Hei! Vært der en god del i år da kjæresten min er på utveksling der, samt har familie rett ved, så føler jeg er blitt ganske kjent
Vet ikke hvor sentralt du skal bo, men innenfor "hovedringen" er mye i gåavstand, så kan få unna en del landemerker og samtidig se mye av byen på den måten.
Manneken-Pis (denne er litt morsommere om man leser seg opp på hvordan ulike land sender kostymer etc) -> Grand Place -> Mont Des Arts -> Slottet & Parc de Bruxelles f eks er en fin gåbar tur der man ser flere av de kjente plassene/områdene.
Atomium er langt unna men verdt å se om er der en stund vil jeg si. Der er det også masse andre greier fra Expo, et slags "mini-europa", der har jeg ikke vært siden jeg var barn så kan ikke uttale meg om det egentlig er like gøy som voksen. Litt stiv inngangspris (for å være en park) da jeg sjekket sist også. Er en restaurant på toppen av Atomium som er ganske bra, selvom det såklart blir noe påslag for utsikten. Sånn er det jo.
Ellers for mat finner du mange bra steder i Ixelles/Flagey. Cocina Flagey for pizza (type stappfult sted, måtte vente i inngangspartiet med en Aperol, sikkert ikke alles smak, men om man kommer seg gjennom ventingen var maten nydelig).
Pizza med gode mengder burrata, carpaccio og trøffel(olje) til en helt ok pris^
For litt mindre planlagte restaurantbesøk er "TheFork" ikke så dum i Brussels, viser restauranter i området, og enkelte bordsettinger gir de 50% rabatt når man booker fra appen. Man tjener også "poeng" der, som de fleste her inne sikkert setter pris på. Legger skamløst ved en referralkode som gir 1k poeng om den legges inn på første booking, ca 20eur rabatt om poengene brukes til et senere måltid (skal funke i store deler av EU).
Kode: 84F3AA13
The Beer's Garden (sentrum) har flere hundre ulike øltyper, og blåskjell på menyen. Denne ville jeg satt litt under kategorien turistfelle, og helst booket med 50% med nevnt app hvis man skal spise også, men kan være et hyggelig besøk uansett så lenge man er klar over hva man går til.
Har ikke spist fusion der selv, dama sa nå at hun ikke hadde helt inntrykk av at dette var så bra der (vs Oslo med Nodee/Tataki osv), hadde egentlig bare "Korean Comfort Food" (Bap&Dak) i Ixelles å anbefale, men det var visst ikke helt fusion. Mulig andre har bedre tips på dette.
(Edit https://www.reddit.com/r/brussels/comments/17ntr16/seeking_the_best_asian_fusion_in_brussels_with_a/)?
Kollektiv er som andre har nevnt veldig lett å bruke med tapping av mobil (lønner seg å kjøpe klippekort for 10+ turer). Uber er nice og noe vi bruker en del der, særlig på kvelden. Hvis du skal til/fra nord-stasjonen (tog) ville jeg nok gått for Uber på kvelden. Det er et ganske utsatt område (særlig på baksiden). Sånn sett ville jeg generelt tatt flytog og whatnot til sentralstasjonen selv om man hadde spart noen minutter på å gå fra nord - mye hyggeligere gåtur og man får se fine sentrumsområder (vs et tomt "barcode" strøk med noe tvilsomme karakterer på kveldstid)
--
Litt særere ting/ting å gjøre ved lengre opphold:
Østers&Champagne på markedsplassen i Ixelles/Flagey på søndager er en unik opplevelse (og veldig billig), men er nok mer en sommerting (hvis noen skulle finne dette senere)
Mellom Sablon og Marolles er det veldig kule og store antikkbutikker, og mye bra vintage/bruktklær. Antikkbutikkene er er mest å titte i (svære, type flere etasjer, og masse sære møbler/dekor), mens klesbutikkene anbefales faktisk veldig å handle i. Blant annet "Manda vintage", masse cashmere og ullklær, mesteparten relativt "pent" i stilen, og ikke så veldig "vintage" tross navnet. Kjøpt gensere og halfzips her i veldig god kvalitet som kan brukes til jobb etc for typ 30-40eur.
Og om man skulle befinne seg litt for lenge i Brussel og gå lei så er dagsturer til resten av belgia og nederland veldig billig og greit med buss eller tog. Hurtigtoget til Paris også, dog litt dyrere.
--
Kos deg og god tur!!
PS. Det nærmeste "trikset" jeg har er å lære seg helt basic "takk" og "hei" på fransk, det kan bety forskjellen på god og dårlig service på en butikk/billettkiosk
Last edited: 12. des 2024