Brussel

Tråd i 'Reisemål' startet av Sikiduck, 11. des 2024.

Tags:
  1. Sikiduck

Sikiduck Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,249
    Bonuspoeng:
    93
    Hei,

Skal reise for første gang til Brussel straks, og lurer veldig på tips og "triks".
    Er det noe man burde se når man er der? Skal få med meg julemarked såklart.

Også, noen som har anbefalinger til restauranter? Gjerne italiensk, noe med gode kjøttretter, kanskje noe asian-fusion.
    Er Uber bra alternativ til å komme seg rundt?

Setter pris på svar:)

2. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,035
    Bonuspoeng:
    293
    Blåskjell og frittes til middag, vaffel til frokost. Hveteøl. Så er det vel bare å komme seg hjem?

holmen, democomputer and Lnbre like this.
  3. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Øl, herregud, er det noe man gjør i Belgia så er det å drikke øl :)

Lnbre, holmen, Avixlo and 1 other person like this.
  4. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,035
    Bonuspoeng:
    293
    En ting til faktiskt, en kollega brakk overarmen i Brussel. Men det var vist ikke å anbefale og burde etter sigende ikke på noe bøtteliste

holmen liker dette
  5. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,023
    Bonuspoeng:
    183
    Uber funker. Kollektivt er også greit, kan tæppe kredittkort uten app/avtale/billett. Ta toget fra flyplassen.

Omvisning og smaking på Brasserie Cantillion, så blir du frelst på surøl.

Ommegang nær gran place er en overraskende grei turistfelle hvis du vil ha god moules frites.

Woodpecker har god frokost/brunsj.

K

holmen and Wiolenze like this.
  6. rimitone

rimitone Senior Medlem

Likes mottatt:
    5,352
    Bonuspoeng:
    183
    Sikkert litt felle, men Chez Leon, institusjon. Mener E. Hellstrøm snakket om den en gang og. Så har du jo manneken piss, med alskens ølhull og selvsagt for de med dragning mot det søte....mye sjokolade.

7. casperfaarlund

casperfaarlund Medlem

Likes mottatt:
    104
    Bonuspoeng:
    33
    Hei! Vært der en god del i år da kjæresten min er på utveksling der, samt har familie rett ved, så føler jeg er blitt ganske kjent:) Vet ikke hvor sentralt du skal bo, men innenfor "hovedringen" er mye i gåavstand, så kan få unna en del landemerker og samtidig se mye av byen på den måten.

Manneken-Pis (denne er litt morsommere om man leser seg opp på hvordan ulike land sender kostymer etc) -> Grand Place -> Mont Des Arts -> Slottet & Parc de Bruxelles f eks er en fin gåbar tur der man ser flere av de kjente plassene/områdene.

Atomium er langt unna men verdt å se om er der en stund vil jeg si. Der er det også masse andre greier fra Expo, et slags "mini-europa", der har jeg ikke vært siden jeg var barn så kan ikke uttale meg om det egentlig er like gøy som voksen. Litt stiv inngangspris (for å være en park) da jeg sjekket sist også. Er en restaurant på toppen av Atomium som er ganske bra, selvom det såklart blir noe påslag for utsikten. Sånn er det jo.

Ellers for mat finner du mange bra steder i Ixelles/Flagey. Cocina Flagey for pizza (type stappfult sted, måtte vente i inngangspartiet med en Aperol, sikkert ikke alles smak, men om man kommer seg gjennom ventingen var maten nydelig). IMG_7302.jpg
    Pizza med gode mengder burrata, carpaccio og trøffel(olje) til en helt ok pris^

For litt mindre planlagte restaurantbesøk er "TheFork" ikke så dum i Brussels, viser restauranter i området, og enkelte bordsettinger gir de 50% rabatt når man booker fra appen. Man tjener også "poeng" der, som de fleste her inne sikkert setter pris på. Legger skamløst ved en referralkode som gir 1k poeng om den legges inn på første booking, ca 20eur rabatt om poengene brukes til et senere måltid (skal funke i store deler av EU).
    Kode: 84F3AA13

The Beer's Garden (sentrum) har flere hundre ulike øltyper, og blåskjell på menyen. Denne ville jeg satt litt under kategorien turistfelle, og helst booket med 50% med nevnt app hvis man skal spise også, men kan være et hyggelig besøk uansett så lenge man er klar over hva man går til.

Har ikke spist fusion der selv, dama sa nå at hun ikke hadde helt inntrykk av at dette var så bra der (vs Oslo med Nodee/Tataki osv), hadde egentlig bare "Korean Comfort Food" (Bap&Dak) i Ixelles å anbefale, men det var visst ikke helt fusion. Mulig andre har bedre tips på dette.
    (Edit https://www.reddit.com/r/brussels/comments/17ntr16/seeking_the_best_asian_fusion_in_brussels_with_a/)?

Kollektiv er som andre har nevnt veldig lett å bruke med tapping av mobil (lønner seg å kjøpe klippekort for 10+ turer). Uber er nice og noe vi bruker en del der, særlig på kvelden. Hvis du skal til/fra nord-stasjonen (tog) ville jeg nok gått for Uber på kvelden. Det er et ganske utsatt område (særlig på baksiden). Sånn sett ville jeg generelt tatt flytog og whatnot til sentralstasjonen selv om man hadde spart noen minutter på å gå fra nord - mye hyggeligere gåtur og man får se fine sentrumsområder (vs et tomt "barcode" strøk med noe tvilsomme karakterer på kveldstid)

--
    Litt særere ting/ting å gjøre ved lengre opphold:

Østers&Champagne på markedsplassen i Ixelles/Flagey på søndager er en unik opplevelse (og veldig billig), men er nok mer en sommerting (hvis noen skulle finne dette senere)

Mellom Sablon og Marolles er det veldig kule og store antikkbutikker, og mye bra vintage/bruktklær. Antikkbutikkene er er mest å titte i (svære, type flere etasjer, og masse sære møbler/dekor), mens klesbutikkene anbefales faktisk veldig å handle i. Blant annet "Manda vintage", masse cashmere og ullklær, mesteparten relativt "pent" i stilen, og ikke så veldig "vintage" tross navnet. Kjøpt gensere og halfzips her i veldig god kvalitet som kan brukes til jobb etc for typ 30-40eur.

Og om man skulle befinne seg litt for lenge i Brussel og gå lei så er dagsturer til resten av belgia og nederland veldig billig og greit med buss eller tog. Hurtigtoget til Paris også, dog litt dyrere.
    --

Kos deg og god tur!!

PS. Det nærmeste "trikset" jeg har er å lære seg helt basic "takk" og "hei" på fransk, det kan bety forskjellen på god og dårlig service på en butikk/billettkiosk;)

Last edited: 12. des 2024
    Preference, jgroneng, Lnbre and 6 others like this.
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig godt tips! Fransktalende (iallefall de i Frankrike) er overbevist om at de snakker et verdensspråk, så å gå rett på med engelsk er en garantert dårlig start, men åpner du samtalen med "parle vous anglais, s'il vous plaît", så vil i de aller fleste tilfeller den du snakker med være veldig forståelsesfull og komme deg i møte med det hen kan av engelsk.

Lnbre and casperfaarlund like this.
  9. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,430
    Bonuspoeng:
    183
    Mitt beste tips for Brussel er alltid; ta heller toget til Leuven. Der slipper man mye mas, gnål og turistfeller, pluss at Leuven faktisk "lever" også etter at forretningsfolket har dratt til BRU eller hotellet.
    Heller ingen som ser rart på deg hvis du snakker Engelsk.

Men, i Brussel, rett i nærheten av grand place kan du få en litt annerledes baropplevelse på Le Cercueil og A'Imaige Nostre-Dame (veldig lett å gå forbi, du må inn i et lite smug).
    En av mine beste restaurantopplevelser i Brussel var på Al Barmaki, Libanesisk kjøkken.

Lnbre, RoadKing and holmen like this.
  10. democomputer

democomputer Senior Medlem

Likes mottatt:
    6,023
    Bonuspoeng:
    183
    A'Imaige Nostre-Dame var stengt da jeg var i Brussel i august. Har vært vår stambule og et ekte fint hull i veggen, så ble litt lei meg.

Le Cercueil er mørkt og fint.

K

Flyingdutchman liker dette

Del denne siden