For min del faller det ikke helt naturlig å sammenligne bonuspoeng med penger, all den tid som du opptjener dem ved å kjøpe en tjeneste, og løser dem inn for samme tjenesten. Da er verdien etter mitt syn koblet ganske fast til en viss brøkdel av tjenesten, og ikke kroner og øre. Som et slags klippekort.
Enkelt eksempel (unntatt status-/kortfordeler):
Man tjener 100 poeng per flyvning i eco light. Og disse kan (kanskje, om man er heldig) løses inn for en enveis langdistanseflyvning i biz til 50k poeng. Dvs, ut mot kunden sier Eurobonus: dersom du flyr 500 ganger med oss i eco light, får du en biz longhaul flight med oss gratis.
Og i dag sier de: kødda! Du må nå ha flydd 600 ganger med oss for å få samme premie - samme hvor lenge i klippekortet du har kommet.
Det er ikke fordi det er så mye dyrere å fly. Billettprisene er ganske billige fremdeles i forhold til inflasjonen i samfunnet generelt sett. Laveste billettpris f.eks. OSL-LAX i 2015 (da vi fikk Eurobonus 2.0) var kr. 3224, og i 2024 var det kr. 3184 (
kilde). Skandinavia-flyvninger har stort sett samme mønster. Statistikken tilsier altså at billettprisene faktisk har gått ned i reell kostnad. Om man skulle fulgt inflasjonen hadde 3224 2015-kroner måtte bli 4308 kroner i 2024 iflg
Norges bank.
Hvorfor skulle det gjøre det? I Skyteam-sammenheng er ikke Eurobonus programmet som spiser opp flest billetter. 10% til eller fra i etterspørsel fra Eurobonus-medlemmer er en dråpe i Skyteam-havet.
Vis alt...