Diskusjon om CT flyvninger eller andre poengreiser

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av artanis, 14. des 2020.

  1. Sunnfjordingen

    Sunnfjordingen Sunnfjording

    Innlegg:
    5,158
    Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Vakkert!
     
    Upsaker liker dette
  2. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    7,093
    Likes mottatt:
    22,811
    Bonuspoeng:
    293
    Spørsmål ang. skatter og avgifter:
    Vi har en booking OSL-CPT-CDG og har nå fått lagt på CDG-AMS-OSL (to siste leg i X). Også skal SAS ha 498,- i nye skatter og avgifter (+ 150,- i endring) for de to nye flightene.

    Er ikke dette veldig mye?
     
  3. trygveat

    trygveat Veteran

    Innlegg:
    3,848
    Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Det høres riktig ut. Ved ekstra mellomlanding på CDG og AMS tilkommer følgende avgifter:

    Netherlands Security Service Charge (CJ)NOK 146.00
    France Safety And Security Tax (FR)NOK 39.00
    France Passenger Service Charge International (QX)NOK 152.00
    Netherlands Passenger Service Charge (RN)NOK 174.00
     
  4. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,828
    Bonuspoeng:
    183
    Frankrike og Nederland har høye avgifter i europeisk målestokk, både ved mellomlanding og avreise. Sistnevnte er spesielt høye i Frankrike på biz-billetter pga solidarity tax.
     
  5. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    7,093
    Likes mottatt:
    22,811
    Bonuspoeng:
    293
    Og jeg som helst vil fly CDG-OSL ..
    Selvsagt masse ledig både med KL, AF og SK hvis jeg "bare" skal fly CDG-OSL, men som et tillegg på eksisterende booking: ingenting :mad:
     
  6. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,828
    Bonuspoeng:
    183
    Denne problemstillingen er vel noe de fleste nå er inneforstått med når man velger å booke stykkevis og delt. Har man is i magen vil man fint kunne sy sammen direkteflightene da disse er tilgjengelige for nybooking.
     
  7. indahla

    indahla Flyr for lite...

    Innlegg:
    7,093
    Likes mottatt:
    22,811
    Bonuspoeng:
    293
    "Velger" er vel litt feil ord her..
    For å få tak i to billetter i biz t/r CPT er det helt nødvendig å booke når billettene legges ut. Og KQ legger ut sine billetter lenge før KL/AF/SK legger ut til sine feeders. Så for å være sikker på å faktisk fly biz Europa-CPT måtte dette bookes først, og feeders legges på i etterkant. Med tilhørende 150,- x 2 (per pers) så langt.
     
  8. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    890
    Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Her er en "morsom" en. Som mange vet har det vært problemer med å booke business-tur med SAS på ruten <vilkårlig flyplass i Norge> - CPH - <den store verden> fordi det ikke har vært ledig business-plus, kun plus-plus, selv om dette er akkurat det samme.

    Dette ble jo litt annerledes med innføring av lokal-business 1/10, men det resultat at manglende plus/premium-kabin <Norge> - CPH gjør at en ren plus-reise ut i den store verden gjør at denne strekningen blir i økonomi. Her støter man derfor samme problem som man gjorde tidligere, ettersom økonomi ikke bare er økonomi, men økonomi-økonomi og plus-økonomi.

    Så til poenget, eller rettere sagt problemet:

    Reiserute USA - CPH - OSL - HAU, fem reisende, der vi kan splitte oss reiseklassemessig, men ønsker helst å ankomme HAU samtidig.

    USA - CPH, Tre ledig i økonomi og tre i premium - flott, plass til alle
    CPH - OSL, åtte ledig i økonomi (der hadde man jo havnet uansett), ingen i premium
    OSL - HAU, to ledig i økonomi, mange i premium

    For de to som havner i økonomi på veien over dammen er saken grei, hele turen kan bestilles som en tur.

    For de tre andre derimot;

    - Man kan ikke bestille hele turen som en tur
    - Man kan ikke bestille USA - CPH - OSL, ettersom det ikke er ledig i plus-økonomi CPH - OSL
    - Man kan ikke bestille CPH - OSL - HAU, av samme grunn som over

    Altså, man må bestille USA - CPH som en reise, CPH - OSL som en og OSL - HAU som en siste. :rolleyes:
     
    kongenamundsen liker dette
  9. Rapolo

    Rapolo Veteran

    Innlegg:
    2,020
    Likes mottatt:
    7,828
    Bonuspoeng:
    183
    Det er slike ting som bør tas opp på An evening of conversation. Her inne forstår man hva og hvorfor, men for mannen i gaten virker dette veldig merkelig og forårsaker sikkert mye belastning på kundeservice. Flyselskapene lager mye krøll for seg selv i blant.
     
    Henrik liker dette
  10. awt

    awt Senior Medlem

    Innlegg:
    890
    Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Det heter seg jo at mixed class-bestilling skal komme i løpet av 2026, så får vi bare håpe at slike ting lukes ut.

    Ellers må det nevnes at hele turen USA - HAU lot seg bestille før helgen, men klarte aldri å bestemme meg om vi skulle fly rett til TPA eller ATL og kjøre derfra. Nå blir det TPA med United i økonomi heller. :eek:
     
    Rapolo liker dette
  11. testflyver

    testflyver Medlem

    Innlegg:
    100
    Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Det begynner å bli en lang liste med ting SAS har lovet kommer i løpet av 2026 nå. Flere av disse tingene var forsåvidt lovet i 2025 først.
     
    tmolvik liker dette
  12. tmolvik

    tmolvik Senior Medlem

    Innlegg:
    547
    Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Har prøvd å søke litt for turer til våren/sommeren og selv om det er rimelig tørke, så ligger det jo noe her og der, til og med som kan bookes direkte fra Norge uten å måtte finne feeders manuelt og spille roulette for å finne ut hvilken som lar seg kombinere.

    Det meste virker derimot å bare gå i én retning fra Europa mot XXXX (interkontinentalt), men det er lite eller ingenting på returen (fra hele kontinenter). Om det er noe tilbake, så er det ikke helt tilbake til Norge, så da kan det ikke bookes på nett (om man har utreise fra Norge) og styret med feeders begynner. Er det noen som opplever at de finner til/fra Norge i begge retninger og er det eventuelt noen triks (a'la Wien) som må til?

    Om man må krype til korset å bestille det som da blir open jaw (og som dermed da ødelegger for å ha retur fra ulikt sted p.g.a Double OJ), opplever dere at det er lett å finne feeders som faktisk funker, eventuelt at det har en tendens til å åpnes opp når det nærmer seg?

    Brenner inne med to CT'er som går ut i år, og jeg kjenner at frustrasjonen brer seg litt... Lite lysten til å måtte krype til korset og bestille t/r Europa.
     
    magnusant and Trykkern like this.
  13. Storbaba

    Storbaba Bitt av bonusbasiller..

    Innlegg:
    2,376
    Likes mottatt:
    2,856
    Bonuspoeng:
    113
    Er i samme prosess ift å finne reise til min datter med fam.

    Wien-trikset er borte, og det er mye married segments og O/D-restriksjoner ute og går. Jeg tenker at feeders oftest lar seg løse, så finner vi en intercont t/r, ev en open jaw med f.eks utreise fra OSL, men kun retur til f.eks CDG, så booker vi det og satser på å finne feeder etterpå..
     
  14. Christian

    Christian Senior Medlem

    Innlegg:
    1,329
    Likes mottatt:
    612
    Bonuspoeng:
    113
    Angående married segments. Skjønner AF, KLM og Garuda har endel married segments. Er det andre selskaper som også har dette i stor grad?

    Delta business, det er bare å glemme? Noen som faktisk vet (ikke synser) om DL-tilgjengelighet i f.eks Flying Blue?
     
  15. Krjemb

    Krjemb Senior Medlem

    Innlegg:
    760
    Likes mottatt:
    2,570
    Bonuspoeng:
    93
    Teknolai and FlyingYeti like this.
  16. Spielhaug

    Spielhaug Veteran

    Innlegg:
    4,181
    Likes mottatt:
    11,371
    Bonuspoeng:
    183
    Lov å håpe på bedre tilgjengelighet, da. Men holder ikke pusten akkurat…
     
  17. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,209
    Likes mottatt:
    883,961
    Bonuspoeng:
    293
    Som novise på å vente på billettering på "bakrommet", hvor lang tid tar det fra agenten sier at det må til EuroBonus avdeligen før billettene kommer?
    Det er 100% SAS flygninger ...
     
  18. Nordlands

    Nordlands EBD

    Innlegg:
    1,447
    Likes mottatt:
    5,771
    Bonuspoeng:
    183
    Kom på slutten av neste virkedag for meg, EBD.
     
  19. Eddie47

    Eddie47 1D

    Innlegg:
    16,209
    Likes mottatt:
    883,961
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg er jo også EBD og bestilte på kveldstid torsdag hos en engelskspråklig agent. Det hørtes jo greit ut og jeg fikk alt opp på mine bookinger.
    Men ser jo at noen har vært inne og gjort noe, er jo redd for at det er noe feil.
     
  20. mrt

    mrt Veteran

    Innlegg:
    1,746
    Likes mottatt:
    1,132
    Bonuspoeng:
    113
    Du kan bruke chat i app for å se om backoffice har gitt noen tilbakemeldinger som din agent ikke har plukket opp tatt det med deg. Min erfaring er at det ofte det som stopper opp. Det er feil skatt eller andre gebyrer som ikke er opplyst, som hindrer at backoffice kjører gjennom endringen
     
    sday liker dette

Del denne siden