Mens jeg sitter å legger plan B for siste del av reisen, legger jeg merke til at min flygning med china eastern MF245 har fått ny avgangstid uten at jeg er informert. Det slo heldigvis i mitt favør denne gang og jeg fikk 55 sårt trengte minutter ekstra på PVG.
Det ble heller dårlig med søvn på Novotel TPE, sovnet i 22 tiden og var lys våken fra midnatt. Lå deretter å vrei meg igjennom hele natten. Jeg hadde booket meg inn på morgenshuttle til flyplass kl 09. Denne gikk på slaget og tok meg frem til TPE. Kjapt igjennom security og fremme i lounge for frokost. Greit utvalg av mat, egen noodle bar og faktisk m&m på glass til dessert. Mens jeg satt i loungen begynte nattens søvnmangel å merkes. Ble faktisk så døsen at jeg møtte sette på alarm til boarding i tilfelle jeg skulle slokke helt. Planen var å hilse på @paramberg & @Kjetil L som også skulle reise ut fra TPE denne dagen. De skulle dog reise noe senere og min gate boardet før de rakk å finne frem til lounge. Vell ombord på KE186 TPE-ICN hadde jeg fått valgt meg et vindusete i deres B78X, uten vifte i taket og de nye fancy vinduene som ikke kan blendes med fysisk lokk ble dette en varm og klam affære frem mot takeoff. Maten var dog helt ok og igjen ble det servert... Ja du gjettet nok riktig igjen. KYLLING OG RIS. Fløy inn med utsikt over deler av Seoul Ankomst T2 og langt å gå til immigrasjon.
Best Western premier inn Incheon tilbyr gratis shuttle fra T1, jeg tok derfor en landside transfer buss fra T2 til T1 for å gjøre meg kjent i avgangshallen før avreise dagen etter. Det er også mulig å skifte terminal airside, men ikke uten å passere transfer området slik jeg forstod det. Bussen til hotellet tok kun 2 min og jeg kunne nok gått distansen om jeg hadde sjekket kartet. Sjekket inn, greit rom for natten, selv om jeg ikker noe fan av kombi badekar & dusj. Måtte hente meg inn med en time på øyet før jeg gikk ut for å utforske kvartalet jeg bodde på. Trengte ikke gå langt før jeg møtte på både barer og restauranter. Ramlet inn på denne, og bestilte dette. Stir fried pork with rice og tydligvis et egg. Ølen var ikke mye å skryte av. Vurderte en liten tur innom nabo pubben; dusk til dawn, men jeg følte heller for å komme meg tidlig i seng før turens 14 flyselskap skal krysses av. Alarmen ble stilt inn på 05:30 for første shuttle morgenen etter. Dette skulle vise seg å være unødvendig. Våknet i 4 tiden og scrollet innom vg, der steg pulsen litt igjen. Nyheter med sort bakgrunn pleier skjelden å være gode nyheter. Litt ekstra spenning blir det jo når overskriften er UNNTAKSTILSTAND I SØR-KOREA. Litt lesing, googling og en kjapp titt ut vinduet så så dette også ut til å gå bra.
Avreise ICN Shuttle gikk 06:00 og brukte ganske nøyaktig 5 min til T1 international etter et kjapt stopp på domestic hvor resten av massen hoppet av. Mens jeg sjekket inn i skaranken til china eastern ble det sendt ut et nødvarsel på koreansk til min mobil, kjapp titt på omgivelsene og resten så ut til å forholde seg rolig, da gjør jeg det og. Mye folk på ICN denne morgenen og jeg brukte ca 50 min igjennom security og alle formaliteter. Det er egen KAL lounge rett etter security, men siden jeg skulle fly fra concourse valgte jeg å dra til China eastern sin egen lounge ute på piren. Denne loungen var av det kipe slaget og ikke verdt tiden. Beregn heller 15 min ekstra og hold dere i kal lounge. Boardet MU5052 ca på tid og igjen lønner det seg med Elite+ Først ombord på nødutgang med ledig sidesete. Sete 61A. Tru det eller ei, men china eastern serverte turens høydepunkt (matmessig) på denne 2 timers turen over til PVG. Kylling & pasta salat som faktisk var frisk og god. China eastern kjører strengt regime på elektroniske artikler og samtlige i kabinen ble bedt om å fjerne hodetelefoner / ørepropper før takeoff og landing. Ble stående ganske lenge på PVG før vi fikk en slot og fikk kommet oss av. Siden jeg for et par dager siden fant ut av at jeg hadde 55 min ekstra stresset jeg ikke med de 30 minuttene vi ventet på ledig slot. Har lest mye rart om transfer på PVG, men det var en smidig prosess. Igjennom på 15 min og klar for lounge. Om loungen på ICN var kjip, så var forventningene skrudd opp mange hakk da jeg skulle entré china eastern sin egen lounge på PVG. Jeg må ha gått feil, for om dette er hva de har å vise frem av lounge er jeg direkte skuffet. Noodle bar, varmmat og en kjøledisk med begrenset utvalg drikke. Og en kjempelang bar som var ubemannet og tom. Fant meg et hjørne og fikk slått ihjel en times tid, før jeg gikk til gate for boarding. MU245 PVG-DXB Ikke ledig sidesete denne gang, men når sidekvinnen var en influencer på 1,5m og et midjemål på 2x melkekartonger så merket jeg ikke mye til personen som satt ved min side. 2x måltid servert Kylling og ris eller biff og noodler runde 1 Kylling og noodler eller biff og ris runde 2. Gikk for biff og noodler i 1 omgang som jeg glemte å ta bilde av. Og kylling og nudler i andre runde. Inneholdt akkurat nok næring frem til frokost på hotellet dagen etter. Ankom DXB litt etter skjema og jeg ble avvist i smart gates, noe som førte til strafferunde via manuell passkontroll. Hvis du ikke har handlet esim for dubai kam jeg tipse om at de deler ut 10gb simkort gratis i immigrasjonen. Igjennom immigrasjon ca 20:30 og fant meg en uber til hotellet. EDIT: China eastern var nr 14/16.
MÅLET ER NÅDD, JEG HAR FLØYET MED 16/16 SKYTEAM PARTNERE. Mangler credit på DL, CI & MU. Resten er bonuspoeng eller allerede kreditert. Sas har også bekreftet at DL teller selv om jeg ikke får retroclaimet grunnet irrops og rebooking. Landet i AMS litt etter skjema, men neste fly til OSL er forsinket med 35 min så det går helt fint. KLM fikk æren av å være flyselskap nr 16. Bussgate på AMS og rett in i KLM Crown Lounge, her feires det med et glass med cava. SKÅL Oppsumering av siste strekninger DXB-LHR-AMS-OSL kommer senere. Nå skal jeg booke meg inn på comfort runway og hvile frem til RE11 tar meg hjem i morgen når JEG føler for det.
Vi hopper tilbake til Dubai, datoen er 04.12 kl. 20:40 og jeg sjekker inn på Aloft Dubai airport. Kun et steinkast unna arrivals, men en kombinasjon av mørkt, mye trafikk og en stk sliten pax valgte jeg uber. Mens jeg stod i kø til immigrasjonen leste jeg review av hotellet på google. Her var det mye eder og galle spredd ut på flere anmeldelser. Spenningen var derfor til å ta og føle på når jeg gikk inn på rommet. Ikke værst, og dette stemte ikke med google sine anmeldere. Det var kanskje litt dårlig trykk i dusjen, men ikke noe som skapte utfordringer med vask av kropp. La meg godt til rette i sengen, tunet inn på PL og fikk med meg nesten hele kampen med Newcastle - Liverpool før jeg sovnet. Spiste også en overraskende god frokost på hotellet, også her var det stilt sterk kritikk fra google sine anmeldere. Jeg fant i allefall noe som falt i smak og nydtekt omelett fra kokken var heller ikke feil. Utsjekk og shuttle fra hotellet tilbake til flyplassen. Her skulle Virgin Atlantic frakte meg til LHR. Egen skranke for Skyteam Elite + og BP var printet ut på null komma niks, litt kø i sikkerhetskontroll men kjapt igjennom og inn i loungen. Lite folk når jeg ankom, men ble fort fylt opp med andre VS pax etterhvert som vi nærmet oss avgang. Litt musserende på morgenkvisten. Siden jeg hadde spist på hotellet utforsket jeg ikke spiseavdelingen og kan ikke si noe om den. Ukjent flyplass og jeg gikk derfor mot gate litt tidligere enn nødvendig. Her var det tydligvis en ny 'sikkerhetskontroll' (swab test og inspeksjon av håndbagasje) etter boarding som slapp deg inn i et nytt venteområde. Herifra fikk vi gå direkte ombord når den tid kom. Brua var lang og svingete Ombord var det lite som minnet om at VS var et bra flyselskap. Jeg har flydd VS før, den gang i en a350 og 2 klasser lenger opp. Noe som ga betydelig mer komfort enn en mørk og trang eco cabin. USB port var defekt på hele raden og min setelomme var så slapp at alt man la ifra seg skled rett igjennom. I luften fikk vi servert noe som lignet på mat. Kremete pasta og noe greier. Ingen høydare. Etter dette kulinariske måltidet fant herremann i midtsete og hans kone ut at det var en ledig treset lenger fremme og fant seg til rette der. Dette ga meg hele 3 seteren for meg selv, noe som kom godt med da personen foran ønsket full recline gjennom hele flyturen og dette ville blitt litt klaustrofobisk om jeg hadde vært låst til kun mitt sete. Litt drikke ble servert underveis og før landing kom det en liten 'godbit' Sandwich og sitronkake av noe slag. Sandwichen var like tørr som den så ut og krevde mye flytende for å konsumeres. Sitronkaken var faktisk god. Før landing fikk jeg knipset et bilde av vingen til VS, Mulig jeg hat skitne tanker, men litt ironisk at de har valgt å gjøre 'tuppen' rød mtp navnet. Landet ca 1 time før rutetid og dette fjernet min bekymring for 1t. 40min. transfer T3 til T4 på LHR. Godt skiltet mot transferbuss og jeg ankom i det bussen skulle gå, så ingen venting her. Loungen du har tilgang til på T4 er en kontrakt lounge hvor de slipper inn alt for mange mot betaling. Det var tidvis kø inne i loungen for å få sitte. Det var også alt for få som jobbet der, så asjetter og glass hopet seg opp. Flaks KL1012 skulle gå på tid, for denne loungen var ingen høydare. Fult fly over til AMS og lang ventetid på rullebanen, for ikke å glemme høy temperatur. Trur vi brukte ca 1time fra døra ble lukket til takeoff. Det lå ann til en natt i Amsterdam på Klm sin regning med bare 1t. 10min. connection. Men her klarte de å fly inn litt tid samt at KL1207 ble forsinket grunnet dårlig vær på flyplassen denne dagen. Nok forsinkelse til nøtter og cava i Klm sin lounge på AMS, denne var også smekk full og lite lounge stemning her. Før jeg gikk fra loungen ble jeg også vitne til en oversvømmelse på et av loungen sine mange kjøkken, vannet strømmet ut blant sittegrupper og personalet tømte lageret for håndklær i et forsøk på å hindre spredning. Turens siste fugl. Her var det litt bedre plass og litt bedre servering. Forrige strekk med Klm (LHR-AMS), ble flydd av cityhopper og hadde kun chips og vann som servering. På Klm sin egen flight (AMS-OSL) ble det servert en brødskive med noe smøreost lignende pålegg og en øl. Ankom OSL ca 1 time etter rutetid og rakk dermed ikke RE11 mot Skien. Det ble derfor en ekstra natt på comfort runway før jeg kunne ta fatt på siste strekk hjem.
Kun få dager etter gjenforening med heimen og såvidt rukket og pakke ut, måtte jeg på ny avgårde for å tjene til livets opphold. Denne gang ikke så langt men like lenge. 14 dager til havs på Ekofisk feltet ventet, litt vemodig når man kun har tilbrakt ca 7 dager av de siste 35 dagene sammen med samboer. TRF-SVG Bilde tatt mot sør og for de som er kjent kan man skimte mitt gamle bosted, Langesund i havgapet. Alt gikk heldigvis som planlagt og jeg kom meg trygt hjem til jul. I år har jeg med eneste bidrag til jul handlet inn et juletre og satt det på fot. Resten har samboer stått for mens jeg har fartet rundt på millionjakten på 4 kontinenter.
Marcus Holm har allerede bekreftet at jeg blir EBP millionær på nyåret. Da kan man oppsummere galskapen slik: Total kost fly og hotell: 27 500 NOK Poeng brukt: 158000 EBP Poeng tjent på fly: 9080 EBP NOK pr. EBP: 0,032 I tillegg kommer poeng fra kredittkort og viatrumf (også kaldt trumfnetthandel nå tildags) brukt i forbindelse med betaling av fly og hotell. Men dette er ikke med i regnestykket. Endelig reiserute ble slik, bortsett fra RE11 som ble flyttet til 06.12 Turens høydepunkt: Hanoi Turens høyeste puls: Forsov meg i Bangkok. Beste Lounge: Muligens Air France CDG Antall flyvninger: 27 Antall flyselselskap: 18 Total distanse flydd: 44240 mi (statute miles) Lengste fly: CPH-LAX 5624 mi (SK) Korteste fly: BCN-PMI 125 mi (UX) Antall irrops: 1 Delta kannselert, MEX-LAX Må også benytte muligheten til å takke for følge, en god porsjon av motivasjonen for å gjennomføre ble hentet fra dette forumet og det er derfor hyggelig å kunne fullføre reisen her inne også. Det store spørsmålet som må stilles er: Hadde jeg gjort det igjen ? Svaret får jeg nok aldri muligheten til å utfordre, men pr nå ville jeg svart 'Tjaaaaa, hvorfor ikke' Årets siste flyvning er også gjennomført, så da gjenstår det kun 2 ting i dette kalenderåret. 1. Oppsummere reiseåret 2024 i egen tråd. 2. Ønske samtlige et godt nytt år. Reisebrev slutt!