Endelig har turen jeg og bestekompisen min ventet på kommet. I går kveld satte vi snuten mot Oslo fra hver vår landsdel, jeg fra Bodø med SAS så klart, han fra Førde med Widerøe. før avgang i Bodø ble jeg spurt om å si fra meg mitt 12F på grunn av overbooking og ble dermed plassert på 2E. Klager ikke, tenkte det var bedre at noen andre kom med til Oslo enn å måtte bli igjen i Bodø, spesielt etter at Glimt gruste de så godt. ingen sehør og behør på Premium, ble jo en muffins og en cola zero. i dag tidig gikk reisen til vår første layover, Amsterdam, før vi reiser til London Heathrow og Orlando i morgen. dere lurer kanskje på hvorfor tittelen inkluderer Noob? Jo det er fordi kompisen min; 1. aldri har reist utenfor Europa i senere tid 2. aldri fløyet business 3. har aldri vært i USA, som en konsekvens av 1. Men uansett, OSL-AMS ble fløyet med en A321Neo med KLM, utrolig fint fly med vippbar hodestøtte og saker. Skal fly samme typen til LHR i morgen 07.20, men på denne turen var den veldig fin. Purser var 10/10, og tok oss i hånda ved ankomst?? Uvant. Titulerte oss med Mr Fink og Mr xxx. Det var gøy. Maten som ble servert var noen falafel boller? De var litt tørre men ganske gode. Couscous salaten var god, med en slags salsa på siden? Til dessert ble det makroner og usaltet cashewnøtter… makronene var helt ok. Før push på Gardemoen ble det et par runder idiot da vi begge er speidere og glade i kortspill. Samme ble det på cruise og så vidt jeg husker mens vi takset fra Polderbaan på Schipol til gate. Bagasjen tok år og dag, så vi mistet shuttlebussen, men ble Uber i steden for. Jeg klarte jo å booke til feil hotell, men løste seg med å booke enda en Uber. Vel inne i Amsterdam sentrum TIL SLUTT gikk vi egentlig each to our own, han for å utforske, jeg for en middag med min amerikanske kusine. Skal tross alt bo hos hennes far og stemor, min onkel og stetante. nå har han akkurat kommet ut av dusjen, og med en alarm på klokken 04.00 må vel jeg også få meg en kjapp dusj før Virgin Upper Class på A350-1000. Han ble også helt sjokket over at man kunne vippe hodestøtten på KLM forsåvidt.
Riktig god tur vestover godt å se at statusen på innlegg er stigende og at potensialet for åååå og aaaaah og jøssamegen er tilstede. Du får bare peke ut perksen som sky priority og annet.
Da var det vel på tide med oppdatering to? Klokken er i skrivende stund 22.34 her i Florida, og 04.30 tror jeg i Norge. men må jo skrive om det dere er her for, reisen. Non-Schengen KLM loungen på Schipol var helt grei, men var jo ikke der når den faktisk var på sitt sterkeste. Maten på flyet til London var også helt mid. Clubhouse var derimot over the top. Elsket det. Urettferdig at vi bare fikk en time der da. Men på den tiden ble det en espresso martini og en mojito hver. vel på flyet til USA fikk vi først gitt fra oss melkehjerter som vi hadde tatt med til crewet, må gi en shoutout til fantastiske Jade som passet på oss hele turen. I tillegg var purser svensk, som jo også var veldig gøy. Veldig fin kabin, det hvite ser bra ut, under boarding spilte de sanger fra artister som Taylor Swift. til forrett ble det reker, veldig gode. forhåndsbestilte hovedretten, stekt andebryst, også veldig godt, men kniven min var veldig slitt, så var en kamp om å få den gjennom anden. en eller annen form for potetball var veldig godt Til dessert fikk jeg en sjokolade og kardemomme mousse, og den var rik og kraftig. Steike ta, veldig god. Knust digestive kjeks ved siden av eller noe sånt. Ost og kjeks, brie så klart også en eller annen form for oransje ost? Smakte litt nacho ost. Brien og den oransje ilag var amazing, gode crunchy kjeks. Druene var saftige, gode og uten frø. Alt i alt, STAPPMETT. Cherry isen var veldig god, smakte kirsebærpai. Senga var litt vel innsnevret med skuldrene og beina, men sov en times tid ganske greit. Kylling sandwichene var helt ok. Ikke noe spesielt. Quinoa greia med cheddar var amazing. Faktisk 10/10. Scones med clotted cream og jordbærsyltetøy var nytt, clotted cream smakte kremfløte, men er vel egentlig det det er. Jordbæret ilag var amazing tbh vel fremme i Orlando kom vi oss gjennom innsjekk, ble oppgradert til en nydelig Chevy Equinox før vi så satte snuten sørover. Etter en halvtimes tid stoppet vi litt utenfor Tampa for å få oss noe å spise, på Five Guys. kjenner jeg holder på å sovne, så sier god natt, god morgen, formiddag og ettermiddag. Følg med på resten av turen, blir ikke like spennende, men blir nok gøy allikavel.
Tenker det er bedre sent enn aldri, må bare beklage så mye for at det har gått nesten tre uker, men tiden i USA gikk som vanlig som ett blunk. Før jeg kommer inn på selve reisen så må jeg bare si litt om ett stopp vi hadde på vei til flyplassen. Det var ett flymuseum ved navn Valiant Air Command, som er organisert av frivillige. Alle de frivillige har fløyet på helikopterne og flyene som står der. Det aller første jeg så når jeg gikk inn, var en vaskekte F-14 Tomcat. Jeg begynte nesten å gråte. I tillegg fikk jeg snakket litt med han som fløy akkurat den fuglen. Det var utrolig. Anbefales på det sterkeste om man flyr fra Orlando og er på østkysten av Florida. Dette er en C47 som en periode faktisk var eid av det norske Luftforsvaret en periode på 50-tallet om jeg husker rett! Her har vi F14 flyet, ååå den var nydelig. Liten review av loungen på MCO, jeg misforsto når vi kom og trodde ikke vi hadde tilgang til SkyCluben til Delta, noe vi egentlig hadde. Her var det som alle andre SkyClubs så og si åpen bar, kom i god snakk med bartendrene og min kompis ble bare mer og mer "oppgitt" over at jeg nøt det. View attachment upload_2026-3-14_11-33-29.jpeg Ble noen enheter, her en veldig god Long Island Iced Tea. Uten å ha bilde av kyllingen, så serverte de i hvert fall en veldig god kylling. Hva fisk har å gjøre i den er jeg usikker på. View attachment upload_2026-3-14_11-34-17.jpeg Returen fra Orlando var med frøken Red Velvet, som også er Virgins første A350-1000. Her merket vi derimot noe vi ikke hadde på flyet bort. Bordene kunne vippes! På reisen bort måtte man sitte litt skrått, men nå kunne man vri det mot seg. I tillegg virker det som at flyet nylig var på en liten retrofit, da setene så ganske nye ut, litt slitt ja, men tipper den var inne for bare noen måneder siden. View attachment upload_2026-3-14_12-26-22.jpeg En litt interessant løsning under boarding, de hang opp en høytaler for å spille popmusikk fra. Men til det alle vil høre om, maten. Den startet med varmt håndkle, før de kom med en runde drikke. Da jeg ikke skulle kjøre dagen derpå kunne jo jeg også nyte alkohol, og fikk en god del champagne, vin og cocktailen deres Redhead. Den var faktisk helt amazing. Skal lages hjemme opptil flere ganger. Forretten bestod av spanske hvitløksreker, og de var spicy! Jeg nøt en veldig god østerrisk Riesling med den, og vinen spilte veldig godt med smaken på rekene, noe som også spilte litt ned sterkheten og fikk frem de gode smakene. Til hovedrett hadde vi forhåndsbestilt Pulled Pork BBQ burger med potetbåter. De var helt okay, midt på treet. Burgeren derimot var veldig god, egentlig så god som en burger på ett fly kan være? Ekstremt mettende. View attachment upload_2026-3-14_12-28-15.jpeg TIl dessert ble det en varm butterschotch pudding, som var veldig god, spesielt i kombinasjon med vaniljesaus. View attachment upload_2026-3-14_12-28-26.jpeg Ost og kjeksen var helt grei. Ruby slipper drinken, den var virkelig imponerende. La ned setet i en seng etter at jeg bytta til pyjamasene (som også ble med hjem), men selv på bulkhead ble det veldig lite søvn. Faktisk er SAS Premium på 330 bedre å sove i enn disse var, men så var det også såpass kort flyvning at jeg ikke fikk nytt det noe særlig. Frokosten bestod av en eller annen form fr potetkake, eggerøre som ikke smakte noe særlig, og jeg mistenker at salt og pepperbøssene er designet på en litt kul og individuell måte, men på å få ut saltet og pepperet var de veldig dårlige på. De heter henholdsvis Orville og Wilbur, etter Wright brødrene. De ble selvfølgelig med hjem, noe de oppfordrer til. Glemte å ta bilde før jeg inntok frokosten