Frokost på hotellet var av heller lav standard, men jeg fikk i meg en beagel og litt yoghurt. Tilbake på rommet for pakking å pakke om litt. 4g har forresten våknet og jeg får stykkevis god forbindelse med globalt esim fra airalo. Shuttle bussen sparte meg for nye 25 dollar og fremme på t3 fikk jeg sjekket inn på en automat. Dette var tydligvis en delta automat og på boardingkort har jeg fått en flight med DL nummer, operated by AeroMexico. EB nummer er uansett registrert og på itinerary tilsendt fra sas står det klart og tydelig AM647 på flightnummer. Regner med dette skal gå greit da det uansett er en bonusbooking og sas har gått tydelig ut og sagt det er operating carrier som gjelder. Rett in på delta sky club. Rimelig full lounge så fant meg et bord utvendig, men her er det mye støy så flytter nok inn etter hvert. Krysser fingrene for at mobildata spiller på lag npr jeg ankommer Mexico slik at jeg får booket en uber til hotellet.
Ankommet Mexico, ikke fornøyd med globalt esim fra airalo. Såpass dårlig forbindelse at jeg brukte over 25 min på å booke en uber inn til hotellet. Sjekket inn på Hotel Galeria Plaza Rerforma, hive fra seg bagfasjen og ut å få seg noe taco på hjørnet.
Og der startet moroa, delta melder om 2t15m forsinkelse. Dvs at jeg er nede i 1t. transfer på LAX international-domestic. Jeg kan flytte flight til MEX-SLC-SFO. Da er jeg fremme 1 time før men noe lengere flytid. Alternativt så kan jeg møte opp som normalt å se hva som skjer. Fikk nettopp en lounge voucher fra loungekey pga forsinkelsen, den er personlig og må brukes før 14feb 25. Klarte å booke hotell uten frokost så snart på tide med litt vandring gatelangs igjen.
Valget om å ombookes via SLC er fristende, men det er et stort MEN. Jeg har booket denne som bonusbooking, delta går da under kategorien ikke poenggivende men tellende på 1M challenge. Hva skjer om jeg aksepterer ombooking via SLC og jeg havner i en ikke poengivende bookingklasse på en 'betalt billet' (E, N, O & R)? Oppsiden er jo en slant ekstra poeng inn på konto men det er ikke nok til at det nærmer seg diamant og jeg er fremme 1 time tidligere. Tanken var å prøve på ombooking på flyplassen og forsikre seg med agent at en eventuell ny billett vil være poenggivende. Men det begynner og bli trangt i døra på MEX-SLC, noe som øker faren for fullbooket fly jo lenger jeg venter.
Skal ikke videre fra SFO før 18.11 så om jeg mister connection på LAX er ikke det verdens undergang. Valgets kval er beskrevet i posten over.
Klokka er bikket 08:00 her i CDMX området, Har allerede fått i meg en frokost på La Casa de Toño en Zona Rosa. En døgnåpen restaurant hvor ingen snakker engelsk. Google translate måtte derfor brukes for bestilling. Som igjen ble til dette: Tilbake for litt vandring/spankulering i gatene og muligens en tur i hotellets basseng hvis temperaturen blir akseptabel før utsjekk.
Har også vært i kontakt med airalo på whatsapp ang dårlig dekning/stabilitet på globalt esim. De hadde ingen forklaring på problemet men foreslo å skru av hovedsim. Ble merkbart bedre, men den røde tråden er at det er dårlig på flyplasser. Mulig det er mye forstyrrelser her og det er det som er forklaringen på problemet. Litt kjipt da det er her det trengs som mest. Har også aktivert hovedsim igen uten at det ble merkbart dårligere. Tlf er Samsung s20ultra om noen skulle lure.
Har ikke testet i vest ennå, men kan i hvert fall bekrefte at Airalo globalt esim fungerte utmerket i 8 av 9 land jeg brukte det i østover. Unntaket var Vietnam, hvor det fungerte, men veldig tregt (H+ fremfor 4G eller 5G).
Hyggelig dame i sky priority insjekk ville umiddelbart booke meg om til AeroMexico direkte til SFO. Når jeg forklarte at jeg gjerne ville fly med Delta ble hun litt paff og ante ikke hvorfor jeg ikke ville fly direkte. Forklarte situasjonen og spurte pent om det var ledig via SLC, noe hun kunne bekrefte. Fikk også påpekt at jeg var avhengig av å havne i poenggivende klasse (printscreen av sas sin tabell). Ingen problem og hun booket meg rett inn i Y. Noe som skal gi 100% opptjening + 50% gullbonus(blir dette også nivåpoeng?). Salt Lake City melder minusgrader, men jeg har ikke tenkt meg ut av flyplassen så det burde gå fint. Nyter nå en stella i baren på premier saloon til AeroMexico mens jeg venter på gate info.
Holafly fungerte veldig bra hele tiden jeg var i Mexico City, også på flyplassen. Stabil og rask nettforbindelse overalt i byen.
Vel fremme på SLC, tok ca 11 min fra jeg satt foten på utsiden av flyet til jeg stod i loungen. Jeg dobbeltsjekket med delta service desk på MEX at Eurobonus var lagt til korrekt. De påstod hardnakket at alt var i orden i deres systemer selv om de fire siste tallene på boardingkortet ikke stemmer med mitt eurobonus nr. Står tydelig elite+ og jeg er i korrekt boardinggruppe ihht status men jeg møtte vise fysisk kort for å komme inn i sky club. "Dragen" som forøvrig hadde norske venner mente det var fordi jeg scannet et domestic boardingkort. Jeg er fortsatt ikke helt sikker, men hvet ikke hva mer jeg kan gjøre.
Det skal være helt i orden at de 4 siste tallene i boardingkortet ikke stemmer, det er fordi Delta printer maks 12 tall på boardingkortet og når SKEBX tar 5 av de 12 så er det ikke nok plass til hele nummeret. På mitt boardingkort så kunne jeg se at nummer 4-7 på mitt EB stemte med boardingkortet og jeg fikk poengene automatisk kreditert etter to dager.
Da stemmer det nok, som du også sier er mine 4-7 nr er også de 4 siste som vises på boardingkort. Sjekket denne gang med service desk i sky club og fikk da selv komme bak og se hvordan det stod i deres systemer. Der stod det kun EBGxxxxx6789 og det matchet på en prikk.
En liten oppsumering av AeroMexico. Sete 10G. Gammelt og slitt fly men setene var gode nok for en 3 timers flytur. Toalettet var det dog verre med, ringen stod ikke av seg selv og flasset kraftig. De klarte også å presse inn hele 3 serveringer og var veldig gira på å kvitte seg med litt tequila, men ingen mat. Usikker på hva som foregikk foran gardina da denne var lukket under hele flyturen. Ble 2x nøtter og øl for min del. Har ingen bilder fra flyturen men legger ved et par bilder jeg klarte og knipse under oppholdet i Mexico. Hotellet hadde faktisk et motstrømsbasseng på takterrassen. En fin måte å få bevegelse i kroppen etter alt for mange timer i økonomi. Og fler skal det bli.
Da gjenstår det bare å komme seg hjem fra SFO, reiste rett til flyplassen etter utsjekk fra hotellet kl 12. Tenkte jeg skulle få slappe av litt i air france sin lounge, men der slipper ikke sas kunder inn før 14:45, dvs at man i praksis kun har 2 timer med lounge. Tenkte da jeg kunne benytte meg av lounge key voucheren jeg fikk tidligere på turen og ble meget fornøyd da jeg fant ut at det var Virgin sitt Clubhouse som var alternativet der. Skuffelsen ble stor da man visst nok ikke kommer inn i perioden 12:00 - 16:30 i følge nettsidene til lounge key. Tenker jeg prøver meg å møter opp i døra når det er 3 timer til boarding som er maks tillat tid.
Merk at Virgin Clubhouse kjører alternativt opplegg med betaling for matservering etc. i tidsrommet hvor lounge key slipper inn.
Takk for tips, da gidder jeg ikke prøve engang. Sparer den heller til engang jeg faktisk står uten andre alternativ.