Hei! Jeg er ny i dette gamet og har lært masse allerede av å luske på forumet her, og håper noen kan hjelpe meg litt med råd ifht bruk av CT. Opptjente en CT rett før jul som vel da er gyldig ut 2018 om jeg har forstått det riktig. Vi ønsker jo å få brukt denne på neste års sommerferie da det passer seg best for både meg og samboer å reise om sommeren, så da må vi vel gjerne bestille bonusbilletter ett år i forveien? Det måtte vi hvertfall for å få tak i billetter i C til Tokyo med SAS men dette varierer kanskje veldig med flyselskap og reisemål? Det ene jeg lurer på er hvor denne billetten er gyldig. Hadde Amex Premium ca halve året og fikk så Platinum på sensommeren. CTen er dermed opptjent samlet på begge kort. Er den da gyldig i Star Alliance eller likevel bare SAS? Gitt at den er gyldig i Star Alliance: Sitter for øyeblikket på ca 25k eurobonuspoeng og er litt usikker på hvor mye vi klarer å tjene opp frem til sommeren. Drømmen er jo å få reist i F en dag, og gjerne med LH men det er jo et stykke dit fortsatt og det klarer vi nok ikke frem til sommeren. Så, gitt at vi ikke klarer å få brukt denne CTen på en ut-av-Europa-tur for neste års ferie, ville dere brukt den på en tur i Europa i år? Eller bør vi kanskje bare heller la den gå ut og spare poengene til bruk på F ved en senere anledning? Hjelp! Jeg tipper neste CT blir opptjent en gang på høsten i år.
Som svar på overskriften, spar poengene. Lite å hente på å bruke CT i Europa. Jeg måtte gjøre det en gang siden CT'en gikk ut på tid. OSL-FRA-MAD, R/T. 60' poeng i C og ca 4400kr i avgifter. Helt utrolig dårlig deal, med litt planlegging får man samme turen for drøye 6 lapper.
Hvis du mangler litt eurobonuspoeng, prøv å få kjøpt trumfpoeng av bekjente. Dette er en fin måte å samle kjappe eurobonuspoeng, eller kjøpe varer gjennom viatrumf. Hvis handler på kiwi(frukt og grønt)eller meny (sunnhetsbonus) så har du mulighet til å samle masse poeng. Hvis du mot formodning ikke får brukt CT’n din til noe veldig fornuftig vs poengbruk og avgifter, er det en mulighet til å selge CT og poeng til noen som kanskje får brukt den til noe. Dette er noe selger og kjøper må komme til enighet om. Spar poengene og bruk de når du har nok poeng til C eller F på longhaul er min vei å gå. Er mulig å få til greie priser intra Europa til en grei slump penger, sånn at man ikke blåser en CT på det, når avgiftene på en CT tur i C blir nesten det samme som å kjøpe direkte av selskapet intra Europa, er det ikke optimal bruk av CT (min mening).
Avgiftene har jeg ikke tenkt på nei, godt poeng. Tar lengre tid å tjene opp 60k poeng enn å jobbe inn 4400kr ja.. Da virker det med ett som en ganske dårlig idé å bruke poengene på den måten. Selge CT, ja, går det også an? Men jeg ønsker jo ikke å selge poengene mine så da er kanskje en CT ikke så interessant å kjøpe heller. Skjønner det kanskje ikke virker som det lureste å bruke CT i Europa da..
Min tankegang ved eventuelt salg av CT: CT har jo sin pris (vanskelig å si konkret hva den prisen er, men man kan bli enig). Eurobonuspoengene du eventuelt skulle svidd av kan jo betales i trumfpoeng av kjøper, slik at du får like mange eurobonuspoeng som du selger/bruker på en CT (bare i form av trumf). Avgiftene må jo betales og her kan kjøper betale med trumfpoeng eller cash. Dette er min tankegang og kan selvfølgelig være feil, men bare lufter tanken.
Ja, men har man SEB MC Premium så er jo dette nesten lile bra som å bruke CT. Forskjellen er kun 10k poeng med SAS i C. For min del er CT kun til bruk for tur i F.
Hva ligger avgiftene på en SK CT longhaul sånn ca på en Trd-Arn-Hkg-Arn-Trd tur? Frøkna er gira på Hong Kong og amex premium tar oss jo eventuelt dit
Er det noen destinasjoner som er enklere enn andre? Ser jo at det er en god del ledig til Hkg på diverse dager. Venter i spenning på at jeg får bytta til amex platinum sånn at premium kortet kan spasere seg bort. For premium gir vel bare CT til SK?
https://travelhacks.azurewebsites.net/ Se på denne siden. her kan du lett velge destinasjon og se tilgjengelighet Stemmer det, kun til SK.