Canada og USA påske 2019

Tråd i 'Reisebrev' startet av TElg78, 23. okt 2018.

1. ccurrahee

ccurrahee Ikke helt statusløs da……

Likes mottatt:
    39,297
    Bonuspoeng:
    293
    Riktig godt tur. Med eller uten tvangsfôret lever:confused:

2. TElg78

TElg78 TravelElg - The Moose Is Loose

Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    113
    Så litt sent, men en oppdatering over turen. Det var da til YYZ fra CDG på en Air Canada B777-300ER. I disse grusomme baderom fargene... :D Men først gjennom sikkerhetskontrollen (det var ut med all elektronikk igjen^^) og så gjennom passkontroll - 30 sekunder - jeg var den eneste personen der.

Til Maple leaf lounge. Helt på slutten av terminalen. I'm walking. Ikke så langt fra gate 40 hvor flyet skal starte. Ned en etasje og en lukket dør. Det er bare 3 AC fly om dagen så det er begrenset åpningstid. Men etter jeg ringte på døre 3 ganger kom noen og åpnet. Med meg bare 2 personer i loungen, men jeg er tidlig ute som vanlig. Enkelt frokost tilbud. Ingenting fancy. Synes SAS loungen tilbyr bedre. Bekvem sitteplass. Bare å drepe tiden til jeg går til gate. Boarding kl. 10. Litt tidligere der fordi jeg skal sjekke om bagasjen min er med (etter to overnattinger må jeg bare spørre). Etter litt irritasjon på min vennlig forespørsel blir mannen på gaten plutselig veldig vennlig (han har vel sett på den Zone 1 delen av billetten min^^). Men jeg mp si at det er mange som ikke flyr ofte. Så mange uhøflige folk som plager stakkars ansatte på en dårlig måte.

Raskt boarding. 4 A vindu i en 1-2-1 konfigurasjon. Mye plass, men nesten ingen plass for tingene mine. Storrage fraværende. Musserende til velkomsten og etter hvert noen nøtter. Hyggelig besetning (tok litt tid å få ham til å snakke engelsk med meg og ikke fransk - det kan jeg ikke^^). Time after take off startet de service. God mat (Beef filet) og litt champagne (ikke den dyreste som finnes), potvin og soda. Ingenting å klage på. Ikke beste presentasjon eller perfekt service, men jeg var veldig fornøyd.

Ordentlig IFE. Klarte å se 3 filmer. Ingen turbulenser. Perfekt.

Liten måltid en time før landing. Lurte om jeg måtte hente bagasjen og sjekke den inn igjen (som jeg fikk beskjed om), men etter alle 4 BIZ folkene var samlet ved mitt sete fikk jeg beskjed om at det går bra og jeg henter den i YYC. Men så lrte de hvor jeg startet reisen - folk fra Norge får vel obligatorisk undersøkelse i baksiden med en lang gummihansker. Til stor latter av folkene rundt. Etter jeg nevnte at jeg er tysk var de enige at da blir jeg tatt med en gang og må ikke være bekymret for min bagasje. Helt fantastisk crew. Jeg hadde tårer i øyene for latter (de er gode skuspillere). Glemte å nevne han "søte" purseren som var lei seg da jeg bestilte signature cocktail og ba flere ganger om unnskyldning fordi han ikke har laget den før. Den smakte veldig bra og han ble veldig glad. :)

I Toronto skulle jeg inn til byen og jeg har ikke opplevd en spørretime som å grensen der... jeg hadde nesten frivillig sagt 22 cm og 100.000 dollar. Han gikk i detalj... Men til slutt fikk jeg visum :D

Avixlo, drsyk, Eddie47 and 7 others like this.
  3. TElg78

Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    113
    Siste tur fra YYZ til YYC. Air Canada BIZ med A321-200. Air Canada lounge. Stor lounge, stort utvalg drikkevarer og ikke fancy, men snack style mat. Litt lite stikkontakter. Jeg har vært våken for lenge og gleder meg til siste 4 timer turen. Men den ble forsinket med en time. Javel.

Dette flyet hadde gammel 2-2 BIZ. IFEen var så langsom at du trykket på skjermen og når du var nesten i YYC hadde du fått filmen. Men jeg skulle uansett sove. Veldig hyggelig service director (nice tittel) som hilste personlig på alle 16 BIZ gjester (men hun måtte lese navnene - hos Singapor Airlines husker de faktisk). Sa jeg at jeg skulle sove? Helvete... alle 1o minutter gikk Fasten seatbelt on og det kom på to språk at vi kommer til å ha turbulenser (som ikke var verre enn en tur på fylkesveger). Så matservice. Jeg hoppet over forrett og dessert og nesten sovet gjennom hovedretten. Ingen virkelig hvile... men men. Jetlag here I come. Service direktøren om personlig til hver gjest og takket for turen vi tok med AC. Jeg var så trøtt hun junne ha kjeftet på meg og jeg hadde takket for det :p

Fin utsikt over Calgary ved innflygingen. Var så glad å bli hentet på flyplassen. Selvfølgelig glemte SAS Priority tag så det var bare å vente... Ikke topp produkt med AC, men jeg er fornøyd med det jeg fikk.

Neste tur blir Alaska First til Seattle. Kommer å fortelle om dette (og bilder kommer senere)

drsyk, Avixlo, Eddie47 and 7 others like this.
  4. TElg78

Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    113
    Alaska Airlines i first... eller biz som det er i europa. Check inn på nett/app vil ikke fungere. De skal sjekke ID på flypkassen. Ok. Det går raskt og damen er meget hyggelig. Bagasje på veg, sikkerhetskontroll og immigration (som er på YYC).

Sikkerhetskontroll tar noen swipes, deretter er det automat før det går til betjent i luka. 2 Spørsmal (hva gjør du i USA og hvor lenge blir du), fingeravtrykk og ferdig. Raskere enn til Canada...

Terminalen er bare for fly til USA. Mye plass, lite folk. Alaska Airlines har ingen lounge i YYC. Så det er kjente Fast Food kjedene som er alternativet. :/

Boarding ryddig etter soner. Går veldig bra. Embraer 175 som har 1-2 BIZ seter og 2-2 Eco. 3A gir utsikt. Turen er bare 1 t 20 min. Ingen IFE, men filmer på WiFi (bring your own device). Blåser ordendlig ved starten. WiFi slås på på 10k ft. Koster. Ikke invlusive for BIZ. Filmtilbud Ok. Chat-Internett for Messenger, WhatsApp o.l. gratis, men ikke til bilddeling Fungerer likevel med Instagram.Universell strømuttal ved alle BIZ seter. Det er bra.

Drikke ble jeg spurt om før avgang. Kan sammenlignes med SAS. Ingen måltid, det deles ut sjokolade/chips. Får en Bailys on the rocks. Vennlig betjening. Horizon Air som opererer flyet (samme som hadde en bakkebetjent som tok seg en tur me den Q400).

Tiden flyr ig vi lander på SEA. Ikke noe spesiellt man fikk med BIZ. Mer seteplass, men det var det. Når prisforskjellen til Eco med baggasje er 25 USD, kan man ikke klage.

Supersergei, jgroneng, drsyk and 6 others like this.
  5. TElg78

Likes mottatt:
    1,488
    Bonuspoeng:
    113
    HVA F*** Seattle Airport er utrolig dårlig. Jeg måtte lete etter stikkontakt for å lade mobilen. Delta First gir ikke lounge tilgang. Så prøvde jeg Diners Club lounge, men hadde lest litt om den. He,digvis spurte jeg... ingen power outlett... bare i veggen borte fra setene. Penger spart... 33 USD og ikke en gand lademuligheter?

Og ingen Sugar Daddy som kan hoste United lounge :D

Davinsji liker dette
  6. kalleballer

kalleballer Medlem

Likes mottatt:
    218
    Bonuspoeng:
    43
    med fare for å sende tråden på villspor ..
    Skal snart ut med Air Canada AMS - YYZ .. og etter hva jeg kan se har de wifi på sine flygninger. Noen som har fått testet dette og har anledning til å gi en dom? Hadde håpa at det skulle være gratis for Biz, men ser jaggu ikke sånn ut ..
    https://www.aircanada.com/ca/en/aco/home/fly/onboard/wi-fi.html

7. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Ikke noe å satse på er min erfaring.

kalleballer liker dette

Del denne siden