Dag 2:
Våknet tidlig igjen rundt 04.00 men til min store overraskelse klarte jeg heldigvis å sovne igjen og sove til 07.00. Da var det bare å få seg en kjapp dusj og pakke klar kofferten før jeg tuslet ut for å få litt frokost og så etterhvert hente ut en leiebil. Hadde bestilt en bil fra Avis med henting i sentrum (North Loop) og levering på Ohare samme kveld. For en stor bil kostet dette meg rundt en tusenlapp og jeg fant ut at det ikke ble mye dyrere enn Uber tur / retur til formiddagens mål og så ut til flyplassen. Vurderte egentlig en kjøretur opp til Milwaukee men droppet det da Miller Brewery Tour som jeg kunne tenke meg å ta er Covid steng fortsatt.
Frokosten tok jeg i hotellets restaurant hvor det ble Steak & Eggs. Er sikkert mange som syntes at biff til frokost blir litt vel mye, men jeg klarer fint en T-bone & Eggs om jeg kommer forbi en Denny´s restaurant.
View attachment 96513
Så ble det en spasertur igjennom Millenium Park og forbi startpunktet for Route 66 som jeg har lovet meg selv jeg skal kjøre en gang i livet.
View attachment 96514
Så litt innover sidegatene til jeg til slutt endte hos Avis sitt kontor. Sjekke ut bilen tok omtrent et minutt, damen tittet så vidt på førerkortet og så var det klart. Overså en liste over dagens bestillinger som lå på disken og der sto det tydelig "Preferred og Avis President Club" bak bestillingen min. Så jeg fikk en oppgradering og tildelt en stor 6 seters SUV (Honda Pilot). Bilen var stor og grei men hadde nok foretrukket en amerikansk bil i USA i steden for en "riskoker"

. Heisen ned i kjelleren i parkeringshuset og plukke opp bilen så var jeg kjapt på veien. Svingte innom hotellet og hentet ferdigpakket bagasje så gikk turen ut til Museum of Science and Industry.
View attachment 96516
View attachment 96515
Kom inn fra baksiden og parkerte på helt feil side så det ble en runde rundt i parken for å finne inngangen. Da skjønner man hvor stort dette anlegget er
Fantastisk museum der jeg fikk sett litt gamle fly - United 727. Vekket litt minner om min første chartertur til Kreta som var med Sterling og nettop en 727.
View attachment 96517
View attachment 96518
Ellers var det mye annet fint å se på som et av de gamle Amtrak togene:
View attachment 96519
Og originale U-505 fra andre verdenskrig. Hadde desverre ikke fått med meg at det var mulig å bestille rundvisning inne i selve ubåten så det var ikke ledig tid før langt ut på ettermiddagen.
View attachment 96522
Etter en timer her var det på tide å komme seg ut og få litt lunsj. Søkte litt på nettet og fant ut av at det lå en Bahama Breeze restaurarant ikke så langt fra flyplassen. En kjede jeg husker fra min mange turer til Florida i yngre dager så jeg bestemte meg for å kjøre dit. Ble en Jamaican Jerk Chicken og en gigantisk Key Lime Pie til dessert.
Så gikk turen videre til Chicago Fashion Outlet hvor jeg hadde tenkt å shoppe litt før hjemreise. Har alltid likt amerikanske outlet malls men denne var en skuffelse, fryktelig mye mennesker. Fikk ikke handlet så veldig mye annet enn noen GAP klær til barna, en ny logo hoodie til meg selv og litt annet småtteri.
Tiden var etterhvert inne for å komme seg til flyplassen. Fikk skvettet på litt bensin på bilen. Har blitt dyrt her også, gikk bensin for 15 dollar for å toppe opp tanken. Husker mine første kjøreturer i USA for 25 år siden hvor en full tank kostet 20 dollar
Var kjapt fremme hos Avis hvor bilen ble returnert og ATS tatt til terminal 5 og innsjekk. 3 timer før avgang var det ingen mennesker hos SAS så det hele gikk smidig på noen minutter. Spurte damen i business innsjekk om det var mulig å komme seg til hovedterminalen med dette boardingkortet. Hun smilte med en gang og spurte om jeg ville til Polaris Lounge. Hun sa at offisielt var det ikke mulig men hadde hørt rykter at andre hadde fått det til. Jeg var selv usikker, det er jo andre her inne som hadde gjort det men akkurat nå går jo ikke airside transfer bussen mellom terminal 5 og hovedterminalen. Tok ATS til terminal 1. Til min store forskrekkelse var det ganske kaotisk i terminalen, ved security stod det 25 minutters ventetid på skjermen og køen gikk langt ut i ankomsthallen. United sin fast track var stengt. Hmmm jeg ble litt stresset av køen og ville ikke risikere å stå 15-20 minutter før jeg kom frem til TSA og dokumentsjekk for så å bli avvist. Så jeg ga egentlig opp og gikk tilbake til ATS. Men kom på idéen å hoppe av ved terminal 2 og sjekke ståa der. Her var det null kø så jeg gikk rett bort og fikk scannet boardingkortet. Ingen spørsmål og bare en hyggelig kommetar fra TSA damen at det var første gang hun hadde sett et norsk pass. Yes

da var det bare å gå airside tilbake til terminal 1 som tok litt over 10 minutter helt frem til Polaris Lounge hvor jeg scannet boardingpasset og kom rett inn. Desverre var lykken litt kortvarig, når jeg møtte på skiltet "Dining Room Closed" No, no, no

. Så det ble litt pasta med kylling og spicy italiensk pølse fra buffeten og et par glass med Lanson Champagne. Fant et bord ved vinduet og kunne overveie lastingen av frakt på en United 787 som skulle til Sao Paolo.
View attachment 96520
View attachment 96521
Rundt 20.40 startet turen tilbake ut gjennom baggage claim og tilbake til terminal 5 og hjemreisen.
Vis alt...