EB - Business i Europa

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av gryn, 12. aug 2025.

1. gryn

gryn Nytt Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Heisann,

Jeg så en annen post her inne som skulle prøve ut Athen via Business i Europa. Dette fikk meg til å tenke litt i samme baner, da USA blir litt mer logistikk og planlegging hver gang og det er kanskje bedre å få inn en langhelg.

Et par spm til de som er mer erfarne;
    - Er det typisk 2 x slipp på Business pr flight i Europa også?
    - Jeg har base i Stavanger, men ser det går mest ifra Oslo og København - Er det slik man kan legge på 'feeder' ifra Stavanger etterpå? I såfall er det via tlf og kostnad på 750 pr hode?
    - Ellers, noen destinasjoner som er å anbefale som har gode avganger i forhold til typiske langhelger og gir god verdi i forbindelse med å å 'business-opplevelsen' i Europa?

2. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Hvis det man bryr seg om mest ved "Business-opplevelsen" er mer komfort på flyreiser, så anser ikke jeg Business i Europa som noe godt valg utover vanlig Economy eller Premium basert på den prisen.

Business er jo de samme flysetene, bare at midtsete er "blokkert" hos SAS. Man slipper i det minste å få noen sittende ved siden av, og det kan nok hjelpe litt på komforten på lange reiser sørover i Europa.

3. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har flydd mye business i Europa, spesielt med Lufthansa. Prisen har ofte vært den samme eller lavere enn SAS Plus. Garantert ledig midtsete er selvsagt en stor fordel, men vel så viktig er bedre servering og service.

SAS skal jo få oppgradert matservering og ekte champagne. Regner med at de også blir nødt å steppe opp service noen knepp.

Gleder meg i hvert fall til å teste det ut på en tur til FUE om et par mnd. 30.000 peng + 700 kroner per pers for 5-6 timers flytur er et røverkjøp spør du meg. I tillegg blir jo det eneste alternativet eco hvis du skal fly med SAS i Europa. Det har jeg ikke benyttet på sikkert 10 år, og kommer neppe til å begynne med det etter overgangen fra Plus til Biz heller.

Last edited: 12. aug 2025
    Jon_Noj, tobeornot999 and Wiolenze like this.
  4. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,024
    Bonuspoeng:
    183
    Har de lovet champagne?

K

5. DJViking

DJViking Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    343
    Bonuspoeng:
    63
    Mat og Champagne på Business bryr jeg meg lite om. Da bruker jeg heller de pengene på bedre mat og drikke på destinasjonen.
    Men kan skjønne det fra de som "liker" å fly. Jeg liker ikke å fly, men liker å reise. Skal jeg fly er det komfort som er hovedprioritet for meg.

6. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,017
    Bonuspoeng:
    183
    tobeornot999 and democomputer like this.
  7. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,038
    Bonuspoeng:
    293
    Siden spørsmålet er EB så forsvinner jo mulighetene for Lufthansa. Men skal en innen den gruppen vil slå ett slag for Swiss her, har flydd en del med Lufthansagruppen de siste årene og både Swiss og Austrian er ett hakk over Lufthansa. Brussels funker også.

Innen EB så er vel AF over KLM serveringsmessing men AMS er jo enkelt ift CDG

8. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Veldig enig i denne, har reist Europa business med en rekke forskjellige selskaper og det er en mye mer fornøyelig reise.

Har nå to booket to ulike reiser med nye SAS business i Europa og spent på om de klarer å leve opp til nivået andre har. Interessant nok er business class plassert bakerst i flyet på ene strekningen, det skal bli en interessant opplevelse :)

Rscott liker dette
  9. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Med biz bak er det kanskje en ATR eller annen modell som boardes bakfra?

Jon_Noj liker dette
  10. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Korrekt, ATR 72.

Del denne siden