Livet vårt er hardt For min del trives jeg når det er litt action så en vanlig 8-16 jobb i en etat hadde nok ikke vært helt greia. Og dette med kompetanse og bopel er et godt poeng, spesielt om man har to i familien som har høyere utdannelse. For min del søkte jeg jobb i ca 1,5 år før jeg siktet utenfor kjøreavstand. Da ble jeg ukependler etter kort tid.. Kona kan ikke følge etter uten å bli ukependler selv... Og da kan vel ungene like gjerne bli i samme hus om nå
Ah, hus! Alt man kan drømme om utenfor Oslo, hvor naboleiligheten vår på 60m2 nettopp ble lagt ut med prisantydning på 4,1 mill. Men det er som @Are på velformulert vis påpeker: Det er ikke bare slik at man velger fly(uke)pendling for å komme seg unna legging og husarbeid noen dager hver uke. Og jeg ville heller ha nesehårene mine trukket ut med glødende tenger enn å søke hen til byråkratenes tall for å få en 8-16.
Takk for at du deler Selv kunne jeg nok ikke tenkt med å flypendle hver dag, men har ikke noe imot en dagstur med fly til møter innenriks nå og da. Nå blir det gjerne ikke mer enn 1 gang eller 2 i måneden for min del så det er jo godt innenfor slik jeg ser det...
Da har du kanskje valgt å skrive feil oppgave? Skal jo være gøy å skrive en avhandling selv om det er litt slit..
Jeg har full forståelse for det @Ida påpeker, og nettopp derfor spør jeg stipendiatene jeg veileder veldig nøye ut om hva de ønsker med sin avhandling og grad - både faglig, personlig og karrieremessig. Byråkratene anklager meg for å skremme dem vekk, men jeg mener det i samfunnsøkonomiens navn må tenkes nøye over slike ting - og forsåvidt i den individuelle mentalhygienenes navn. Hvis man ikke brenner for sin doktoravhandling og ideen den bygger på, så får man den ikke gjort - og hvis man får den gjort, så ønsker man å bruke den - eller rettere sagt kompetansen den gir - til noe. Og derfor ender noen - eller i alle fall meg selv - opp som cavasippende flypendlere. Heller det enn å vende tilbake som sivil til Troms, hvor tjeneste som feltjeger i artilleribataljonen ikke akkurat fikk meg til å lengte tilbake
Det er nok helt riktig. 4 av 10 stipendiat har ikke fullført innen 10 år mener jeg å huske. Sikkert en god del som ikke vet hva de driver med...
Det er jo også et umenneskelig arbeid involvert, både kvalitativt og kvantitativt, så jeg forstår godt at noen bukker under, og vi vil jo heller ikke at en doktorgrad skal bli en generisk mastergrad. Men man skal vite hva man går til. Og man bør ha tenkt over hvorvidt man ønsker å ende opp som flypendler - sånn for å holde meg til tema.
Jeg har ingen doktorgrad, men har i hele mitt yrkesaktive liv "flyttet" der jobbene har vært. Da ungene var blitt så store at de var begynt på skole og startet sin etablering, var det enstemming hos alle at: "nå pappa har vi endelig flyttet tilbake til Bergen og her vil vi bo. Du kan jobbe hvor du vil, men vi bor her!" Slik ble det og derfor flypendling. De første ti årene jobbet jeg i et bergensk selskap med verden som arbeidsplass. Siden 2003 har jeg jobbet i Oslo og bodd i Bergen .. Jeg liker å fly .. så jeg har problemer med å se hvordan en tilværelse uten flygninger kan se ut ..men alderen tilsier jo at flypendling og Travel Pass tar slutt en dag ..
Nemlig. Det var min hverdag også på 90 og 00 tallet Visst kunne det være slitsomt, og det var dager da det var mindre ålreit. Men jeg elsket det. Den tiden med verden som arbeidsplass, pendling over verdenshav, den ville jeg ikke vært foruten. På en solrik dag, så kan jeg titte opp på himmelen, få øye på noen jetstriper og kjenner at det rykker i korthanda.
Mye å kjenne igjen her ja. Dag/ukependling er nok enda høyere belastning enn vi som hopper litt forskjellig rundt i verden på konferanser og slikt. Eller er ørnenavnet lett å forklare: Pandion haliaetus er latin for fiskeørn, så sølvfuglen på svartkortet noen av oss (enda) har er faktisk ikke en kråke eller måse, men en utrydningstruet ørn. Veldig symbolsk
Dagpendlet selv mandag til og med torsdag mellom Oslo og Stockholm en periode på 90 tallet. Det gikk vanligvis greit når man var i midten av 20 årene, samt bodde på Aker Brygge og reiste til og fra Fornebu. Men det gjaldt å ikke havne på fylla dagen før...
Festlig artikkel, men de av oss som er skikkelig hardcore reiser kl 06:10, ikke med 7-flyet - det er jo for turistene.. Jeg er normalt på mandagsflyet, men jeg ser, noe urovekkende, at det er de samme folkene som er med hvis jeg en sjelden gang har vært med på andre ukedager også. Stakkars folk som dagspendler i stedet for å bo på hotell... Om det er et personlig valg å pendle med fly - joda, jeg kunne jo sikkert funnet en annen jobb, men når sjefen spør om man har lyst på "et år i Oslo, for de er utsolgt for sånne som deg der" sitter det jo litt langt inne å si nei.. Om det er glamorøst? Ikke f&@n..