besøk av gode venner så feiring blir det , sigar og champagne er klart :):)

Ha en nydelig mandag

11. haifinn

haifinn If u are bored flying, your standards are too low

Likes mottatt:
    17,682
    Bonuspoeng:
    183
    God lunch fra Grenland. Satt oppe til 03 i natt og så noen dårlige filmer. Må snu døgnet. Langfria er over, og to nattskift venter.

Fikk som nevnt tidligere en pen slump trumfkroner etter en Maldivene reise. Sjekka trumfsiden nå..oioi

Ha en forbruksfull dag
    eb.jpg

Calling, Flymunda, Kristian and 14 others like this.
  12. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,855
    Bonuspoeng:
    293
    Fra gullstuen på OSL kan man se køen for covid testing snegle seg avgårde...

Gleder meg ikke til kø der om noen dager, men først blir det Barcelona noen dager. SAS kansellerte direkteflyet i dag, men de ordnet grei ombooking via CPH.

20211227_115918.jpg

Flymunda, Calling, Kristian and 15 others like this.
  13. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    25,829
    Bonuspoeng:
    183
    Det der var en heftig sum! Hikke i systemet eller viatrumfer du litt over gjennomsnittet mye? :D

tobeornot999, Maggie and ArthurDent like this.
  14. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    God ettermiddag fra Kolbotn

I teorien avspasering og fridag, men så sitter man her foran jobb pc'en likevel. Heldigvis ikke mer jobb som haster enn at det kan gjøres på en liten halvtime (håper jeg...)

Leser store fete overskrifter om smitterekorder verden over og begynner å bli litt smånervøs for NY i begynnelsen av Februar :eek:.

Ellers kommer vel dagen til å fullføre Lego byggverk som ble påstartet julaften. Får vel begynne å lese en bok da. Skal vel få tiden til å gå skal du se...

Ønsker alle en fortsatt God Jul

Flymunda, Calling, Kristian and 9 others like this.
  15. spacecosmos

spacecosmos EBD

Likes mottatt:
    2,986
    Bonuspoeng:
    93
    Holy spaceballs!!! Hvordan i huleste har du oppnådd så mye i Trumf-omsetning? :eek: Imponerende! :D

ArthurDent liker dette
  16. MadsVaHa

MadsVaHa Veteran

Likes mottatt:
    5,784
    Bonuspoeng:
    183
    God formiddag/ettermiddag fra Expo2020.
    Besøk på verdensutstillingen i dag. 20211227_142301.jpg 20211227_145316.jpg 20211227_151837.jpg

Ha en flott dag :)

mathiasfe, Flymunda, Calling and 9 others like this.
  17. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    76,517
    Bonuspoeng:
    293
    Imponerende, men hvorfor så lite Trumf på så høy omsetning?
    Du burde jo hatt tre ganger så my opptjent sol meg:
    Screenshot_20211227-122920.png

Flymunda, Calling, kjeeli and 2 others like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,939
    Bonuspoeng:
    293
    Er ikke nederste totalsum siden tidenes morgen og linjen med + foran siste 12 måneder?

19. kjeeli

kjeeli Veteran

Likes mottatt:
    33,006
    Bonuspoeng:
    183
    Artig med dyreliv i vika på nedsiden av huset.

sel.jpg

Berlioz, Flymunda, Calling and 5 others like this.
  20. pgaa

pgaa Bygdetulling

Likes mottatt:
    1,407
    Bonuspoeng:
    93
    Go mandag fra Bygda.

Jeg som hater mandager i utgangspunktet, er veldig glad for denne mandagen. Sikkert noe med at er det normal hverdag igjen etter jul.

Heldigvis har gradestokken begynt å vise minusgrader under minus 10, stor forskjell på minus 20 og minus 10. Ellers har man vært en tur i Skien i dag for diverse småtteri, og en tur på Burger King. Jammen lenge siden jeg har vært der faktisk.

Ha en bedre en!

Berlioz, kjeeli, Flymunda and 6 others like this.

Del denne siden