Devaluering bonusbilletter 12/2025

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av steve0, 11. nov 2025.

1. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Da er den nye poengtabellen offentliggjort, og for en gangs skyld gir SAS beskjed før endringene trer i kraft. Det ser ut som om prisøkningen gjelder primært Biz awards, og selve økningen virker moderat.

Nye priser på SAS f.o.m. 1. desember:
    Screenshot 2025-11-11 113220.png

Nye priser for SkyTeam f.o.m. 1. desember:
    Screenshot 2025-11-11 112412.png

Last edited: 11. nov 2025
  2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,037
    Bonuspoeng:
    293
    Her er det vel bare å finne fram popcornet:)

Thouen, Teknolai, Flymunda and 9 others like this.
  3. testflyver

testflyver Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Kan vel kalle det moderat økning for det meste, men jeg synes 80 000 poeng for intra-Europa turer i business er helt drøyt, spesielt med tanke på at det ikke er ordentlig business, bare samme seter (potensielt blokkert midtsete) og noe mat.

Blir ikke et reelt alternativ å bruke poeng på å reise på Europa-ferie med ST da, må bare forholde oss til SAS' egne ruter.

Hvis en har fly premium blir sammenligningen SAS business for 15 000 poeng mot ST business for 80 000. Over 5x poengpris.

JonathanI, Storbaba, milehigh and 4 others like this.
  4. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,303
    Bonuspoeng:
    93
    Må vi kalle det deevaluering hver gang det skjer en justering? Alt har vel økt i pris siste årene, da er det jo naturlig at mange andre justerer også.

Men, back on point:
    SAS endret jo noen priser etter overgang til ST, blant annet ble vel Karibien rimeligere. Når så tilgangen til bonusbilletter til Asia strupes, og til Karibien økes. Ja da booker de fleste til der det er tilgjengelighet. Sånt sett er det vel ikke rart at SAS justerer priser igjen når etterspørselen er stor den veien.
    Jeg sitter igjen med 2 spørsmål.

1. Vil dette føre til at tilgjengeligheten på billetter økes? Altså, siden SAS tar fler EB, så kan de kanskje betale noe mer til partnerne. De får kanskje tilgang til flere billetter enn kun de rimeligste...? Jeg regner med det er ønsketenking, men er lov å håpe.

2. Har booket 5 pers til SXM som jeg nærmere sommeren kommer til å splitte opp for å benytte 2xCT. Mon tro om de kommer til å kreve at jeg betaler ny pris...?

5. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    Får berre håpe det betyr auka tilgjenglegheit, men eg er stygt redd vi må vente til fusjonen med FlyingBlue.

Storbaba and The_Dude like this.
  6. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg ville tatt utgangspunkt i nytt poengtrekk etter gjeldende prisliste. Legg på CT før 1. desember om du vil unngå dette.

7. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Mange sitter med mye poeng og CT de ikke får brukt. For dem er dette godt nytt. Økte priser vil øke tilgjengeligheten / redusere etterspørselen. Spørsmålet er om prisen er økt nok til at tilgjengeligheten blir merkbart bedre.

The_Dude and interface87 like this.
  8. OyvindN

OyvindN Skydiver

Likes mottatt:
    4,274
    Bonuspoeng:
    93
    Høyere
    Høyere pris vil nok gi merkbart bedre tilgjengelighet, men jeg tror ikke dette er en stor nok prisøkning til at vi ser noen særlig forskjell. Høy pris a la Air Europe og Vietnam Airlines har jo gjort at dette er to selskaper det er lett å finne bonusbilletter hos. Jeg kunne tenkt meg en mellomting hvor det ble redusert hos disse selskapene og kompensert med litt høyere pris hos de andre. Det var jo noe som Anko & Co sa de ikke kom til å gjøre da vi satt på Grand.

The_Dude and Lars J like this.
  9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Lager klar en god bolle til 30. november når alle klager på at det er lang kø på telefonlinjene og de ikke får booket i tide.

Når det er sagt er økningen fra 50,000 til 60,000 for eget metall i biz helt innafor for min egen del. Noen av partnerprisene er dog litt vel luftige, med Sentral-Amerika og Nord-/Sentral-Afrika og Midtøsten som de store taperne.
    Europa er vel ganske lite relevant for mange her på IF, så høy pris her gjør jo i grunn at man luker ut 'dumme' poeng.
    For egen del er jeg mest fornøyd med at prisen internt i Nord-/Sentral-Afrika og Midtøsten forblir på 50,000, som er meget god verdi for p(o)engene.

Jeg har også en hypotese om at innføringen av premium spiller en liten rolle i prisjusteringen for biz. Slik det har ligget inne nå har forskjellen mellom biz og PE vært veldig liten, og det har ikke helt gitt mening.

Wiolenze, milehigh, indahla and 3 others like this.
  10. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    For min del faller det ikke helt naturlig å sammenligne bonuspoeng med penger, all den tid som du opptjener dem ved å kjøpe en tjeneste, og løser dem inn for samme tjenesten. Da er verdien etter mitt syn koblet ganske fast til en viss brøkdel av tjenesten, og ikke kroner og øre. Som et slags klippekort.

Enkelt eksempel (unntatt status-/kortfordeler):
    Man tjener 100 poeng per flyvning i eco light. Og disse kan (kanskje, om man er heldig) løses inn for en enveis langdistanseflyvning i biz til 50k poeng. Dvs, ut mot kunden sier Eurobonus: dersom du flyr 500 ganger med oss i eco light, får du en biz longhaul flight med oss gratis.
    Og i dag sier de: kødda! Du må nå ha flydd 600 ganger med oss for å få samme premie - samme hvor lenge i klippekortet du har kommet.

Det er ikke fordi det er så mye dyrere å fly. Billettprisene er ganske billige fremdeles i forhold til inflasjonen i samfunnet generelt sett. Laveste billettpris f.eks. OSL-LAX i 2015 (da vi fikk Eurobonus 2.0) var kr. 3224, og i 2024 var det kr. 3184 (kilde). Skandinavia-flyvninger har stort sett samme mønster. Statistikken tilsier altså at billettprisene faktisk har gått ned i reell kostnad. Om man skulle fulgt inflasjonen hadde 3224 2015-kroner måtte bli 4308 kroner i 2024 iflg Norges bank.

Hvorfor skulle det gjøre det? I Skyteam-sammenheng er ikke Eurobonus programmet som spiser opp flest billetter. 10% til eller fra i etterspørsel fra Eurobonus-medlemmer er en dråpe i Skyteam-havet.

11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    BIZ på eget SAS metall: 35.000 poeng for 1,5 time fra OSL til BER

Det får 60.000 til USA/Asia til å høres ganske billig ut....

Synd de nesten ikke legger ut seter, bare :p

12. elgringo1964

elgringo1964 Med lem

Likes mottatt:
    738
    Bonuspoeng:
    93
    Hva skal man ellers kalle det?
    Prisene har økt, javel, men man må ikke glemme at det også gjelder kjøpte flybilletter, dvs. det man opptjener poeng på, men uten at man får flere poeng.
    Hvert poeng har altså blitt mye dyrere å opptjene, så da skal det liksom være helt ok at de i tillegg blir mindre verdt, dvs. dobbelsmell for kundene?
    I don't think so...

themichael, Oppirumpadi and NoLimit like this.
  13. Jon_Noj

Jon_Noj EBD, LH Senator, ROP Gold

Likes mottatt:
    383
    Bonuspoeng:
    63
    Med FP blir også Europa-business på 15K poeng en grei deal synes jeg, men også her utfordrende å finne seter.

oslo.to.unknown and tobeornot999 like this.
  14. magnusant

magnusant LTG

Likes mottatt:
    1,168
    Bonuspoeng:
    93
    Er ikke Berlin innenfor Norden+ da?

trygveat liker dette
  15. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,322
    Bonuspoeng:
    293
    Jo, jeg var litt rask på tastene der.

Bruk Amsterdam, Paris eller Brussel som eksmpler da. Poenget er det samme.

magnusant liker dette
  16. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,001
    Bonuspoeng:
    113
    Økte priser kan gi SAS mulighet til å øke sin betalingsvillighet for bonusbilletter hos de andre selskapene i ST. Det vil gi økt tilgjengelighet. Hadde de økt prisene enda mer og hevet sin betalingsvillighet ytterligere for billetter hos de andre hadde tilgjengeligheten økt tilsvarende.

Jeg hadde klart foretrukket 40% høyere priser hvis det hadde økt tilgjengeligheten betraktelig.

17. DJasko

DJasko EBD

Likes mottatt:
    2,303
    Bonuspoeng:
    93
    Her er det flere ting å ta tak i, jeg holder meg kortfattet:

- Man flyr ikke for å få bonuspoeng, slik at disse kan brukes igjen på reiser. Man flyr fordi man må, og bonuspoeng er nettop det; "Bonus" fordi man velger å reise med SAS. Så kan du bruke disse poengene på diverse ting, blant annet reiser.

- Flesteparten av bonuspoengene hos SAS brukes mest sannsynlig (min antagelse) på partner bonusreiser. Her styrer en 3. part prisen SAS må betale, og ikke SAS.
    SAS må dermed velge: a) øke prisen cashprisen på reiser der SAS deler ut poeng eller b) øke antall poeng som må brukes for å få til reiser man tidligere fikk for mindre poeng. Ut fra et businessperspektiv er det en no-brainer.

Vi kan vel kalle det for en prisjustering, eller inflasjon?

Føler at vi bonusnisser glemmer, oppi alt dette bonusjaget vårt, at SAS er et selskap som har som formål å få mest mulig fortjeneste på bunnlinja. Eurobonus er en viktig del av denne. Men balansen må være hårfin. Ref mitt kortfattede svaret til steve0 ovenfor. Går vi par år tilbake var SAS praktisk talt konk. Det hadde vært krise for alle våres poeng. Jeg kan forstå at SAS gjøre justeringer i likhet med resten av samfunnet.

Husker ikke hvem som sa det i "An evening of conversation", men det finnes 4 valuta i Skandinavia: NOK, SEK, DKK og EB-poeng ;) Selv om vi ikke vil se på poengene som en valuta, så er det faktisk en valuta vi kjøper tjenester for.

Så skal jeg moderere meg litt; Du må gjerne kalle det deevaluering, men jeg er bare litt lei all maset og klagingen hver gang det kommer en nyhet fra SAS. Jeg tror at de fleste av oss så denne komme for en stund siden.

Så en liten spådom fra meg på tampen: Innen utgangen av 2028 så har vi dynamisk prising av bonusbilletter i SAS.

turaga008, JonasHH, fly4fun and 5 others like this.
  18. Teknolai

Teknolai EBD

Likes mottatt:
    266
    Bonuspoeng:
    63
    Helt enig. Og jeg tenker vi skal være ganske fornøyd for hvert år som går før de implementerer dette! :oops:

19. steve0

steve0 EBD/LTG

Likes mottatt:
    2,272
    Bonuspoeng:
    93
    Ikke uenig her - målet mitt var ikke å klage eller mase, bare å redegjøre for hvorfor man ikke uten videre kan anta at en prisjustering på bonusbilletter skyldes 'alt har økt i pris de siste årene'.

Om det skyldes en økning i partnerprising - hadde da ikke samtlige FFP'ene i SkyTeam tatt en justering ca. samtidig?

Jeg velger heller å tro at dette er et grep de tar for å redusere mengden gjeld de har ovenfor kundene. Og det er forsåvidt genuint det og, ref.
    Men uten en uttalelse fra SAS vet vi jo ikke hvor skoen trykker, så da blir det synsing her.

Til slutt -
    Enig, om enn det er SAS som implementerer det på egen hånd, eller om vi blir innlemmet i Flying Blue hvor de allerede har dette.

20. Nordlys

Nordlys Enkel gutt fra landet.

Likes mottatt:
    285
    Bonuspoeng:
    63
    Spørs bare om dette betyr dyrere FP-billetter også, håper ikke..

Del denne siden