Booking kansellert etter at SAS ikke bekreftet reisen (Skyteam poengreise)

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av phithor, 10. mars 2025.

1. phithor

phithor Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Hei,

Jeg var nylig på rundreise i Asia med familien. Vi fløy med SAS til Bangkok og var en uke i Phuk it før vi dro videre til Singapore. Der møtte jeg noen jobbforbindelser før vi skulle hjem. Det dukket opp noen muligheter i Singapore, så jeg ønsket å utsette hjemreisen med noen dager.

Jeg fant supre biz-billetter med Air France for 4. mars og ringte SAS lørdag 22. februar(fra Phuket) for å endre hjemreisen. Jeg snakket med en veldig hjelpsom dame som fikset det på direkten. Jeg kunne se endringen i appen med en gang.

Noen dager senere var bookingene borte fra appen, og når jeg sjekket på nettsiden, stod de som kansellert. Jeg prøvde å ringe SAS flere ganger, men ingen av agentene klarte å hjelpe meg videre. Jeg fikk lite tilbakemelding.

Etter flere dager med å ringe morgen og kveld klarte en agent å formidle at det som hadde skjedd var at Air France hadde autokansellert billetten fordi den ikke ble bekreftet av SAS backoffice. Dette var veldig frustrerende. Jeg måtte derfor booke nye billetter for 6. mars på SAS' nettside.

Nå lurer jeg på om noen har gode råd på hvordan jeg bør gå frem for å kreve kompensasjon fra SAS for denne feilen. Jeg hadde ekstra utgifter til hotell og oppholdskostnader, ekstra booking med nytt administrasjonsgebyr, og brukte flere timer på telefonen med SAS uten å få løst problemet.

Jeg vil prøve å kreve alle gebyrer fra den opprinnelige returbokingen. I tillegg til dette, tror jeg ikke det er mulig med kontant kompensasjon, men kanskje goodwill poengkompensasjon kunne være mulig? Hva tror dere?

Ellers, en liten apropos på tilgjengeligheten av bonusbilletter fra Asia etter at jeg har fulgt tilgjengeligheten tett siste tiden, det virker som Air France og KLM slipper billetter 10-14 dager før flight med opp til 9 øko og 9 biz i noen tilfeller før de fjernes igjen ca 7 dager før flight. Jeg så det på flere flighter fra SIN, PVG, PEK etc.

2. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Forstår jeg deg riktig så hadde du en tur retur Skyteam partnerbooking ?

Vilkårene her er ganske klare

• Du kan kansellere/endre bestillingen opptil 24 timer før utreisens avgang. Når du har startet reisen, kan du ikke kansellere eller endre hjemreisen. Hvis du avbestiller inntil 24 timer før utreise, vil alle de gyldige poengene refunderes.

Men det er jo selvfølgelig klandreverdig av agenten som har tillatt deg og booke om - tipper denne ble stoppet hos Backoffice grunnet regel nevnt over, og SAS har veldig dårlige rutiner og informere kunder om dette.

Vanskelig å si hva du har krav på sånn sett, men du burde i det minste få tilbake poeng og skatter avgifter du brukte for å komme deg hjem.

3. phithor

phithor Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Takk for svar. Jeg hadde to enveisreiser. Booket de individuelt for å ha fleks.

Jeg fikk tilbake poeng og ct for original returreise som ble kansellert. Men minimalt med gebyrer pga avgifter ved kansellering.

Lars J liker dette
  4. Lars J

Lars J Veteran

Likes mottatt:
    8,810
    Bonuspoeng:
    183
    Ja da har du en mye bedre sak.

En ting som er uklart - ble den opprinnelige ruten du hadde hjem fjernet fra bookingen når du ringte og fikk endret hjemreisen?

Normalt pleier original ruting være på plass frem til den sendes backoffice for billettering, nettopp slik at man skal unngå og stå uten billetter hvis backoffice av en eller annen grunn ikke får billettert den.

Litt avhengig av omstendigheter og hva som er skjedd rundt akkurat det så vil det kanskje være grunnlag og kreve "denied boarding" kompensasjon fra SAS om det er slik at de har fjernet dine opprinnelige bekreftede billetter fra booking uten og tilby deg ett alternativ..

ref EU261 intrepetive guidelines.

The Court has confirmed that the concept of ‘denied boarding’ also includes pre-emptive denied boarding, which refers to situations where an operating air carrier informs passengers in advance that it is going to deny them boarding against their will on a flight for which they had a confirmed reservation ( 48). The Court has also clarified that in the case of pre-emptive denied boarding, the air carrier owes the passengers compensation pursuant to Article 4(3) of Regulation (EC) No 261/2004 even if the passengers did not present themselves for boarding under the conditions set out in Article 3(2) of Regulation (EC) No 261/2004 ( 49).

Uansett ville jeg krevd tilbake alle kostnader du har hatt mellom opprinnelig hjemreise og dagen du endte opp med å reise hjem, samt evt ekstra poeng og avgifer du har måtte betalt for den nye hjemreisen.

Tror du bare må gå veien gjennom SAS sitt claim skjema, og evt ta saken til transportklagenemda om du ikke er fornøyd med hvordan SAS håndterer saken

5. Nordlands

Nordlands EBD

Likes mottatt:
    5,771
    Bonuspoeng:
    183
    Det er dessverre mange som har gått på denne smellen og det er advart om mange ganger her inne, du har ikke en gyldig og korrekt utstedt billett før du får epost med pdf.

Håper du i det minste har skjermbilder av at billett var synlig i app, eller annen form for bekreftelse, ellers tror jeg det kan bli vanskelig å få noen kompensasjon.

Om jeg forstår riktig at det var en enveis bestilling uten CT, så fremt du hadde nok poeng ville jeg anbefalt å heller bestille en ny billett på nett da disse ikke må gå via backoffice, og så avbestilt den opprinnelige. Ville blitt ca 300kr mer i gebyr bare.

6. phithor

phithor Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28

Det var interessant! En vinkel jeg kan prøve på.
    Ja merkelig nok ble original booking slettet. På grunn av manglende billetter fra SEA så hadde jeg booking fra Shanghai 27. feb. Når jeg prøve å åpne bookingen på SAS nettside kom det kun feilmelding og på air france kom original booking med grå overskrevet tekst. Takk får prøve på å claime alle kostnadene for å ha så stor claim som mulig.

7. phithor

phithor Medlem

Likes mottatt:
    83
    Bonuspoeng:
    28
    Ja det har jeg da smertelig lært at er den beste måten. Jeg fikk ikke epostbekreftelse med PDF. Jeg hadde brukt CT og hadde ikke nok poeng til å booke 3 biz billetter uten å få tilbake poeng og CT på originalbooking. Jeg trodde ikke agentene kunne refundere poengene og CT i løpet av kort tid da det har tatt en dag tidligere og ville sikre meg setene.
    Den svenske agenten jeg snakket med til slutt fikk refundert poeng og CT på 5 min for at jeg kunne booke selv på nett.
    Kan de engelske agentene i helgene gjøre det også?

Jeg har dessverre ikke noen screenshots, men har nok av tlflogg, agentene kunne se infoen i bookingen og de lagde caser på problemet i deres system og jeg skrev en mail til gullmailen med info om det i løpet av den ukeni et håp omn at de kunne hjelpe med å løse problemet fortere da jeg ikke fikk tilbakemelding. Jeg krysser fingrene på at de ikke stiller tvil om situasjonen.

Last edited: 10. mars 2025
    Nordlands liker dette
  8. Rapolo

Rapolo Veteran

Likes mottatt:
    7,829
    Bonuspoeng:
    183
    Du hadde altså en gyldig billett som du senere gjorde en endring på. Endringen ble aldri billettert og de hadde da allerede fjernet den opprinnelige reisen?

Ettersom ny billett aldri ble utstedt, har du sånn sett ikke en ny kontrakt med flyselskapet, og har neppe krav på noe kompensasjon ihht EU261. Jeg forstår det også slik at du selv valgte å gjøre endringen på returreisen.

Ser du skriver du fikk minimalt med avgifter i retur. Du har til vanling krav på å få alt av avgifter refundert på en ST-booking, minus de 450,-. Er det en ren SK-reise er det minus 750,-.

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg
    1) Bedt om å få refundert de 450,-/750,- ettersom SAS ikke gjorde jobben sin og du måtte booke ny reise. Skatter og avgifter på ny reise må du betale as is
    2) Bedt om refusjon for faktiske utlegg som hotell for de ekstra dagene på bakgrunn av at SAS ikke fikk billettert bookingen din. Min magefølelse er at SAS ikke kommer til å gi noe her da det var en frivillig endring fra din side, og jeg vil tro de som behandler dette sitter langt unna både Norge og myndighet, og ikke vil se de to bookingene i sammenheng.

Del denne siden