Jeg oppdaget på Flightradar24 igår og raska meg litt på google om når siden flyr China Eastern til København. Svaret var vel torsdag den 17. juli lanserte China Eastern med flightnummer MU707/MU708 med flytype A330-200 med 3 avganger i uke: Man, Tors og Lør MU707 PVG - CPH, kl 13:55 - 19:00 MU708 CPH - PVG, kl 21:00 - 13:15 (+1) Link til nyheten: https://en.traicy.com/posts/2025061424408/ Siden jeg poster her, er for å gjøre oppmerksom på viktigheten av China Eastern sitt tilstedeværelse i Skandinavia etter at SAS sluttet å fly til Shanghai. Her er bilde av rutenettverk til China Eastern med over 650 fly i deres flåten: Jeg flydde med dem bare en gang, fra Beijing til Shanghai på en A330. Var en ganske grei flytur, fikk opptjent nivå- og bonuspoeng, ekstra fordeler som en vanlig gullmedlem i SkyTeam. Nå venter jeg spent på muligheten til å bestille bonusbilletter med eurobonuspoengene.
Det virker som det er ganske stor misnøye mellom SAS og MU for tida. Det er ingen codeshare mellom dem, og opptjening av EuroBonus-poeng med MU er helt elendig. I tillegg er MU det eneste selskapet i SkyTeam man ikke kan bruke EB-poeng hos. Noen som vet hva som skjer? MU er jo delvis eieren av Air France/KLM-gruppen (ca. 5%), så indirekte eier de jo også en del av SAS…
Kanskje artikkel kan hjelpe med å forstå SAS sin synspunkt? https://e24.no/naeringsliv/i/Jb2J27/kina-selskap-punger-ut-til-russland-slipper-avgift-i-norge Har AF-KLM bedre forhold med MU mtp codeshare og poengbruk?
Ja, alle AF/KL/MU-flyvninger mellom CDG/AMS og Kina har codeshare-avtaler. I tillegg har MU codeshare med AF/KL innen Europa. Det virker ganske korttenkt av SK å ikke ha samarbeidet med MU på grunn av en politisk sak som ligger utenfor MUs kontroll.