Jeg har tenkt å fly ATH-CPH-ARN. Det er bare 1 time mellom flightene, og det er den siste CPH-ARN-flighten for dagen. ATH-CPH er tilgjengelig for poeng, men CPH-ARN er ikke det. CPH-ARN koster derimot bare 730kr cash i Go Light - men vi er 2, så det er jo ikke gratis heller. Hva gjør man? Jeg håper jo selvfølgelig at CPH-ARN vil bli tilgjengelig for poeng, men hva om den ikke blir det? CPH-ARN i Plus Pro koster nesten 2000kr per pers, det gir ikke mening. Booke CPH-ARN i Go Light og håpe på det beste? Evt. booke om når det blir tilgjengelig for poeng, så vi får gratis ombooking dersom ATH-CPH blir forsinket? Bare booke ATH-CPH og gå ut fra at det løser seg? Men hva om CPH-ARN ikke blir tilgjengelig og cash-prisen skyter i været? Hvordan pleier dere å løse sånt? Å booke ATH-CPH-ARN i Plus Pro er ganske uaktuelt, 3200kr per person.
Syns ikke 3200 for enveis ATH-CPH-ARN PP var så gæli, ihvertfall ikke når man ser hva PP for bare CPH-ARN I PP koster. PP vil jo generere en pen haug m poeng. Det er å merke seg at flypriser har gått vesentlig opp etter pandemien. Jeg ville kjøpt sammenhengende ATH-CPH-ARN.
Tja, kanskje? SAS viser jo ikke lenger hvor mange poeng man tjener. Det er bookingklasse B, WhereToCredit sier det blir 2250 poeng. Men jeg er poengmillionær, så jeg må nesten bruke poengene før de blir totalt verdiløse. Og det blir en segment-run for å fornye A3-statusen, så turen er egentlig altfor dyr allerede. Frister mest å bare booke CPH-ARN i Go Light, men jeg er bekymret for forsinkelser. 1t er ikke mye tid... Går det an å legge til CPH-ARN i ettertid? Uten å konsellere og booke nytt? Det koster bare 150kr eller noe? Samme poengbeløp for ATH-CPH-ARN som for ATH-CPH? I så fall kan jeg jo bare booke Go Light til 730kr og kansellere om det blir tilgjengelig for poeng. Da får jeg vel fortsatt 250kr eller noe i skatter og avgifter tilbake?
Som de fleste andre selskaper bruker SAS nå tabell, ikke så vanskelig å lese at 1x B Europa + 1x B Skandinavia gir 2500 poeng og bonuspoeng er +50/75% for EBG/EBD. Som EBD hadde jeg lett valgt 4375 poeng inn og gjennomgående PP billett for 3k i stedet for å svi av 15k poeng og 512+730kr på separate billetter, selv om jeg pt. tjener mer poeng enn jeg rekker å bruke. Det er 250kr i endring på SAS-bonus billetter i Europa. Det går an å legge til i ettertid ja, men tror det forsvinner fort om det skulle åpnes noe mer på CPH-ARN.
Som @Nordlands sier. Ser argumentet ditt dog med for mye poeng, men likevel. Når du har så mye at du ikke får brukt det, kan du jo kjøpe gjennomgående for poeng og penger (men det er nok en veldig dårlig deal). Det reelle alternativet er jo hva hvis det blir forsinkelse og du mister siste fly til ARN. Da må du ha ny billett og et sted å sove for natten. Hvis du kjøper gjennomgående så er det SAS som må betale deg et sted å sove for natten og du slippet ny billett. 1 time er snaut.
Ja, jeg vet, det var det som gjorde dette så vanskelig. Endte opp med å følge rådet deres og booke gjennomgående billetter i SAS Plus Pro. Skulle hele ruta bli tilgjengelig for poeng, så kansellerer jeg, ellers blir det SAS Plus. Tusen takk for innspillene!
Så lenge man ikke sikter seg inn på dagens siste avgang CPH-ARN burde risikoen for ytterligere kostnader være nokså lav, da SAS har policy om å tilby ombooking ved missed connection på seperate SK-billetter.
Her har vi et typisk problem for oss gjerrigknarker. Men det koker ned til hvor mye sparer jeg på det billigste alternativet, og hvor mye må jeg betalen om jeg mister neste flight. Gevinst vs risiko, det er to tall som er lett å beregne. Dersom gevinst og risiko har samme verdi blir det jo et null-spill og man kan ta sjansen. Går det bra har du spart penger, og i tillegg hatt det litt spennende underveis. Går det ikke bra blir kostnaden som om du hadde valgt det dyrere alternativet fra starten av. Dersom gevinsten er lavere enn risikoverdien hadde jeg avstått uansett. (Så gjerrig er jeg ikke )
Oj, den policyen var ny for meg! Det er godt å vite. Men jeg tror jeg beholder PP-billetten nå, for om vi ikke rekker flyet videre, blir det jo potensielt også en del kompensasjon…
Og der kom mailen fra Seats.aero om at hele strekningen ATH-CPH-ARN har blitt tilgjengelig for poeng. Går ut fra at en snill SAS-medarbeider følger med her og var så hyggelig å trykke på knappen.