En biltur til Nederland uten bil og med SXM

Tråd i 'Reisebrev' startet av Flyingdutchman, 03. juli 2026.

1. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    La oss kjøre til Nederland denne sommeren, ta med syklene og farte litt rundt... det var planen.

Så kom det store KLM slippet og jeg kom bort i noen knapper og plutselig var AMS-SXM bestilt med retur til AMS via CDG. Det er jo en slags Nederland, bare Antillene, og fruen higer alltid etter palmetrær og hvite strender så jeg tenker det måtte være innafor med en slik avstikker.

Som vanlig etter pling i appen 'hva har du bestilt nå da!?' Fulgt av hvor i f... er Philipsburg? Da jeg sa at det er nær palmetrær og etter sigende Karibias beste rum bar, kom det en 'men vi skulle jo kjøre denne sommeren?'. Jaujau... det kan vi fremdeles, det går fint, det er uansett begrenset hvor lenge jeg har lyst å okkupere huset til mine foreldre.

Avstikkeren falt i god jord, så det er bra.

For noen uker siden fant vi ut at grunnen til å kjøre har falt litt bort, siden svigermor kommer en tur til Nederland også og da får vi mindre anledning til sykling.
    Flybilletter ble bestilt og vipps så var bilturen en del flyturer.

Kristian, Earl, jgroneng and 19 others like this.
  2. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    I dag var avreisedagen, prøvde å dra med et tidligere fly men det gikk ikke. Så det ble avgang til CPH på ettermiddagen.
    Det skulle vise seg å være den store forsinkelsesdagen...
    Toget til flyplassen var forsinket, kun 6-7 minutter.
    Flyet var forsinket pga vind på CPH. Neste fly fra CPH til AMS var forsinket også. Det var bra, for da ble det likevel tid til middag på loungen.
    Der var det en slags sosakjøtt, burger, falafafel og mer. Overraskende med 'ekte kjøtt' på menyen! Hvis dette blir en ny standard blir jeg glad.

Ved ankomst var bagasjen forsinket, første koffert kom etter en time, andre koffert kom ikke. Den er på Schiphol ifølge airtaggen, så det ordner seg nok. Fikk tatt ut PIR etter 1t40m...

Hadde bestilt to netter på Sheraton Schiphol, og gjett hva? Insjekkingssystemet hang, måtte rebootes ventes osv... spurte om det var greit å gå og ta en øl mens de løser saken heller en å henge ved disken. Joda, fikk også en lapp som ga oss brus eller kaffe som plaster på ventesåret. Den bruker vi i morgen.
    En øl senere, til norsk pris (13,5 euro for en halvliter er litt i stive laget for NL) var nøkkelkortet ferdig og hadde også fått oppgradering til executive room. Aner ikke hva det betyr men det er nespresso, badekåpe og tøfler på rommet.

I morgen blir det frokost fra Albert Heijn, og en liten handletur dersom de ikke har klart å flytte kofferten de siste 150 meter.

Bare den er på plass før avreise til SXM på søndag er vi fornøyd.

To be continued.

Kristian, Earl, jgroneng and 18 others like this.
  3. ccurrahee

ccurrahee Flyglad!

Likes mottatt:
    40,289
    Bonuspoeng:
    293
    God øl kveld i AMS :)

Flyingdutchman liker dette
  4. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for det men sengen kaller, får heller bli litt rairai i morgen.
    Har ikke bestemt oss for hvor vi skal enda, bare at det ikke er Amsterdam.
    Haarlem (for Teylers museum og Jopen for øl), Delft, Leiden, kanskje Utrecht. Eller besøke broren min hvis han fremdeles henger på strandbarer i Bloemendaal... mulighetene er mange!

jgroneng, Spielhaug, Eddie47 and 6 others like this.
  5. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Fikk e-post om at kofferten har ankommet (joda, det hadde den i grunn i går også) og at en kurér vil levere kofferten i løpet av dagen. Håper det stemmer, for i morgen skal vi videre.

Fant et brev som lå under døren og tenkte at det kanskje var beskjed om kofferten hadde blitt levert, men neida, der sto det at det var problemer med betalingen for rommet. Får finne ut hva det dreier seg om, siden det er forhåndsbetalt gjennom hotels.com inkl bruk av ett klipp.

På tide med litt frokost nå :)

Earl, Wiolenze, Sonictravel and 9 others like this.
  6. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    På vei til heisen ble jeg ringt opp fra et Nederlandsk nummer men rakk ikke å ta det. Vel nede i resepsjonen ringte jeg tilbake og en fyr i annen ende sa at han hadde levert kofferten til hotellet og ønsket en god dag videre.

Betalingproblemet var at de ikke hadde lagt til turistskatt, så det ble fikset. Spurte etter kofferten og det viste seg at den var levert i resepsjonen, og allerede var på vei opp mens vi var på vei ned.

Fint at dette ordnet seg :)

Nå er det dags for en liten tur til Delft.

Kristian, Earl, jgroneng and 12 others like this.
  7. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    5,667
    Bonuspoeng:
    183
    Herlig! God tur og vi sees om ikke lenge!

Flyingdutchman liker dette
  8. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Delft, en fin liten by, men byen ble ikke besøkt. Tok et tog til Leiden, gadd ikke bytte til et annet tog og vi gikk ut.
    Tips: spor 1 er alltid på sentrumssiden, så om du er usikker hvor du skal er svarer typisk mot spor 1 og så ut.
    Vi fulgte strømmen av folk og før vi ante det så vi et sted der man kunne kjøpe seg en omvisning med båt, neste tur skulle starte om 11 minuter, så billetter ble kjøpt og vi satt oss ombord.
    I løpet av turen bestemte vi oss for å dra til Hortus Botanicus, som visstnok er verdens eldste botaniske hage.

Et lite stemningsbilde fra båtturen.

Men først mat, og øl, og fatmodnet jenever...
    Maten ble frityrte snacks og pommes frites med majones.

Dette er faktisk noe av få ting jeg savner fra fødelandet... men sikkert like bra for kolesterolnivået og magefettet å ikke ha tilgang til det for ofte.

På vei fra denne baren til Hortus, gikk vi forbi et taproom, et skjenkested, bybryggeri... alt på rekke og rad og plutselig satt vi ved bardisken, merkelige saker dette altså.
    Drakk litt lokalt produsert øl, la merke til noen schnapser som også var lokalt og da var vi i gang. Bartenderen var meget trivelig og snakkesalig. Eieren av stedet ifølge kona, kom inn og slo seg ned ved oss. Ble etterhvert masse diskusjon om reising og det viste seg at kona var fra Indonesia. Fikk ikke noe tips til vår Jakartatur, men fikk anbefalt byens beste Indonesiske restaurant. De kunne også stolt fortelle at det nyeste KLM huset er basert på et sted i Leiden og vi fikk adressen, i tillegg til en adresse til en bra jeneverbar.
    Det ble en tur innom alle de tre stedene før retrett til Schiphol der vi faktisk allerede er i seng, med passe promille og passe utslitt.

Målet i morgen er å få porselenvarianten av denne kåken.

9. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Utsjekk Schiphol Sheraton kl0700, sjekket inn pg gjennom sikkerhetskontroll samt passkontroll på 24 minutter, meget innafor.

Frokost i loungen, før vi fikk gå ombord på flyet.

Pre takeoff bobler er inntatt, vi er klare for tur!

10. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Litt forsinket ut fra Schiphol, både pushback var litt sen og vi tok av fra Polderbaan. Men de klarte å fly inn det meste av den tapte tiden.

Vi startet med litt ost (eller laks) og et lite glass sjampis til.
    Jeg valgte kyllingalternativene til alle retter der det var mulig å velge. Bra på smak alt sammen!

Som snack litt sånn halvveis kunne man velge pommes frites, kroket (mitt valg) eller stroopwafelis.

Mens vi fløy til SXM, klarte vi å lande å lande trygt på Montreal i spillet Skyteam. Anbefaler spillet!

Det ble trapp-gate. Helt OK det, ikke ofte jeg får komme så nært et så sort fly.

Kristian, Earl, Henrik and 17 others like this.
  11. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Det tok litt tid å fylle ut info ved ankomst, men ganske problemfritt. Det går visstnok an å gjøre det i forkant også og da sparer man fort noen minutter.
    Etter å ha observert fruen som scrollet og scrollet for å finne Norge opptil flere ganger, satt jeg i gang. Er vant til å scrolle et godt stykke nedover jeg også men Nederland var ikke på listen som stort sett følger alfabetet. Stort sett... jeg bladde oppover hele veien og Nederland var første valget! Kolonifortid har noen små fordeler tydeligvis. (Dette går sikkert under #politisk-ukorrekt)

Det var ledig ved alle bilutleieselskap, med unntak av Avis, tre stykk foran oss i kø og innen fem minutter minst 6-8 nye i kø bak oss.

Ting ble ordnet ganske fort, på tross av kun en luke (per selskap), så ingen priority pga presidentstatus.

Tok masse bilder av bilen, men tydeligvis ingen oversiktsbilde. Fikk en bil med romslig nok bagasjerom til to medium store kofferter, to kabinkoffert, skittentøysweekendbag og to ryggsekker. Hadde bestilt en bil med plass til en liten og en stor koffert (planla å bruke baksetet til kofferter) gjennom avis via sas. 300 dollar for 9 dager er bra når enveis taxi til hotellet allerede er rundt 80 ifølge det store internettet.

Kjørte til hotellet uten bruk av gps. Det er stort sett ikke så mange veier å velge fra og så lenge man kjører ca nordover går det ganske greit. Hadde selvfølgelig pugget litt kart i forkant, old skool.

Hotellet ser nok kjent ut fra @DJasko sin tråd, og det er fordi vi bor samme sted.
    Trivelig kar er han, og familien også! Så litt fotball i hotellbaren, og der satt det også to andre norske bonusjegere.

Før det ble mål, gikk vi ned til restauranten for å få i oss litt mat. Deretter en liten gåtur til bøgda og vi avsluttet med en liten dukkert i havet.

Klokka er 2012 og vi er helt kake.

To be continued.

Kristian, Earl, Henrik and 24 others like this.
  12. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Forresten, hotellet fant ikke reservasjonen, som var gjort via SAS-hotels. Veldig hjelpsom fyr som søkte på mange forskjellige måter før han kom på å spørre om jeg hadde flere navn? Joda, tre fornavn og ett etternavn. Han begynte å lete litt med de andre navn og det viste seg heldigvis at joda, det var en bestilling der, men mitt første fornavn var ført opp som etternavn og andre fornavn hadde blitt først fornavn. Forstå det den som kan.
    Anyway, siden jeg bestilte det andre hotellet også via sas, regner jeg med at det blir lettere å løse når jeg ber de lete etter fornavn heller enn etternavn. Til dere andre som har hatt problemer med bestillingen, sjekk om noe lignende er tilfellet :)
    På min bestillingsbekreftelse står forresten alle navn i riktig rekkefølge.

---

Dagen i dag startet med et par kopper 'kaffe', en svømmetur i havet, en tur til et supermarked inkludert en passelig lang omvei. Bunkret litt bedre kaffe, frokost til noen dager, ble fristet i alkoavdelingen og plukket med to Champagne, Grimbergen blond, samt malariamedisin (viktig når det ryktes at det finnes mygg her!) samt at det ble med en del spekekjøtt og ost... vi skal ikke lide noe nød de neste dager.

sand... morgenbad.

Bilen fikk jeg tatt et bedre bilde av i morges. Den her kjerra.

La merke til en flytende bar, som nok blir besøkt i løpet av oppholdet.

Kristian, Earl, DJasko and 16 others like this.
  13. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    I går ble det først en dukkert i havet før frokost, en del latskap og så 4-5 timer ved bassengkanten og i vannet. Meget kjekt med servering av frozen alt mulig rart både ved kanten og mens man er i bassenget.
    Jeg har ikke vært solbrent på ganske mange år, men i år klarte jeg å bli rød! Merkelige saker...

Middagen ble inntatt ved LoLo's eller en av restaurantene i samme klynge. Alle ser ut til å ha samme meny, litt variasjon i prisene. Alle står og griller på store kullfyrte griller. Perfekt!

Etter maten ble det er tur til en bar som er kjent for et meget bra utvalg av rum. Her er litt av utvalget.

Vi bestilte smaking av to stilarter med rum, to av hver. Ren fersk sukkerrør, eller molasses som var basisproduktet før destillering. Sukkerrør er det visstnok mye prakk med, siden alt må gjøres fort for å unngå uønsket gjæring eller råte, og ifølge vår 'smaksvert' er ikke folk som bor på øyene veldig kjent for å ønske å gjøre ting fort.
    Molasses, et biprodukt av sukkerlaging slik jeg forsto det, er mye lettere å ha med å gjøre. Det er en slags tjukk syrup som er holdbart i mange år uten at det påvirker smaken.

Dette ble vår lineup. Nummer 3 falt best i smak, supersmooth, mens nr 2 ble en god andreplass.
    Som smak 0 fikk vi ren blank rum på 71%, den rev godt men smakte ikke godt. Om de går tom for bensin på øya her kan det sikkert brukes som backup :p

De hadde er minidistilleri på utstilling, kullfyrt og den har vært funksjonell til og med, helt til vår vert for en stund siden hadde fyrt for mye og lokket eksploderte og kokende vann sprutet ut blant gjestene... 'så da tenkte jeg at det er greit å unngå gjentakelse, så vi sluttet å demonstrere prosessen'. Herlig fyr!
    Turen til La Part des Anges anbefales varmt!
    45 euro for 4 (egentlig 5) smaksprøver på 2cl er passe stivt priset, men absolutt verdt det.

Kristian, Earl, Henrik and 15 others like this.
  14. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Hadde enn opplevelse i dag som man ikke trodde man skulle få på reisebingokortet...
    Var på kjøretur og hørte plutselig kattelyder fra et sted nær eller i bilen.
    Stoppet og fant ut at det var en passe sint katt i hjulbrønnen, den banket/kloret og freset som bare det men vi klarte ikke å se den, kun bevegelsene i plasten.
    Valgte å kjøre til Avis, de fikk skrudd opp bilen mens vi fikk en ny bil og dessverre hadde stakkaren dødd på veien ditt.

Kristian, Earl, Henrik and 11 others like this.
  15. Flyingdutchman

Likes mottatt:
    27,502
    Bonuspoeng:
    183
    Dagen er dagen for å besøke flytebaren, sammen med @DJasko +4
    Det gledes!

Del denne siden