DNB tapte MVA-tvist om passasjerenes bonuspoeng - risikerer smell i hundremillionersklassen

Tråd i 'Nyheter' startet av indahla, 19. mars 2026.

1. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,004
    Bonuspoeng:
    293
  2. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,616
    Bonuspoeng:
    183
    Svært interessant prinsippielt, men hva en enkelt tingrettsdommer mener er på dette nivået nesten helt uinteressant ift hvordan dette ender.

Eddie47 liker dette
  3. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    585
    Bonuspoeng:
    93
    Dårlig for SAS/DNB blir vel etter hvert dårlig for oss, men man bør vel anta at DnB anker og da blir det spennende å se hvordan andre rettsinstanser vil vurdere denne saken...

eventyrer liker dette
  4. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    13,239
    Bonuspoeng:
    293
    Problemet er vel mer at det er bortimot umulig å vinne mot staten i norske domstoler. Domstolene er ekstremt servile til fordel for staten.

Spennende å se utfallet av runde i lagmannsretten.

Oppirumpadi liker dette
  5. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,616
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok ikke helt riktig. Finnes betydelig forskning og statistikk på området, og jeg har ikke slått opp i kildene, men et kjapt AI-oppslag bekrefter antagelsen min (helt uten kildehenvisning selvsagt!)

• Staten vinner oftest, men ikke alltid: Studier av Høyesterettspraksis har vist at det offentlige ofte er representert i en majoritet av sakene og vinner en betydelig andel (i eldre studier opp mot 2/3 av saker der staten er part). Likevel finnes det en rekke eksempler på at privatpersoner og organisasjoner vinner frem i prinsipielle saker.

jonss, Eddie47, Henrik and 1 other person like this.
  6. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,239
    Bonuspoeng:
    293

Sakene som kommer for retten, behandles av domstolene nettopp fordi det er ca 50/50% hva som er riktig utfall. Ellers har den private parten en dårlig advokat, som burde rådet til å ikke ta saken til retten.

Det er likevel veldig få kverulanter der ute som har råd til å betale flere 100.000 kr (inkl statens saksomkostninger) for å ta opp saken i domstolene. Så vi kan trygt regne med, i det store bildet, at det kun er de klart "på grensen" sakene som går for retten.

Jeg er ikke happy med at staten vinner 66% av sakene. Naturlig statistikk ville tilsagt veldig nær 50%.

Oppirumpadi liker dette
  7. milehigh

milehigh Veteran

Likes mottatt:
    10,616
    Bonuspoeng:
    183
    Definitivt enig i at staten har edge, og at det kan være kritikkverdig. Poenget mitt var bare at det ikke er "bortimot umulig" å vinne mot staten.

Eddie47 and kaijoar like this.
  8. tobeornot999

Likes mottatt:
    13,239
    Bonuspoeng:
    293
    Greit.

Jeg endrer gjerne min tekst i tråd med det du sier: man har bare 1/3 sjanse til å vinne mot staten, så det er ikke bortimot umulig, bare lite sannsynlig :p

eventyrer and Oppirumpadi like this.
  9. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,304
    Bonuspoeng:
    183
    Tror EU vil stoppe den dommen der, ser ikke at noe annet er mulig. Så dette ordner seg :cool:

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Det er nok av de som tar ‘tapende saker’ til retten. Det er ingen logikk i at saker mot staten er 50/50. Om staten f.eks. vinner 90% av sakene som gjelder skatt kan det vel så godt betyr at det er mange der ute som ikke forstår skattereglene, eller tolker dem annerledes enn Skatteetaten. Ofte handle saker mot staten om tolkning av lover og regler. Statlige institusjoner som forvalter disse på daglig basis har jo i mange tilfeller mer peiling enn de som tidvis eller kun i enkelttilfeller må anvende/tolke tilsvarende lover. Det er klart at staten da har en ‘Edge’.
    Nå har jeg ikke noe statistikk på hvor ofte staten tas til retten vs hvor mye de tar til retten, men ofte er det jo prosesser som følge av vedtak staten allerede har gjort, og da oftest i disfavør til motparten.
    Når utgangspunktet ofte er et vedtak i motpartens disfavør er det heller ikke unaturlig av staten oftere får medhold i rettsapparatet.
    Så er det sikkert mange advokater som pusher på for å gå videre med saker som man burde akseptere utfallet av før en rettsrunde. Advokatene er gode på å lage arbeid for seg selv.

Darkcho, milehigh, Spielhaug and 2 others like this.
  11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,295
    Bonuspoeng:
    293
    Artig å prøve å kverulere med «vår lokale» jurist ..
    Du verden

Del denne siden