Det begynte en dag i august i 2024 hvor jeg sa til fruen at jeg hadde lyst å prøve økonomi til USA i småfly når jeg ennå er EBD .. Svaret kom fort: «bestill da!» https://insideflyer.no/forums/threads/en-syk-ide-tar-form.20999/ I dag starter det! En rask morgenflygning til CPH kl 06:00 Så blir det noen timer i Gull loungen på CPH før jeg entrer SK925 til IAD i sete nr 31D Sist jeg reiste i økonomi med SAS over Atlanteren var på begynnelsen av 2000 tallet på vei hjem fra jobb i sørstatene. Da kom en elskelig flyvertinne og pikket meg på skulderen og sa at hun hadde gjort klar en treseter bak i flyet hvor jeg kunne sove … PS Heter det Atlanterhavet fremdeles? Kanskje det har byttet til «US Ocean»??
Sitter nå i 12D på vei til CPH .. og er allerede begynt å tvile på om dette er en god idé. Ved siden av meg i 12E sitter en svær polakk og jeg sitter noe skeivt i setet siden han bruker sin plass og snorker .. Blir det sånn over «US Ocean» kan det fort utvikles til belastningsskader…
God tur! En av våre bedre turer var med SAS øko longhaul for en del år siden til MIA. Da var det nesten 10 tomme rader bakerst i flyet og hele familien hadde sin egen seng. Belegget er vel vesentlig høyere i dag men.
Det er jo fint og flott med barista i loungen, god kaffe lager de også. I gamle dager, den gangen SAS levde på en stor fot og på mange måter var en monopolist og tok de prisene de ville for flybillettene var det en servicedisk omtrent der kaffebaren står i dag. Der satt det alltid voksne og svært så hjelpsomme damer som kunne hjelpe med det meste .. Alt var jo bedre før og når de forsvant vet jeg ikke, men de ble jo borte. Kanskje de gikk av med pensjon?? De la det sikkert ned alt for sent for etterhvert ble de jo bare en kostnad siden SAS etterhvert ble digitalisert og vi kunne fikse det meste selv på en PC og senere i en app .., Likevel savner jeg dem, vi ble jo etterhvert på hils siden jeg var innom CPH flere ganger i uken i nesten 10 år .. … men nå er jeg jo sluttet å fly ..
Nå har jeg vært i loungen et par timer .. Spist et par frokoster.. Drukket noen kopper kaffe .. Tvunget ned en Gammel Dansk .. Vært på do et par ganger .., Enda er det 2 timer til boarding .. Når setter de frem lunsjen? Når kommer malariamedisinen frem? Det er mye spørsmål..
I Washington har de en helt spesiell mygg som trives i temperaturer rundt null og de har sikkert malaria
Det store spørsmålet er om et så lite fly rekker helt til Trumpistan… kanskje det er glidefly på slutten? Ja jeg vet de hadde en B737 til IAH, men det var jo en bensintank med vinger ..
Liggeseter er det ikke .. men det er da litt plass til knærne på nødutgangene. Pluss setene ser veldig bra ut .. kanskje de er bredere enn på A359/A330? Vann er her også .. foreløpig er 31E ledig Seterad 30 er blokkert ..