Devaluering bonusbilletter 12/2025

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av steve0, 11. nov 2025.

1. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg tenker at SAS, som andre full service, ønsker å tiltrekke seg og belønne kunder med best betalingsevne, og vilje, til å kjøre PY og C. Ergo vil du belønne dem som tar seg råd til dyre kredittkort og generelt bruker masse penger - ikke nødvendigvis dem som flyr hyppig.

Bedriftsmarkedet, der man stort sett finner frequent flyers, styres ikke lenger av dyre billetter og tilganger på "alle" fordeler / status. Det styres av kostandsrammer og fremforhandlede fordeler som f.eks Fast Track, ekstra kolli og slike praktiske ting. Og flyr du ofte nok, så får du jo gull og diamant, men ikke nødvendigvis "gratis" reiser.

Dette henger nok også sammen med regelverk for bruk av bonuspoeng opptjent i jobb.

SAS opererer nok også sikkert med CVM, Customer Value Management, der man ser på inntekter og marginer per kunde og person. Utifra dette legges det belønningsstrategier, at man koser mest med dem som gir største netto margin (evt veldig høy omsetning). Om jeg bruker 500 laken gjennom kredittkortene, og sas får provisjon på 0.5%, så er jo det 2500 kroner rett i margin bare der. Det kan være 2500 mer enn en som flyt 60 legg i året på billigste billetter innenfor en bedriftsavtale. Når jeg først skal ut å fly, så kan jeg åpenbart betale 8000 i stedet for 5500 på en interkont, som plutselig igjen er 1500 på bunnlinjen når vi tar bort ekstrakost på bedre sete, mat og evt andre fordeler.

2. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    Det er nok mye rett i det, men jeg er vel uansett så tradisjonell at jeg mener at det viktigste et flyselskap bør belønne er å fly. Jeg er jo en av de "kjipe" kundene du nevner, som må fly light og dermed ikke opptjener poeng. Samtidig er ikke prisforskjellen stor opp til de billettene som mangedobles i inntjening, så bare margin kan det ikke være. I tillegg er de til en viss grad avhengig av volum, så om Mr.Light er den som gjør at de får en ekstra passasjer med på en ikke full flight, så blir "marginen" en annen.

Jeg har ca 100 flighter i året, men vil da opptjene ca poeng 10000 på fly generelt. Det er omtrent det samme som jeg kan få på en vervekampanje eller noen hotellovernattinger på hotels.com vekslet til Trumf. Jeg skjønner at jeg ikke er drømmekunden til SAS, men at det ikke en gang i poeng skal kvalifisere halvveis til sølv går jeg ikke med på (vil ikke gå med på er sikkert mer riktig). I tillegg skal da denne inntjeningen forbli, mens den uttaket mitt blir 30% lengre borte. Jeg har innsett at det er en losing battle, men litt hjertesukk må man få ha, og igjen så irriterer svadasvarene deres meg ;)

Hadde de kunne lagt til at som en konsekvens av dette, så skal vi øke tilgjengeligheten hos oss selv og våre partnere, så hadde det vært en annen sak ;)

3. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Selvsagt trenger de volumene, og i ditt tilfelle belønner de det med Diamant. Slik kjøper de seg lojalitet, og kanskje du vil at flyvning 101 og 102 er lenger fremme i flyet.

Om du har et kredittkort og flyr en betalt Plus eller biz i året også, så er du en verdifull kunde med dertil belønning.

Aller helst vil de at bemidlede skal belønnes mest. Om du tjener poeng til to bonusturer i året, så leier du kanskje bil og booker hotell via dem også. Profit!

JonathanI and kongenamundsen like this.
  4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,834
    Bonuspoeng:
    183
    kongenamundsen liker dette
  5. rgn

rgn Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    159
    Bonuspoeng:
    43
    magnusant, milehigh, The_Dude and 8 others like this.
  6. tmolvik

tmolvik Senior Medlem

Likes mottatt:
    563
    Bonuspoeng:
    93
    På samme måte som det skulle endre tilgjengeligheten til det positive da de innførte endring-/avbestillingsgebyrene? Det vil jo naturlig nok påvirke, men det har en tendens til å jevne seg ut i ene eller andre enden uansett.

Frode789 and avis like this.
  7. Vaskehanske

Vaskehanske Medlem

Likes mottatt:
    410
    Bonuspoeng:
    63

Del denne siden