En natt i Bangkok

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flymunda, 02. des 2025.

1. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Da har vi fått klarlagt hva jeg heter og hva de skal kalle meg for. Dette blir bra.
    IMG_6468.jpeg
    De tre første vinduene (på motside) er mine for noen timer).
    IMG_6467.jpeg
    IMG_6469.jpeg
    IMG_6470.jpeg

Last edited: 04. des 2025
    kjeeli, ordnetseg, jgroneng and 22 others like this.
  2. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Snart ferdig lastet og bønnen er gjennomført (video med folk som ber på ulike måter kryssklippet med kaptein som klargjør cockpit, og så teksten), så da begynner vi å bli klare.
    IMG_6476.jpeg
    IMG_6478.jpeg

kjeeli, ordnetseg, Eddie47 and 20 others like this.
  3. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Vi ble tre om bord. Det unge kuwaitiske paret gikk rett til sengs. Så da var det den kvinnelige kuwaitiske pursheren og Thai vertinnen til å mate meg. Flyvertinnen var veldig hyggelig og på servicemessig og skapte førsteklassefølelsen. Pursheren var litt mer reservert med en distingvert utstråling, på en god måte. Vi klatret først ut over byen mot havet.
    IMG_6484.jpeg Det kom raskt mat. Jeg fikk alle forrettene.
    IMG_6485.jpeg
    Suppen var veldig god.
    IMG_6486.jpeg
    Og hovedrett.
    IMG_6488.jpeg
    Sitronpresseklype var nytt for meg, men fungerte veldig bra.
    IMG_6487.jpeg
    Så kom alle dessertene.
    IMG_6489.jpeg

kjeeli, ordnetseg, Eddie47 and 22 others like this.
  4. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg spiste ganske raskt. De skjønte at det var en kort flytur 6t40min, så de tilpasset tempoet på en god måte. Når jeg var ferdig klargjorde de sengen. Ikke veldig tykk madrass, gode puter (fikk to) og en dyne som var litt varm. Avtalte vekking en time før. 40 min før våknet jeg av annonsering om fasten seat belt. De hadde forsøkt å vekke meg, men visstnok ikke lykkes. Etter 5,5t natten før og 4t den natten var jeg nok litt trett. Jeg lurte på muligheten for litt frokost når det var 35 min igjen. Hun sa jeg kunne få en liten snack. Jeg hørte de snakket i galley og så kom dette.
    IMG_6491.jpeg

kjeeli, ordnetseg, Eddie47 and 21 others like this.
  5. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Så det store spørsmålet - er Kuwait Royal class F? Definitivt. Hardware absolutt F. Hadde lest at servicen ikke skulle være det, men det var ikke min opplevelse. Fra første sekund og kontinuerlig var de på i form av hyggelige, tilstede (kontinuerlig når eller før jeg visste at jeg ville ha noe), nødende og opptatt av å skape en god opplevelse. Med i praksis 2 til 1 staffratio når jeg var våken og da eneste våken i kabinen hjelper det også på F følelsen. Første gang jeg ikke har drukket champagne på F, men gitt tidspunkt på døgnet, flytid og manglende søvn var det sikkert like greit. Maten var kanskje ikke helt der oppe. Den var nesten bedre på Kuwait C fra Amman. Ikke AF eller ANA førsteklasse, men klart F. Langt over Air India F. Nr 11 internasjonale F krysset av.

kjeeli, ordnetseg, jgroneng and 21 others like this.
  6. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen bakketjenester som transfer passasjer i Kuwait og som nevnt bussgate med buss. Heller ikke noe på BKK. Viste boardingkortet og fikk gå på Thai og så priority immigrasjon, så uansett rett gjennom. Kofferten kom sammen med priority bagasjen rett etter crew bagasjen. Ikke egne F-bagasjetagger, i hvert fall ikke fra Amman.

Stuttfeiten, Ruby, The_Dude and 12 others like this.
  7. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Føler meg normalt litt kveg når jeg får håndbagasjetag, men gjør et lite unntak her, særlig med egen farge.
    IMG_6525.jpeg
    Fra curb (er det er godt norsk ord for det) til lounge på såvidt over 15 min. Rolig i fast track emigrasjonen på dette tidspunktet.

Oppdaget at Qatar har seks daglige avganger, hvorav 4 med A380, så halve A380 flåten deres synes å være beskjeftiget her. Resten er vel ihvertfall i London flere ganger om dagen.

Qatar går fra satelitten. Tror jeg må gå selv, men skulle få personlig beskjed om når jeg bør gå.

Loungen er kombinert for C og F, men hvor jeg ikke slapp inn forrige gang (eneste andre gangen) jeg fløy Qatar C fra BKK fordi det var en business light kjøpebillett. Emerald som flyr Qatar C må gå i Miracle loungen eller en de andre OW (JAL eller Cathay). Fikk spørsmål om jeg ville oppbevare bagasjen hos dem.
    IMG_6527.jpeg
    IMG_6528.jpeg
    Hadde lest at de ikke sparer på AC og det stemmer, så godt med genser.

Et lite mellommåltid fra a la carte restaurant delen av loungen.
    IMG_6526.jpeg Deler av menyen. Tror jeg må komme tilbake til frokost. Shakshuka i flyplasslounge er en first for meg.
    IMG_6530.png

Last edited: 06. des 2025
    kjeeli, ordnetseg, jgroneng and 11 others like this.
  8. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,547
    Bonuspoeng:
    293
    Fortauskant?
    Er iallfall det som er betydningen av ordet.

9. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke at de har det her (det ville vært litt varmt), men fortauskantsideinnsjekk høres bare ikke like kult ut.

10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,547
    Bonuspoeng:
    293
    :D

Flymunda liker dette
  11. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Nå er det ordentlig førsteklasse. Tror fem personer har vært og introdusert seg for mr Flymunda. Pysjamas (de har innført egen for F, hadde visstnok samme som C før), fått limemintjuice, dadler arabisk kaffe, introdusert setet og tilbud om følge tilbake til baren.
    IMG_6533.jpeg
    IMG_6534.jpeg

sheim, kjeeli, ordnetseg and 24 others like this.
  12. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Ikke noe i veien med grandiositeten i Al Safwa (på en elegant måte). Det er så gjennomført at det fungerer.
    IMG_6553.jpeg
    Dette er den lille gangen bort til dusjene.
    IMG_6552.jpeg
    De kunne imidlertid kanskje brukt noe mer plass til selve dusjene. Fikk beskjed om 30-45 min ventetid. Når man ser alt som var i luften til eller fra Doha (dette er med filter på bare Qatar, kan man skjønne at de trenger litt plass). (Edit: Når jeg var tilbake litt før halvtimen var dusjen min ledig).

IMG_6548.png
    Da får man ta seg en cappuccino. Som er høyst verdig en F-lounge.
    IMG_6554.jpeg

Last edited: 07. des 2025
  13. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Ba om bord i restauranten med utsikt til fly det har de. Vet ikke om Indigo-flyene flyr for tiden.
    IMG_6560.jpeg
    Deler av menyen.
    IMG_6559.png
    Hvor er Shakshuka? Må tilbake til BKK.
    IMG_6558.png
    IMG_6557.png
    IMG_6556.png

kjeeli, ordnetseg, jgroneng and 11 others like this.
  14. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Serviceopplegget om bord var tilpasset kort nightlight (7 timer) som går 02.00 og lander 05.25 (begge lokal tid).

IMG_6536.jpeg
    IMG_6537.jpeg
    Det obligatoriske A380 andre etasje foran toalettbildet.
    IMG_6538.jpeg

kjeeli, Teknolai, jgroneng and 14 others like this.
  15. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Champagnen vel på plass.
    IMG_6539.jpeg Definisjonen av førsteklasse.
    IMG_6540.jpeg
    God Thai kylling.
    IMG_6541.jpeg
    Ostene var gode.
    IMG_6545.jpeg
    Frokost (nesten som et sammenhengende måltid, vel sov vel 3t i mellom).
    IMG_6547.jpeg

kjeeli, ordnetseg, Teknolai and 19 others like this.
  16. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Qatar har en veldig åpen løsning i F på A380. Ikke like åpen som LH og løsningen minner litt om AF, bare uten gardin. Jeg satt på 1K og hadde ingen over midtgangen og da var det romslig og fint. Det var tre i F tidlig ettermiddag og kom to til innen vi dro.

Pysjamas med F1 motiv som er ganske glorete. Druknet også litt i den for at skulle passe på lengde. Ikke helt på høyde med Emirates som jeg synes har beste F pysj hverken på stoff, design eller passform. Tøflene var heller ikke helt på høyden.

Jeg har tidligere vært litt oppgitt over Qatar C og F lider av samme problem. De som jobber om bord, tror alle var fra India på denne flighten, er smilende og hyggelige, men det er ingen interaksjon, og all service utføres på maks 3 sekunder. De er borte før man rekker å interagere. Det er smilende høflig tjenerskap, men ikke Singapore eller Emirates hvor man har en samtale tidvis på mer likefot. Selv ANA er vesentlig mer pratsomme. Nå er det mulig jeg fremsto forholdsvis trett og ikke så responderende, men en F-vertinne får til en samtale med selv den mest introverte søvngjengeren. Maten blir bestilt ved at de tar på ordre på «iPad». Og gjentar ordren etter at den er klar. Det blir ikke helt F. Qatar F er objektivt sett bedre enn Kuwait F, men savnet thai flyvertinnen og den kuwaitiske pursheren.

Sengen ble redd opp i form av at madrassen ble festet på stolen, men jeg måtte gjøre resten. Når jeg kom tilbake fra do etter å ha blitt vekket hadde det ikke skjedd noen ting. Det er veldig langt unna AF og ANA som puffer puten og lager perfekt brett på dynen hver gang man har vært på do.

kjeeli, Teknolai, jgroneng and 18 others like this.
  17. Flymunda

Flymunda Veteran

Likes mottatt:
    11,291
    Bonuspoeng:
    183
    Qatar boarding er en merkelig prosess de gangene jeg har opplevd det, og merkeligst i Doha. Tilsynelatende ingen regler, ikke noe system, ingen annonsering av sekvens og aldri godt å vite når C boardes eller helt presist fra hvor.

Vel ombord fikk jeg C-pysj. Servicekonseptet var frokost og så et lett måltid. Jeg testet dine on demand og sov første tre timene. Når jeg så våknet og plinget kom det en bakfra og en forfra som vennskapelig kjeklet om hvem som kom frem først. Absolutt god teriyaki kylling sandwich, kanskje beste «andre måltidet» (som jo er det vanskeligste) jeg har fått ombord på C. Knasende sprø grønnsaker. Og kanskje mest interessant så hadde de surdeigsrundstykker. Som var fantastiske. Brød BKK-DOH var ekstremt sørgelig greier, men de surdeigsrundstykkene er bare slått i luften av SAS sitt surdeigsbrød.
    IMG_6565.jpeg
    Crewet var litt kontraintutivt på denne flighten stort sett fra Sør-Øst Asia og ga litt mer av seg selv. Setet på 787-9 eller suite som de kaller det siden det er dør er helt greit. Litt kort i sovemodus. Romfølelsen på 1K var fin, men det er ikke noe mer plass der, inkludert en ganske trang fotbrønn. Qatar C er relativt mye bedre enn Qatar F målt mot konkurrentene, men er fortsatt ikke helt sikker på hvorfor de skal ha verdens beste C. I hvert fall når de må være veldig mye bedre for at man skal drive zombie-virksomhet på DOH når man flyr med dem.

Takk for følget! (Så er det mulig at jeg spammer litt mer kommende uke om mer F)

sheim, kjeeli, ordnetseg and 15 others like this.

Del denne siden