D-dagen 80 år etter

Tråd i 'Reisebrev' startet av anders82, 04. juni 2024.

1. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Det er i disse dager 80 år siden historiens største amfibiske operasjon, nemlig Overlord, eller bedre kjent som D-dagen. I tillegg var det også Neptune som var dem luftbårne delen. Denne er svært godt kjent gjennom serien Band of Brothers
    I forbindelse med dette jubileet har junior blitt invitert av senior sørover til Normandie
    Sitter nå på RE12 retning Gardermoen før AF skal ta meg til Paris. Derfra er det et logistisk mareritt med t-baner og tog før jeg går av toget i Bayeux i kveld
    Selv er jeg historie-nerd og spesielt andre VK har jeg alltid vært interessert i. Dette blir derfor en veldig morsom og interessant tur. Har ikke alt for mye på programmet, men vi skal på amerikanske krigskirkegården på Omaha beach den 6 juni. Det tror jeg blir en stor opplevelse. I tillegg er det en del museer på plakaten, men mest blir det bare å se og oppleve området

2. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    I og med at jeg er statusløs i Sky team så blir å bruke loungekey for første gang. Det blir andre gang i osl-lounge og det blir sikkert greit
    Kanskje man får en GT også? Eller er det for tidlig. Den som lever får se
    Litt mat og vin skal man alltids få.
    Deretter er det laaaangt bak i bussen hos de franske fly, men det går sikkert bra
    Det mest risikable er at jeg har to timer fra flyet lander til toget går fra Saint Lazaire. For som de fleste vet, franskmenn pluss effektivitet er ikke sant…
    Vil du være med så heng på. Osl neste

geddi, Kristian, Henrik and 11 others like this.
  3. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    image.jpg Da var man på tur igjen. Litt lunsj, både flytende og fast, hører med

4. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Det ser ut til at man ikke får GT på det @Eddie47 kaller lounge for de uvaskede, men vi får se hva som skjer når klokken bikker 12.
    Det kan jo hende det er malaria i Normandie og, så det er best å være på den sikre siden

5. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    For en historie-nerd så er jo Normandie et lite paradis og har som sagt et par museer på tapeten, men er det noen reisevante her som har gode tips så mottas det med takk
    Gjerne steder for mat og :)

Henrik, NorFlight, Eddie47 and 3 others like this.
  6. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    image.jpg Vi kan konkludere med at AF ikke klarer knyttnevetesten, men jeg fikk plass til bagasjen i hattehyllen og sekken under setet. Da kan man vel ikke klage. Og prisen på turen var heller ikke gal
    Neste spenningsmoment er hva de serverer. Jeg tenker at jeg får vann og en cafe au lait, men det blir sikkert bra

Kristian, Henrik, NorFlight and 5 others like this.
  7. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_7976.png Dagens flymaskin. Stappfullt fly til Paris i dag. Trangt sete, men usb-lader ved setet

Kristian, kjeeli, Henrik and 6 others like this.
  8. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Er glasset knust allerede? God tur!

tobeornot999, Wiolenze and anders82 like this.
  9. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    28,827
    Bonuspoeng:
    293
    God tur. Godt du har vit til å førebygge malaria.

anders82 liker dette
  10. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    :)
    Var faktisk knust før jeg fuktet det, men så det ikke
    Eller så har jeg grusomt sterke never

Kristian liker dette
  11. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    God tur :)

12. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_7977.jpeg IMG_7978.jpeg IMG_7979.jpeg En helt kurant tur som endte helt bakerst i bussen. Ble oppgradert til egen to-seter på siste og det var topp
    AF byr på en liten matbit, eller mat er kanskje å overdrive, men det var ikke galt. Fikk både øl og vin uten spørsmål om betaling (SAS se og lær) og blide, franske kvinner gav god service. Jeg er ikke fremmed for AF i Y ved en annen anledning. Det er faktisk mulig å gi en god opplevelse intra-Europa i økonomi og
    Eneste aberet er jo at franskmenn er franskmenn så de fleste forsøk på engelsk ble møtt med franske gloser, men ingeniøren har bodd i i Lyon for mange år siden, så jeg parerte elegant

geddi, Kristian, kjeeli and 9 others like this.
  13. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    AF byr også på gratis nett ombordstigning. Det fungerer bare til meldinger, men det er en fin gest
    Totalt vil jeg gi terningkast 5 for denne turen

Kristian, Henrik, RoadKing and 5 others like this.
  14. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    884,025
    Bonuspoeng:
    293
    Selv uten GT?

RoadKing and anders82 like this.
  15. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    GT hadde gitt 6

Kristian and Sunnfjordingen like this.
  16. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Her er fransk ineffektivitet i ferd med å spise opp slakken i planen. De har 4 automater for billett dersom man ikke har metro-kort. Helt håpløst
    Og så hjelper det ikke at det kryr av turister med hjerneblødning. men der løser seg sikkert

17. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    IMG_7980.jpeg Liten detalj. Vegg til vegg teppe er et spennende valg. Det må jeg si.
    Ellers er jeg kommet meg på metro mot Paris. Har passert hinderet streik og metro
    Nå gjenstår bare metro en gang til og toget. Men så fort jeg er på toget så ser det lyst ut

Kristian, Henrik, RoadKing and 6 others like this.
  18. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    Paris metro
    Hva skal man si? De er ikke like rå som i London eller Lyon. Det er et ordnet kaos samtidig som ingen forstår hvordan man skal bevege seg i større mengder. Og så lukter det noe aldeles forferderlig. Det må jeg si
    Men det har for så vidt hvert effektivt. Nå er jeg straks på Saint-Lazaire. Men for å roe pulsen så trenge det nok litt malaria-medisin

Kristian, Henrik, RoadKing and 5 others like this.
  19. anders82

anders82 Veteran

Likes mottatt:
    9,449
    Bonuspoeng:
    183
    image.jpg Knyttnevetest ikke bestått på toget. Skulle spare 20 euro så bestilte ikke første klasse. Det angrer jeg på nå
    Da hadde jeg fått enkeltseter og god plass. Det har jeg ikke nå. Sitter på en firer med kneet trøkka opp i bordet og mot kjøreretningen
    Det eneste er at toget er rent og pent

geddi, Kristian, kjeeli and 7 others like this.
  20. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    38,775
    Bonuspoeng:
    293
    God tur med rent tog.

Men er det GT ombord? Eller bare obligatorisk Pernod?

anders82 liker dette

Del denne siden