Det sjette kontinent

Tråd i 'Reisebrev' startet av Rapolo, 07. mars 2026.

1. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Det er fortsatt T-5, men det nærmer seg årets store reisemål med stormskritt. Dette blir første gang jeg setter føttene i Oceania som er kontinent 6 av 7 for min del. Reisen ble booket i september i fjor, og jeg fikk sydd sammen ABJ-MEL/SYD-ABJ som bonusreise over telefon, med alle flighter er i biz. Resten er betalt med både Fiji- og NZ-daler, og er i økonomi. Den inkluderer en del høydepunkter rent flymessig;
    - Bulkhead-sete i ny AF kabin (773)
    - VN biz både short-haul og long-haul
    - Et gjensyn med Changi (SIN)
    - FJ A350
    - NZ-lounge på AKL (har fortsatt *AG med TG)
    - Mulig biz med NZ om LH-voucherne får ben å gå på
    - A330 med GA
    - SV Biz, både 773 og 789. Dere short-haul-produkt er bra, satser på at long-haul er minst like bra. (Med forbehold om hva Trump finner på)
    - Totalt 36,000 miles

Prismessig er ABJ veldig gunstig for reiser østover, og selv med 2x poeng på utreisen landet det på kun 131,500 poeng + CT. På toppen kom gode 3,200 i skatter og avgifter.

Det blir noen netter/dager på hver destinasjon, APW (Samoa), NAN (Fiji), TBU (Tonga), AKL (New Zealand og SYD (Sydney). Tar gjerne i mot anbefalinger om noen har noe på hjertet. Planen er tentativt:

Samoa: Reise rundt på 'hovedøyen' med bil
    Fiji: Chille på en strand nær NAN
    Tonga: Har ikke konkludert
    New Zealand: Har tre gode dager med leiebil. Ønsker å utforske naturen først og fremst
    Sydney: Det blir å holde seg i byen & omegn

upload_2026-3-7_14-37-32.png

Planen er å få knipset litt bilder av det som gjelder fly, så får vi se når den klassiske reisebrevknekken kommer.

Innspill på hvilket OneWorld-selskap som er det mest fornuftige å kreditere poengene til? Først og fremst med tanke på hvor det er enklest å få brukt dem på nye flighter.

Last edited: 07. mars 2026
    DJasko, Liza, OttoL and 32 others like this.
  2. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    20,126
    Bonuspoeng:
    293
    Wow, super duper tur dette :)

Kreditere du til Finnair, BA eller Qatar så kan du flytte avios i mellom disse. Er du ute etter status er vel Finnair veien å gå (så sant du ikke kjøper billettene hos Finnair)

obay liker dette
  3. Stuttfeiten

Stuttfeiten Veteran Moderator

Likes mottatt:
    18,676
    Bonuspoeng:
    183
    Det åleine er verdt all jobb med planlegging, søk, booking og telefonering? :)

Du må hilse frå meg og @Travellingalf om du treff Top 1% crewet til NZ.
    Screenshot_2026-03-07-20-10-52-10_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
    Dette ser ut som ei eventyrreise. No gledar eg meg til fortsettelsen, god tur!

Travellingalf, OttoL, EndreD and 9 others like this.
  4. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    T-1 og ABJ-CDG og CDG-SIN er sjekket inn. AF skulle ha henholdsvis 18,000 og 28,000 for oppgradering til F på hvert av de to strekkene. Det ble nej.

Da er det bare å glede seg til 'kampen' gjennom fysisk innsjekk på ABJ. Det er myndighetskrav om fysisk boardingkort, og komplekse reiser med flere mellomlandinger/obskure destinasjoner byr alltid på mye forklaring om at med norsk pass trenger man veldig ofte ikke visum eller at man kan få visum ved ankomst. Det norske passet er rangert på en 4. plass av 95 blant de sterkeste passene med 127 visumfrie land og 46 land med visum ved ankomst. Til sammenligning er det ivorianske passet kun det 79. sterkeste (kun 33 pass som e dårligere) med visumfri adgang til kun 30 land og med 33 land hvor man kan få visum ved ankomst. De er med andre ord kronisk skeptiske når jeg sier 'I don't need a visa'.

jgroneng, DJasko, Earl and 15 others like this.
  5. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,295
    Bonuspoeng:
    293
    Alltid litt engstelig når de begynner med det der i gate, hadde en svært lang og rar diskusjon med agenten i Bogota da jeg skulle til Panama .... etter en lang og resultatløs tasting fikk jeg etter hvert gå ombord ...

6. ccurrahee

ccurrahee Jobber med detta gullkortet da….

Likes mottatt:
    39,789
    Bonuspoeng:
    293
    Mener å huske at det har vært en diskusjon både i Bogota og Panam

på den annen side, den hyggelige damen som sendte kofferten min Til Lima fra OSL var skeptisk med tanke på visa selv. Og måtte taste litt selv om jeg sa fra om visafrihet dit. Så det er en en del av jobbe å sjekke.

ps :) fantastisk reiserute.. det gledes til oppdateringer.

7. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Høres i det minste ut som de har dette elektronisk. På T2 her i ABJ sjekker de sånt i en papirutgave fra IATA eller tilsvarende. Oppgraderinger av boken skjer ved at de tusjer, stryker og skriver inn ting med penn.

EndreD, Flymunda and Stuttfeiten like this.
  8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Ingen spørsmål eller kommentarer fra personalet ved innsjekk og alle ombordstigningskort på plass.

Her ligger den omtalt boken

IMG_1623.jpeg

Loungen i ABJ er helt middels. Dro hjemme fra godt fire timer før avreise i mangel på noe bedre å gjøre. Siden sist har de trillet inn tappetårn.

IMG_1622.jpeg

Fortsatt halvannen time til boarding.

9. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Sete 3A i gammel kabin. God plass, muligens noe bredere fotbrønn enn setene bakover. Bra plass for en sidesover.

IMG_1631.jpeg

Dette er en type flight (avgang 01:15) hvor jeg alltid ender opp med å tenke at jeg burde droppet middagen, og heller sovet. Det gjorde jeg også denne gangen, og kommer nok aldri til å lære. Maten var bra den, men litt feil tid på døgnet for middag for min del. Kudos til crewet for farten på serveringen. Var ferdig med måltidet under en time etter pushback. Sist med VS på natt flight hjem fra CUN tok det 2,5.

IMG_1634.jpeg

F-kabinen var tom, så fikk også bruke toalettet foran. Ikke så mye større, men med sete trukket i skin for å sitte mens man skifter.

IMG_1632.jpeg

Fikk også knipset i kabinen. Vurderte å spørre om det var greit å sette seg ned for å teste setene, men droppet det.

IMG_1633.jpeg

10. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Gode 10-11 timer på loungen på 2K gikk unna i en fei. Middagsmaten var ingen høyeste i dag, så sparte godt med plass i magen til flighten.

Om bord AF256 og har de neste 13 timene til SIN i 3L. Så vidt jeg kan huske blir dette første flight med sete med dør som er operativ. KE hadde låst dørene da jeg fløy deres nye kabin. Rad 3 har altså ikke ekstra stor fotbrønn, det gjelder kun i den bakre biz-kabinen. Likevel god benplass.

IMG_1637.jpeg

Veldig nære, men likevel langt i fra.

IMG_1638.jpeg

Ved boarding fikk jeg meg en ny erfaring jeg ikke har opplevd før. Scanna boardingkort i gaten og porten åpna seg, men det kom ikke noe lys i skjermen. Var litt skeptisk, men gikk gjennom. I det jeg gjekk om bord på flyet fikk jeg melding (SMS) om at det var gate closing. Den kommer kun om man ikke har boardet. På flyet spurte eg kabinsjefen om han kunne sjekke om jeg faktisk var registrert ordentlig. Det viste seg at jeg, i systemet, ikke hadde boardet, men de sa de skulle fikse det. De hadde sikkert funnet ut av det uansett, men det hadde vært en solid nedtur om reisen hadde blitt autokansellert pga manglende boarding pga teknikaliteter.

image.jpg

EDIT: Minst 3 av 4 på rad 3 er nordmenn på poeng.

Last edited: 12. mars 2026
  11. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Fortsatt på bakken i CDG og er nå 1:00 forsinket. Opprinnelig plan er 1:30 transfer i SIN, så det blir spennende å se om det blir VN videre eller om man blir booket om til SQ. Det hadde ikke vært krise med SQ biz, men nå har jeg jo betalt 2x for å prøve VN, så det hadde vært greit å holdt seg til planen. Krysser fingrene for at piloten gir gass.

Edit: Pusher 1:08 bak skjema.

Last edited: 12. mars 2026
    jgroneng, Henrik, EndreD and 13 others like this.
  12. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Fremme ved gate A21 og boarding har ikke startet 25 min før avgang på SIN-SGN. Ble litt hjerte i halsen da det blinket ‘unable to boras’ i gaten, men det ble løst ved noen tastetrykk.

IMG_1647.jpeg

Flighten med AF er vel det nærmeste man kommer perfekt i mine øyne. Man har godt tid til å nyte maten. Deretter kan man få seg en god natt søvn, for så å våkne uthvilt til frokost.

IMG_1640.jpeg IMG_1639.jpeg

Maten var igjen veldig bra. Sammen med TK opplever jeg AF helt i toppen på catering. Jeg hadde forhåndsvalgt en hovedrett med kamskjell.

IMG_1641.jpeg

IMG_1642.jpeg

IMG_1643.jpeg

Setet på 3L blir til en meget romslig seng. Selv i full strekk tok jeg ikke borti endene i hver retning. Bredden er også upåklagelig. Med den nye madrassen er sengen også myk nok.

Det ble ti timer på øyet, så frokosten ble bare yoghurt, frukt og brød.

For en shippingentusiast er innflygningen til SIN et vakkert skue.

IMG_1646.jpeg

13. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Bonusturens eneste smalbuksfly ble som en ren transportetappe. Klassisk gode gamle bisseter i 2-2. Full kabin med 16 pax.

IMG_1649.jpeg

IMG_1648.jpeg

Drikke og klut før avgang. Tre valg av varmrett. Jeg gikk for kylling med nudler. Hvite duker og god service.

IMG_1650.jpeg

Vi var 20-25 min bak skjema ut fra SIN. Med egen bisbuss ved ankomst og en smidig transit var det ingen problem med 1:30 som opprinnelig transfertid.

IMG_1651.jpeg

Sitter i VN-loungen og venter på boarding til MEL. Rakk også en dusj.

IMG_1653.jpeg

Opprinnelig var det satt opp med A350, men er nå endret til en 789. Liten nedgradering. De siste gangene jeg har fløyet langt har vært med de overnevnte flyene og kontrasten til 773 på ABJ-CDG-SIN var stor. Ganske sto forskjell på lydnivået.

VN-loungen har for øvrig veldig bra utsikt.

14. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    VN leverer bra på long-haul. Setene er romslige, med bra størrelse på fotbrønnen. Satt på 2K, men alle seter, inkludert rad 1 er like. Pute, dyne, ‘madrass’, slippers og amenity-kit lå klar i setet ved boarding.

IMG_1654.jpeg

IMG_1655.jpeg

IMG_1657.jpeg

Gikk for vietnamesisk meny, med and som hovedrett. Både forrett og hovedrett var meget bra. Desserten var så der.

IMG_1663.jpeg

IMG_1665.jpeg

IMG_1666.jpeg

Bra drikkeutvalg.

IMG_1658.jpeg

IMG_1659.jpeg

La meg til å sove på denne nattflighten, men da dette var en ettermiddagsflight i mitt hode ble det ikke særlig med søvn.

Frokosten kom to timer før landing. Jeg valgte pho, også dette var bra.

IMG_1669.jpeg

Crewet var hyggelig og serviceinnstilt. Synd at SK og VN ikke klarer å enes om fornuftige priser på bonusbilletter, for dette kunne jeg godt gjort igjen.

Nå er det straks avgang med Fiji Airways.

IMG_1672.jpeg

15. ReisendeLeif

ReisendeLeif Aktiv Globetrotter

Likes mottatt:
    15
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for at du deler!

Rapolo liker dette
  16. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    41,553
    Bonuspoeng:
    293
    God tur! Og takk for at du deler :)

Rapolo liker dette
  17. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Fiji Airways tok med trygt og godt til APW med en A359 og en 73M. Meget godt benplass på førstnevnte. På sistnevnte også, men da på nødutgang.

IMG_1673.jpeg

IMG_1674.jpeg

Som seg hør og bør ble det servert Fiji-vann om bord. Det var også full matservering på den lange flighten og servering av sandwich på det siste hoppet til Samoa.

IMG_1686.jpeg

Ved ankomst 01:15 var det for gjort å stemple inn i Samoa. De fleste stillehavsøyene krever kun pass og returbillett for nordmenn. Siden jeg ankom ‘midt på dagen’ tenkte jeg å gåtur hotellet som var ca 30 minutter fra flyplassen. Etter å ha godt 10 min i tussmørket hørte jeg et dyr som fryktet og løp i veikanten. Jeg hadde lest at det var noen ville dyr der, blant annet villsvin. Da ble det retrett og jeg fikk haik av en lokal helt tilbake til flyplassen. Han beklaget alkohollulkten etter ‘a few beers’, men leverte meg trygt på flyplassen slik at jeg kunne krype til korset og ta en taxi til hotellet.

IMG_1692.jpeg

IMG_1701.jpeg

Hvis du har bilder i hodet om hvordan stillehavsøyer ser ut, så kan jeg bekrefte at dette stemmer med Samoa. Fantastisk nydelig plass. Jeg har en bil i to dager for å ta meg rundt på hovedøyen, og det er palmer, hvite strender og blått hav over alt.

IMG_1689.jpeg

I Lonely Planets topp 50 attraksjoner har de listet To Sua Ocean Trench. Dette er en åpen grotte (som en cenote, for de som har vært i Mexico) hvo vannet bølger i takt med bølgene som slår inn utenfra. Vannet var veldig brunt nå, men det varierer mye, og det er dager hvor det er helt klart. Artig opplevelse å ha det helt for seg selv og blir dratt frem og tilbake av vannet som strømmer inn og ut med stor kraft. Fint område rundt også.

IMG_1691.jpeg

Natten i natt ble tilbrakt på en fale. En typisk lokal overnattingsvariant med en liten primitiv strandhytte på stranden.

IMG_1700.jpeg

jgroneng, Kristian, Kalsnes and 19 others like this.
  18. snus_mumrikken

snus_mumrikken Eventyrar

Likes mottatt:
    13,505
    Bonuspoeng:
    183
    Moro å sjå tilbakeblikk frå Samoa! Var superklart vatn når me besøkte To Sua Ocean Trench så det blei eit bad.

Så må du prøve Taro Fries

Kristian and Rapolo like this.
  19. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,011
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for bra reisebrev så langt! Hvordan er det med mygg og andre slike utysker ved stranden?

Rapolo liker dette
  20. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    8,994
    Bonuspoeng:
    183
    Man skulle kanskje tro at man lot være å gjøre nybegynnerfeil med 93 land i bagasjen. Jeg dro inn mot Apia for å spise lunsj. Tenkte det var en god ide. Jeg gikk da i det jeg kaller hovedstadsfellen. Det er altså at man ender opp med å besøke hovedstaden, bare fordi det er et sted man har hørt om, og dermed unngår å besøke de plassene som virkelig er verdt å besøke. I det jeg gikk mot en restaurant jeg hadde plukket ut våknet jeg heldigvis fra dvalen. Jeg var jo ikke kommet til Samoa for å være i en by. Jeg gjorde retrett og kjøre tre mil på lang av hel øyen for å spise lunsj på samme sted som dagen før. Kliss på stranden med god mat og stemning.

Sapa sui (Samoa-variant av chop sui) til middag og taro-chips som snacks. Det er dette jeg kom for!

IMG_1708.jpeg

IMG_1709.jpeg

Mine dager på Samoa var talte, og kursen sattes mot Fiji for to dager der.

Skal du noen gang til Samoa og trenger leiebil, sjekk med Motu Car Rental, de gjør ting riktig.

Flyplassen er et flott skue, men litt dårlig bilde fra min side.

IMG_1710.jpeg

Del denne siden