Fiji Airways tok med trygt og godt til APW med en A359 og en 73M. Meget godt benplass på førstnevnte. På sistnevnte også, men da på nødutgang.
View attachment 173572
View attachment 173573
Som seg hør og bør ble det servert Fiji-vann om bord. Det var også full matservering på den lange flighten og servering av sandwich på det siste hoppet til Samoa.
View attachment 173574
Ved ankomst 01:15 var det for gjort å stemple inn i Samoa. De fleste stillehavsøyene krever kun pass og returbillett for nordmenn. Siden jeg ankom ‘midt på dagen’ tenkte jeg å gåtur hotellet som var ca 30 minutter fra flyplassen. Etter å ha godt 10 min i tussmørket hørte jeg et dyr som fryktet og løp i veikanten. Jeg hadde lest at det var noen ville dyr der, blant annet villsvin. Da ble det retrett og jeg fikk haik av en lokal helt tilbake til flyplassen. Han beklaget alkohollulkten etter ‘a few beers’, men leverte meg trygt på flyplassen slik at jeg kunne krype til korset og ta en taxi til hotellet.
View attachment 173576
View attachment 173578
Hvis du har bilder i hodet om hvordan stillehavsøyer ser ut, så kan jeg bekrefte at dette stemmer med Samoa. Fantastisk nydelig plass. Jeg har en bil i to dager for å ta meg rundt på hovedøyen, og det er palmer, hvite strender og blått hav over alt.
View attachment 173575
I Lonely Planets topp 50 attraksjoner har de listet To Sua Ocean Trench. Dette er en åpen grotte (som en cenote, for de som har vært i Mexico) hvo vannet bølger i takt med bølgene som slår inn utenfra. Vannet var veldig brunt nå, men det varierer mye, og det er dager hvor det er helt klart. Artig opplevelse å ha det helt for seg selv og blir dratt frem og tilbake av vannet som strømmer inn og ut med stor kraft. Fint område rundt også.
View attachment 173579
Natten i natt ble tilbrakt på en fale. En typisk lokal overnattingsvariant med en liten primitiv strandhytte på stranden.
View attachment 173577
Vis alt...