CT - en liten advarsel

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Bettan, 27. aug 2018.

1. Bettan

Bettan Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    627
    Bonuspoeng:
    93
    Som de fleste her inne vet kan det bli en del endringer på en bestilt companion ticket/bonusbillett.

Når man snakker med CT-telefonen et vanlig praksis at de refunderer avgiftene på eksisterende billett, og belaster avgifter på den nye fullt ut. Har også vært bort i at de bare belaster/refunderer en diff, men det tilhører sjeldenhetene.

For andre gang (av 4-5 mulige) har jeg opplevd å bli belastet avgiften for den nye bookingen, men ikke få refundert for den gamle, og i praksis bli dobbelt belastet.

Jeg har gjort det til rutine å gå gjennom alle belastede og refunderte avgifter etter reisens faktum, for å kunne avdekke slikt, og det anbefaler jeg alle å gjøre, gjerne også tilbake i tid. Det tar noen minutter, men er fort verdt det.

Fikk bekreftet av gullmailen idag at de hadde glemt å refundere, og hadde jeg ikke plukket det opp selv hadde jeg endt opp med å betale rundt 7000,- ekstra i avgifter for turen.

2. watchaddicted

watchaddicted Reisende fant

Likes mottatt:
    4,055
    Bonuspoeng:
    113
    Godt tips! Takk for at du deler:)

Her vil jeg argumentere med at det er greit med en ny tråd da den omhandler noe som gjerne kan være greit å få med seg i tittelen:)

Eddie47 and Bettan like this.
  3. Anton80

Anton80 Senior Medlem

Likes mottatt:
    514
    Bonuspoeng:
    93
    Samme som jeg nevnte i en annen tråd i går. Her må man følge med :(

Last edited: 27. aug 2018
  4. trulsern

trulsern Nytt Medlem

Likes mottatt:
    22
    Bonuspoeng:
    8
    Jeg har også opplevd det samme på en endret bestilling i desember 17.

5. Arvid1410

Arvid1410 Veteran

Likes mottatt:
    7,052
    Bonuspoeng:
    183
    Skjedde meg med 2 av 3 endringer på reisen jeg gjorde i sommer. Som du sier så er det greit å være våken, men det er vel uansett en god vane å se gjennom postene på kredittkortfakturaen...

6. KristianR

KristianR Incurably jetlagged

Likes mottatt:
    998
    Bonuspoeng:
    113
    Har opplevd det samme, men ikke på CT-booking. Da har det vært SAS Full Flex som ikke har blitt refundert.

7. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Har også opplevd dette et par ganger.

8. Fly med oss

Fly med oss Stockholm

Likes mottatt:
    2,994
    Bonuspoeng:
    93
    Belaster de alltid samme kredittkort ved endring, eller åpner de for å benytte et annet kort? Hilsen vimsa som ikke klarer å huske hvordan dette er.

9. ILS2

ILS2 Senior Medlem

Likes mottatt:
    3,179
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg begriper ikke hvordan et selskap kan få holde på sånn. Hvis man skal kreve inn penger på forhånd for en vare eller tjeneste som på en eller annen måte kan medføre delvis eller full refusjon senere, må kunden kunne være 100 % sikker på at pengene tilbakeføres automatisk uten styr.

Shyneno liker dette
  10. Insomnia4u

Insomnia4u Veteran

Likes mottatt:
    2,700
    Bonuspoeng:
    113
    Dette har også skjedd meg. Agenten begynte å argumentere for at jeg hadde fått alt. Dårlig stil. Men jeg hadde kontroll. #SAS IT

Shyneno liker dette
  11. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Ikke CT, men litt relatert:
    Har avbestilt to billetter på SAS, hvor lang tid tar det egentlig å få refundert pengene? Nå har det gått en uke.

Utlegg på 30k som jeg gjerne skulle hatt tilbake litt kjappere..

Shyneno liker dette
  12. sirwinston

sirwinston Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Sist tok det ei god uke for meg. Andre ganger har det gått raskere. Man skulle jo tro det var automatisert, men mulig de har checkere som gjør akkurat den jobben manuelt og at det er derfor det oppleves som ustabilt og at man noen ganger må etterlyse pengene.

holmen liker dette
  13. holmen

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Avbestilte en bonusreise på fredag, da kom avgiftene tilbake på kortet samme dag. Så det er mulig..

14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Ja det er mulig, det er faktisk VELDIG mulig. De har ingen, absolutt ingen unnskyldning for å sitte på kundenes penger på denne måten. Annet enn at de eventuelt er insolvente. Det kan det jo hende de er...

Granted, det er ilandsproblem for meg, som måtte vente i 2 måneder ++ på å få refundert et par lapper, men det er prinsippet...
    Som jeg skrev til hun i Danmark som hadde saken min, Herr Gustafson hadde neppe fortsatt å handle med en forretning som enten ville snyte ham eller hadde for dårlige manuelle rutiner (begge deler er like ille) på tilbakebetaling han heller. Det kunne hun få hilse ham å si.

Jeg er selvsagt ikke så naiv at jeg tror han får høre det, men denne praksisen hører ingensteds hjemme.

Hadde jeg vært deg som hadde 30 laken til gode så hadde jeg tatt av, helt klart.

Insomnia4u, Anton80 and Scandipendler like this.
  15. holmen

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg sendte en mail til Diamant-mailen i går, så får vi se hva de svarer.

Det er penger som jeg nå ikke får brukt på en annen billett, så det går på en måte ut over SAS likevel :rolleyes:

16. Scandipendler

Scandipendler Veteran

Likes mottatt:
    2,241
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg hadde en situasjon hvor 13-14 fleksbilletter bestilt i et tidsrom sommeren-høsten 2016 måtte avbestilles pga avvikling av pappaperm (og dermed ingen pendling). Avbestillingene skjedde i løpet av et kort tidsrom i oktober 2016, da tid for permisjonen ble bestemt. Først i august 2017 hadde jeg fått refundert de siste, etter atskillig mas og vanvittig mye styr. Problemet var som oftest at jeg hadde fått kanselleringsbekreftelsene, men ingen penger - selv om SAS i flere tilfeller hardnakket påsto at jeg hadde fått refusjonen.

Poenget er at jeg ikke har den helt store tilliten til automatikken i SAS' system på dette punktet. Jeg tror nok agentene, enten de driver med CT eller vanlige ting, legger inn avbestilte billetter/avgifter til refusjon, men det hjelper jo lite hvis det hele stanser opp i systemet. Faren for at mange på den måten går glipp av en del penger er ganske stor. Nå skal man rett nok ha styr på kredittkortregningen og økonomien, men 1-2 avbestillinger á for eksempel 1000 kr. går allikevel fort under radaren.

Hvis SAS IT kan pålegges funksjonstilrettelegging av nettsidene sine, så burde de også pålegges å drifte et idiotsikkert system for refusjonshåndtering.

Insomnia4u, DanH and RoadKing like this.
  17. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Flyr man mye så er det helt klart at noe slikt enkelt går under radaren.
    Har også kommet over at jeg mangler poeng kun fordi ungene ikke hadde fått poengene, og det så jeg kun fordi de skulle ha bikket 45k men hadde ikke gjort det...

Lurer på hvor mange andre som har gått under radaren...

18. holmen

Likes mottatt:
    75,549
    Bonuspoeng:
    293
    Nå fikk jeg svar fra Diamant-mailen, om at jeg "Står i kø for refundering", og "hvis du ikke har fått pengene neste uke, så kan du si fra så skal vi få deg over i en raskere kø".

Det er jo helt latterlig! Det skal ikke ta 14 dager å refundere pengene for avbestilte billetter???

19. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Enig, har samme situasjon selv, dog mye mindre beløp gjelder avgifter for bonusreise som ble kansellert 13. august - jeg har klaget ett par ganger og fått beskjed om at jeg har ligget i "feil" kø, men har nå blitt lagt i "riktig" kø 2 ganger - kan jo lure på hva de mener med dette.

Avbestillte også en booking den 20.august - her fikk jeg pengene i går, uten at jeg hadde purret på denne enda.. så det virker som det tar lengre tid om man klager:confused:

20. Crom83

Crom83 Medlem

Likes mottatt:
    78
    Bonuspoeng:
    28
    Avbestilte ei poengreise, og hadde verken fått poeng eller penger tilbakeført 12 dager seinare. Ringte SAS, som umiddelbart tilbakeførte poenga. Fekk beskjed om at pengane låg i "kø" for tilbakebetaling. Har ikkje sjekka enno om dei har kome inn. Så absolutt, vær obs på dette!

Del denne siden