Bruke CT før endring til skyteam?

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av Jebus, 15. febr 2024.

1. Jebus

Jebus Medlem

Likes mottatt:
    20
    Bonuspoeng:
    8
    Det har vel ikke kommet noe spesifikk info om hva som vil skje med companion tickets enda ref skyteam (?) så jeg lurer litt på hva folk tenker å gjøre med sine CT'er her?

Jeg har noe. poeng, men ikke nok til en tur/retur japan på biz enda, som var det jeg sparte opp til. Nå er jeg usikker på om jeg burde booke en CT tur (da ikke til japan) bare for å få brukt CT'en, eller om jeg burde spare den og se hva som skjer med nye bonusprogrammet når enn det skjer..

hva gjør dere andre? Bruker poeng og CT så fort som mulig eller spare og se hva som skjer?

Wiolenze liker dette
  2. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    93
    Jeg hadde LH First på min bucketlist, så der brant jeg poeng og CT på første tenkelige mulighet før en døren blir lukket. Ny CT er på vei inn, men jeg tror ikke jeg rekker og eller prioriterer å bruke den før overgangen til Sky Team er gjennomført - jeg er jo litt spent på hva de har å tilby der borte, så jeg kan leve med risikoen om at ting ikke blir bedre enn det har vært.

3. bombusfervidus

bombusfervidus Veteran

Likes mottatt:
    6,464
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg booker heller ut ifra når jeg kan reise og årstid dit jeg skal. Overgang til ST er ikke en ting jeg tar hensyn til når jeg booker CT-reiser. Jeg kan uansett bruke både poeng og CT på rene SAS-reiser, så ingen hastverk med å booke for min del.

4. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    CT er en amex/Eurobonus-avtale. Har lite med Skyteam å gjøre.

5. trygveat

trygveat Veteran

Likes mottatt:
    7,667
    Bonuspoeng:
    183
    I dag er CT begrenset til SAS og Star Alliance, og kan f.eks. ikke brukes på Eurobonus-reiser med Etihad. Det gjenstår å se hvordan det blir med nye partnere. Hva slags tilgang SAS får på bonusseter i SkyTeam er også et åpent spørsmål.

6. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    281
    Bonuspoeng:
    53
    Føler dette er en vakker mulighet for Amex å gjøre Gold/Plat kort mer attraktive for folk som fortsatt vil fly med Star Alliance, ved å eventuelt legge til et nytt SA bonusprogram i MR systemet sitt. Slik jeg ser på det nå, er MR poengene til centurion kortene deres helt ubrukelige i Norge/Skandinavia, hvertfall sammenlignet med i statene. :confused:

7. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    93
    Hvis Amex og EuroBonus fortsetter konseptet etter at SAS bytter allianse har det jo mye å gjøre med SkyTeam. Hvis Amex er villig til å ta kostnaden for bruk av CT er det jo ikke unaturlig å tenke at de vil kunne brukes på andre selskap i alliansen tilsvarende det de kan brukes på *A idag.

NoLimit liker dette
  8. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Gitt at prisene er de samme, så er det naturlig å tenke at ordningen blir videreført. *A, OW, ST, samme det. Avtalen ligger mellom Amex og EB.

9. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    293
    Vi vet ingenting om poengprisstruktur SAS kommer til å ha med partnerne i Skyteam. Det er mange ting som er ukjent. Fortsetter de med faste priser per sone som før? Bytter de til prising etter lengde på flighten? Eller tar de den helt ut i retning kostnadsbasert prising?

Uansett så blir jeg ikke overrasket den gjennomsnittlige bonusreisen blir dyrere. Hvis dette kombineres med bedre tilgjengelighet (søker man på flying blue på awardfares er tilgjengeligheten meget god, men det trenger jo ikke bety noe i det hele tatt) så blir jo CT og tilhørende 50% rabatt plutselig mye mer verdt enn før.

Frode789 and The_Dude like this.
  10. Squanchy

Squanchy Medlem

Likes mottatt:
    281
    Bonuspoeng:
    53
    Har ikke følgt mye med på dette med tidsrom for når de skal gå vekk fra SA. Tenker å bestille en tur til Asia for perioden høst 2025 i løpet av sommeren/høsten i år. Burde jeg kanskje heller satse på noe tidligere tur i 2025 & bestille mot våren nå, eller tror dere det kan gå fint om jeg venter til de slipper høstbiletter?

11. EgilSk

EgilSk Kreativ lurendreier

Likes mottatt:
    384
    Bonuspoeng:
    63
    Jeg satser på å fikse meg en tur til Asia i februar/mars 25 når de blir lagt ut. Tenker også USA høsten 25, men tipper de ikke gjør for store endringer, og devaluerer verdien for mye, for da er vi nok flere som ikke gidder mer.. De må være litt forsiktige i starten så de ikke gjør produkter for lite attraktivt. Mulig det bare er en drømmetanke, men slikt hadde hvertfall jeg tenkt om det var mitt produkt.

eventyrer liker dette
  12. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Er det noen som egentlig vet hvilken dato eurobonus går over til Skyteam?

13. Wiolenze

Wiolenze Fastboende

Likes mottatt:
    44,043
    Bonuspoeng:
    293
    Her er det bare å spare poengene folkens, ST blir fantastikst. AMS og CDG, loungesafari? Hva kan gå galt

AirMags, The_Dude, Eddie47 and 3 others like this.
  14. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    293
    Nei. Det tror jeg ikke engang SAS vet enda. Chapter 11-prosessen pågår fortsatt så utmeldelsen fra Star Alliance er ikke ferdigforhandlet, muligens ikke engang påbegynt.

15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg vil ikke være så bekymret for CT'n.

SAS er vekslingsenhet for EB med og uten CT. De kjøper billetter på andre flyselskaper for cash, om de er i allianse med dem eller ikke (Ethiad et eksempel) for å tilby for eb poeng.

Så tilbudet blir nok videreført. Det som gjenstår å se er selvsagt om tilgjengelighet blir bedre eller dårligere eller det samme.

Storbaba, The_Dude and Eddie47 like this.
  16. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Det siste som Anko sa i en avisartikkel (DN?) for et par uker siden eller så, er at de vil unngå den verste sommerferieperioden og han sa at det trolig ville bli overgang i juni eller august.

Lars J liker dette
  17. Elmo

Elmo Medlem

Likes mottatt:
    702
    Bonuspoeng:
    93
    Skulle tro at det ville ta noe mer tid å forhandle/regulere avtaleverket, sette opp nye datasystemer, lære opp ansatte, informere samarbeidspartnere, annonsere kunder/offentlighet, utstede nye kort. Kan egentlig ikke noe om det, men antar det ikke er like ukomplisert som å bytte mobilabonnement

Preference and Eddie47 like this.
  18. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,710
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg blir ikke overrasket hvis det blir utsatt til godt utpå høsten nei, men jeg ville heller ikke satset ferieplanene på at star alliance er bookbart etter juni.

19. Storbaba

Storbaba Bitt av bonusbasiller..

Likes mottatt:
    2,857
    Bonuspoeng:
    113
    Vi er vel godt off topic ift. trådstarter...

Husk at denne prosessen allerede har pågått siden oktober i fjor, og at AF/KLM har vel så stor interesse i fortgang i denne prosessen som SAS. Er det to parter som vil mye og samarbeider godt, tror jeg det er fullt mulig.

Grensesnittene mellom ulike bookingsystemer er veldig standardiserte og AF/KLM har avtale med Amadeus som SAS bruker. De mest ufordrende delene ville jeg tippe ligger innenfor forhandlinger som nok skal dekke mange områder (f.eks. codeshare, rutesamarbeid, opptjening og bruk av poeng i hverandres lojalitetsprogrammer osv.)

Så blir det spennende hvor tidlig dette kommuniseres i forkant av endringene, men tipper de vil gjøre det så tidlig de klarer for at kundene skal booke med riktig partner fra overgangstidspunktet.. Vi får leve i spenningen.

Del denne siden