El leiebil?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av stekus, 17. nov 2022.

1. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Har det egentlig noe for seg? Ser for eksempel avis krever over 70% lading eller tar 300 kr for lading. Hvordan er det med andre selskaper? Sparer man penger på å leie elbil eller kan man like greit gå for vanlig bil?

2. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
  3. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg så den, ja. Er det forskjell mellom hertz og avis i Norge tro?

4. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg leier alltid elbil når det er mulig, men det er personlig preferanse, så jeg vil anbefale å leie det du har lyst på!

Prismessig kan det være noe rimeligere å leie elbil. En liten elbil vil vel bruke rundt 15 kWt per 100 km - en liten dieselbil kanskje 5 liter? Normallading koster rundt 7 kr/kWt i Sør-Norge og 4 kr/kWt i Midt- og Nord-Norge (brukte nå Mer sine priser). Det er da kanskje litt rimeligere enn en "vanlig" bil. Skal du bruke hurtiglading så er det ingenting å spare i Sør-Norge i hvertfall.

Samtidig så får du oftest svært vel utstyrte biler, selv om du bestiller f.eks. CDAE. Hos Sixt får jeg da ofte VW ID3 med 150 kW yttelse til prisen av en VW Polo. Jeg har fremdeles til gode å få en ikke-elbil i samme prisklassen som går fra 0-100 på 7,3 sekunder :D.

stekus and fly4fun like this.
  5. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,418
    Bonuspoeng:
    183
    Skal ut å teste veiene i SFO med en elbil (Polestar, ikke Tesla). Hvilken ladeapp bør man bruke, chargepoint? Eller funker det like bra med kredittkort?

6. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Har noen erfaringer med ladestatus i det man henter bilen? Er det type minst 78%?

Har booket en iX40 i NCE neste sommer. Vi kjører bare tur/retur St.Maxime en gang og litt lokale turer til Carrefour så jeg tenker vi neppe hadde behøvd å lade. Men jeg har hørt noen vage rykter fra Norge at folk har hentet biler som har vært nesten tomme. Det hadde funket dårlig med reisefølget og gå rett i ladekø etter landing.

7. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,774
    Bonuspoeng:
    183
    I Norge 4 av 5 leier av elbil utlevert med 80+. Den ene gangen bil var lavere enn 70% fikk jeg av Sixt alternativ om å vente 1 time og få gratis oppgradering til bil med lengre rekkevidde.

For øvrig endrer jo utvalget av leiebiler seg raskt. Ifjor kunne jeg f.eks. velge flere elbiler ved MUC, men for en forestående leie i januar er det nå veldig redusert. For en leie så langt fram i tid ville jeg sjekket mulighet for rebooking hver måned.

Fnate liker dette
  8. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Går nok bra, fikk selv en godt brukt Tesla MY long range fra Hertz og den var helt oppladet. Kjøpte med strøm så kjørte en uke i Sophia Antipolis og leverte den tilbake med under 10%.

Derimot vil jeg sterkt fraråde elbil i Nordnorge. Hadde bestilt en vanilg liten SUV, men ble «oppgradert» til en ID.7 på TOS Hertz. Dette var under første snøfallet nylig der oppe. Bilen var oppladet til 78% og karen bak disken mente at det fint ville holde flere turer til Finnsnes og tilbake. Når jeg kom til Finnsnes tre timer senere var batteriet tomt, og begynte å søke etter ladestasjon. Joda, det finnes nøyaktig EN ladestasjon, så da ble det å bruke en time på å finne ut hvordan man får strøm ut av pumpen til den leverandøren, og så en time på å vente på at noen fattige elektroner skal finne det for godt til å flytte seg inn i lithium-cellene. Det kostet for øvrig Kr 7,63 per kWh, samtidig som strømprisen i området var på 3 øre per kWh.
    På vei tilbake til TOS måtte jeg også etterfylle, og der er det også EN plass på de tre timene man kan gjøre det. Ny operatør og ny time med bannskap. Ringte til slutt inn og fikk snakke med en dame som snakket svært dårlig norsk, så gikk over til engelsk som var like dårlig. Etter nok en halvtime gå hun også opp betalingssystemet og låste bare opp for å gi meg nok nødstrøm gratis så jeg så vidt kom til TOS og såvidt rakk flyet.
    Moral: Elbil er IKKE egnet som leiebil i nord vinterstid. Dårlig rekkevidde, treg lading og upålitelig tilgang, samt langt dyrere en bensin/diesel.
    PS: har elbil selv her i Trondheim og er godt fornøyd, så dette er ikke for å disse elbiler generelt, men det er viktig å være realist på tid, sted og kostnad.

kongenamundsen, Henrik, Fnate and 3 others like this.
  9. fly4fun

fly4fun Senior Medlem

Likes mottatt:
    377
    Bonuspoeng:
    63
    Dessverre i Tromsø og omegn må man leie Tesla hvis man skal ha elbil.
    Jeg har selv erfaring med å kjøre elbil overalt, men når jeg kommer meg til Tromsø er jeg mye mer var, og unngår det som regel med mindre det er Tesla, som jeg ellers hater.
    Men da vet jeg at det er god og enkel lading i Skibotn, Finnsnes og Storslett om jeg skal videre nord.

kiev liker dette
  10. Fnate

Fnate Halvstudert Røver

Likes mottatt:
    6,552
    Bonuspoeng:
    183
    Takker for svar. Da beholder jeg nok bookingen. :)

kiev liker dette
  11. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,722
    Bonuspoeng:
    293
    Mulig jeg husker feil, men har ikke VW ID7 nevnt over lenger rekkevidde enn Tesla?

12. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Tror han siktet til at det er lettere med Tesla Superchargers og at bilene generelt har bedre rekkevidde, spesielt om vinteren. Skader ikke med decent ladefart heller. Men jeg ville også antatt at ID7 har like god rekkevidde som de fleste eldre Teslaer, og nå kan vel alle lade på Tesla Superchargers uansett?

13. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,722
    Bonuspoeng:
    293
    Ja, med mindre Tesla ikke har åpnet for dette i nord så skal alle kunne lade på Tesla Superchargers. Som oftest er det billigere også.

Når det gjelder rekkevidde så kommer det vel alltids an på hvilken modell Tesla man har og til en viss grad hvilken variant av ID7 man har.

14. thfagert

thfagert -

Likes mottatt:
    1,681
    Bonuspoeng:
    93
    Kjører id7 selv, og har kjørt den sørfra til Tromsø vinterstid, lå vel på rundt 400km rekkevidde etter lading til 85-90% rundt juletider i fjor. Var aldri noe stort problem, selv nord i Sverige og Finland.
    Problemet med el leiebil er jo at man ikke vet helt hva man får, sist med Avis på TOS fikk jeg en Toyota bz4x som hadde max ladehastighet på 48kw. Det er ikke så stas når man skal kjøre Tromsø-Bodø-Tromsø og er vant til vesentlig raskere lading. Det er jo noen strekker der hvor lademulighetene er ganske dårlige.

Ellers alltid vært strålende fornøyd med el leiebil både på vestlandet og i Italia.

15. kiev

kiev Mr Fasttrack

Likes mottatt:
    5,551
    Bonuspoeng:
    183
    Riktig, poenget var at:
    • ID.7 bruker grassat mye strøm på vinteren. Ca 60% på rundt 16 mil ved vanlig nordnorsk vinterføre, dvs snøslaps, noe snøbyger og varierende 0 til -10 grader. Tre personer i bilen med bagasje. Lå under fartsgrensen hele tiden.
    • To «hurtigladestasjoner» på denne distansen, en i Finnsnes sentrum og en i Nordkjosbotn. Delt kapasitet på begge disse som i praksis ga under 100kW.
    • Finnsnes hadde samlokert Tesla charger og Kople. Masse styr med app osv, men klarte til slutt å få strøm ut av Kople, dog begrenset til ca 100kW. Kr 7,63 per kWh, eller et påslag på 2500%
    • Nordkjosbotn hadde Ionity. Der klarte jeg ikke å koble til i det hele tatt, selv med telefonsupport. Var ikke alene, flere som stod rundt og bannet. Fikk faktisk gratis strøm av support til slutt, så OK service på en måte. Mener prisnivået var likt Finnsnes.
    • Grisedyr strøm, få ladestasjoner og vanskelig tilgang samt svært høyt vinterforbruk ga IKKE mersmak på elbil i nord vinterstid.
    • Jeg har forøvrig kjøpt elbil nylig, men kjører bare hjemmelading så langt, selv om nybilen kan lade 450kW i teorien. Må vel anskaffe en slik ladebrikke da den skal løse alle ladeproblemer?

16. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,722
    Bonuspoeng:
    293
    Ladebrikke hjelper ikke veldig mye siden du fortsatt må sette den opp i hver eneste app. Og huske å holde kredittkortinfo oppdatert i hver eneste app. Det som kommer til å hjelpe her er innføring av tæpping med kort/telefon på nye ladestasjoner.

For min egen del bruker jeg mest Tesla-appen siden de som regel er billigst. I tillegg har jeg Fortum og Circle K Charge for når jeg skal en plass det ikke er en Tesla-lader i nærheten.

De nye Tesla-ladestasjonene har faktisk contactless. Dette gjør jo ting mye enklere, men de har/hadde en litt irriterende "bug" at hvis man starter lading med contactless er det ingen måte å stoppe lading igjen fra ladestasjonen. Dvs, det er en touch-sensitiv knapp på selve ladekabelen, mulig det er den som stopper lading? Men den fungerte ihvertfall ikke sist jeg prøvde og siden jeg hadde en leiebil (Toyota bz4x) hadde jeg ladet tre-fire ganger så mye som det jeg skulle før jeg fant ut hvordan man stoppet lading fra selve bilen :rolleyes:

Måten å avbryte lading med en bz4x er å trykke fem ganger fort på "lås opp" med nøkkelen for de som lurte. Det hadde jo vært for enkelt å legge til et menyvalg inne i bilen en eller annen plass....

Last edited: 02. des 2025
    kongenamundsen, Preference and kiev like this.
  17. Preference

Preference EBD

Likes mottatt:
    1,907
    Bonuspoeng:
    113
    Håper ingen her kjøper Toyota sitt første mislykkede forsøke på en elbil, BZ4X..

18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,722
    Bonuspoeng:
    293
    Det er vel strengt tatt en bensinbil der de har byttet ut motoren og brukt 5 sekunder på å integrere støttesystemene for den. Det er mye som ikke virker spesielt gjennomtenkt

EDIT: Jeg googlet det, og den er faktisk bygget på en dedikert elbilplatform :eek: Det virker ikke sånn når man bruker den :rolleyes:

Preference liker dette
  19. stekus

stekus Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,136
    Bonuspoeng:
    113
    Buktamoen circle K har visst 150 kw lader, st1 Nordkjosbotn har 200kw lader, circle K Nordkjosbotn har 300 kw lader, Esso Storsteinnes har 400kw Kople lader Laksvatn har 50 kw mer lader.
    Uno-x Bardufoss har 300kw lader, Spar Storsteinnes har 225kw lader (de to siste med noen minutters omvei).
    Ionity Nordkjosbotn med 350kw er vel allerede nevnt.
    Synes selv elbil som leiebil ikke er en høydare, akkurat. Men det finnes mer enn en lader mellom Finnsnes og Tromsø.

Nordlands, Preference and epsen123 like this.
  20. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,774
    Bonuspoeng:
    183
    Hvem som helst kan bruke de Tesla laderne. Ca 4 kr/kWh. Bruker konsekvent Tesla når det er en mulighet da de har flere ladere per stasjon, er billigere og ladeøkt starter raskere. Veldig enkelt å bruke så lenge man er forberedt og allerede har satt opp Tesla appen.

Både Kople/Lad-Opp og Ionity har de siste årene "oppdatert" ladestasjonen sine sånn at de konsekvent feiler på noen bilmodeller, så stoler ikke lenger på de.

Del denne siden