Booking av Skyteam bonusreiser- diskusjon

Tråd i 'SAS EuroBonus' startet av milehigh, 06. juli 2024.

1. Nuvolari

Nuvolari EBD / *A Gold

Likes mottatt:
    3,002
    Bonuspoeng:
    113
    Litt usikker på hva du spør om men hvis du booker en reise som starter / slutter i arn/cph/lhr/ams/cdg så kan du ringe inn og få lagt på osl-arn/cph/lhr/ams/cdg gitt at det finnes bonus bill.

The_Dude liker dette
  2. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,235
    Bonuspoeng:
    93
    Det har vært slik i noen måneder. Mange opplever at billettene aldri blir billetter av backoffic i tide og blir fjernet fra bestillingen igjen, selv om man ringer inn daglig og maser. Been there done that.

Flighter liker dette
  3. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Er det vanlig med spøkelsesbookinger hos Delta? Ser en ledig OSL - SEA 25. desember, og det er mulig å booke, dvs har testet å frem til der man legger inn kortinformasjon.

Kundeservice finner ikke denne flighten, de ser at den er fullbooket, og mener at bookingsiden ikke er oppdatert.

4. WingmanWizard

WingmanWizard Medlem

Likes mottatt:
    177
    Bonuspoeng:
    43
    Det har hendt at jeg har fått bestilt reiser på nett som agenten ikke ser. Gjetter egentlig agenten da har gjort noe feil i søket. Du kan jo bare prøve, med tanke på 24T fra avbestilling av bonusbillett.

5. furlong

furlong A3-G, GHA Titanium, Strawberry Platinum

Likes mottatt:
    993
    Bonuspoeng:
    93
    F... meg helt utrolig:confused:

Flighter liker dette
  6. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,073
    Bonuspoeng:
    293
    Hvor langt er stoppet i Saudi-Arabia? Alt over 12 timer krever visum og da virker det som de ikke blir billettert med mindre det kanskje nevnes i bookingen.

7. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Greit å vite. I dette tilfellet var det nok en spøkelsestilgjengelighet eller hva man skal kalle det. Etter betaling fikk jeg feilmelding:

DJasko liker dette
  8. sortsprof

sortsprof Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for innspill! I dette tilfellet er det kun ca. 4 timers transit i RUH, altså langt under 12 timer og uten behov for visum. Segmentene ble bekreftet ved rebooking, men forsvant først etterpå (24h), så det virker mer som et ticketing/TTL-problem enn et visum-/stopover-issue.

9. Mac76

Mac76 Nytt Medlem

Likes mottatt:
    8
    Bonuspoeng:
    3
    Jeg slet med å få lagt på en retur med Saudia. En oppegående agent fant så ut at billettene autokanselleres etter 1 time og fikk lagt billetten i en ekspress-kø. Da ble de billettert.

Neste gang jeg skulle gjøre tilsvarende gjorde jeg agenten oppmerksom på den korte autokanselleringstiden og da gikk de bra på første forsøk.

sortsprof liker dette
  10. sortsprof

sortsprof Nytt Medlem

Likes mottatt:
    1
    Bonuspoeng:
    3
    Takk for tipset! Interessant at det løste seg for deg med ekspress-kø.

Jeg har dessverre prøvd nettopp dette på mine to siste forsøk (ba spesifikt om ekspress pga. kort tidsfrist), men segmentene ble likevel kansellert før back-office rakk å se på det. Det virker som om "ekspress"-køen deres kanskje er lenger enn 24 timer nå i helgen, eller så har jeg bare hatt uflaks med agentene. Jeg får prøve igjen og håpe at det ordner seg denne gangen.

11. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Ja, det stemmer - men hvorfor kommer det ikke opp gjennomgående i første omgang? Tider passer fint sammen, alt er samme klasse, men SAS vil bare ikke godta OSL-XXX-OSL i egen booking motor. Litt teit da vi må betale LHR-skatter, mase på refusjon og betale 150 pp i avgifter - helt unødvendig.

12. Flyrlavt

Flyrlavt EBB & Meny mer

Likes mottatt:
    4,803
    Bonuspoeng:
    113
    Kan du ikke bare ringe inn og be agent legge sammen reisen? Da vil du jo aldri måtte betale for LHR som startpunkt.

Ja, det er irriterende at søkemotoren ikke klarer å sette sammen reiser, men dette er da ikke noe nytt.

13. Teletori

Teletori Medlem

Likes mottatt:
    176
    Bonuspoeng:
    43
    Kansellering av Skyteam bonusreise i Europa innenfor 24 timer. Får jeg da alt automatisk tilbake, inkl admingebyret på 450 per pax?

Klarte ikke finne dette svart på hvitt fra SAS.

Dukka opp 4 billetter, og siden en skal bruke CT, så må det bli 2 bookinger. Men etter eg booka første så var de 2 siste borte, så da må eg kansellere.

Litt kjedelig om en mister 900,- på det.... hadde det gått an å bestille 4 i en smell med 2 CT så hadde det gått fint...

14. awt

awt Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,138
    Bonuspoeng:
    93
    Ja, du får refundert alt, også de 450,-.

Teletori liker dette
  15. CptSideslip

CptSideslip EBD

Likes mottatt:
    1,421
    Bonuspoeng:
    93
    I slike tilfeller er det anbefalt å ringe inn for å booke, siden agentene skal kunne booke dette som en reise med 4 pax, for så å splitte den i 2+2 før CT legges til og poengtrekk gjennomføres. Dette er dog litt risikabelt i forhold til navn på reisende siden agentene innimellom gjør feil, men dette kan motarbeides ved å be å få en oversikt over flighter og navn per mail for kontroll før bookingen billetteres.

16. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Jeg har gjort dette før. Men er vi insideflyer eller outsideflyer? Det er 1 og 1/2 år siden overgangen, og denne problemstilingen skulle ha vært løst. Det flyr tid og hundrelapper, samt risiko når til dels inkompetente agenter skal fikle med de billettene man tross alt har. Og som sagt, refund for "LHR-skatten" - sist måtte jeg mase i månedsvis.

Jeg tror ikke dette er et "systemproblem", det virker heller som noen kompliserte forretingsregler som spenner bein på hverandre?

Flighter liker dette
  17. bXmi

bXmi Medlem

Likes mottatt:
    394
    Bonuspoeng:
    63
    Den samme bookingen lot seg gjennomføre på SAS.no i dag. Veldig merkelig fenomen:
    - Dag 1: Det er ikke mulig for agentene (påstår to stk) å booke utreisen. Det er heller ikke mulig for meg på websiden (feilmelding ovenfor etter kortinfo er lagt inn).
    - Dag 2: Det er mulig for både meg og agentene å booke reisen. Jeg testet først på websiden, og kansellerte like etter at reisedokumentene var utstedt. Deretter ringte jeg inn og fikk bestilt med riktig retur.

Flighter and Spielhaug like this.
  18. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    160
    Bonuspoeng:
    43
    EDIT 2
    Billetten har frem til i dag ligget som "waitlisted" i min booking. Idag ringte SAS KS meg opp to ganger. Første gangen for å informerer meg om at endringen ville øke poengtrekket med 2500 poeng. Etter laang diskusjon kastet jeg inn håndkleet og aksepterte dette, 30 minutt senere ringer samme (svenske) kar og kan fortelle meg at billetten allikevel ikke kan billetteres fordi billetten ikke finnes. Jeg slår opp reisen på SAS awardsøk og finner ledige business billetter på angitte tidspunkt. Med agenten nekter å billettere denne. Hva skjer hos SAS?? Maken til dårlig kundeservice skal du jammen lete lenge etter. Med så dårlig tilgjengelighet som det er på bonus billetter østover nå, og Trumph i USA så tror at jeg nå flytter opptjeningen til "Spend"

Spielhaug liker dette
  19. Flighter

Flighter World Traveler

Likes mottatt:
    160
    Bonuspoeng:
    43
    Det kan ut i fra innleggene her i det siste se ut som at SAS etter omlegging fra Plus til Business intra Europa rett og slett ikke vil legge til business på feederflighter til og fra Oslo. Stemmer min observasjon? Det kan virke som det for øyeblikket pågår en heftig devaluering av Eurobonus og verdien av EB poeng i Skyteam.

eventyrer liker dette
  20. Cumulus

Cumulus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    392
    Bonuspoeng:
    63
    Min erfaring er at en del av reisene mellom Norge og skyteam-hubbene legges ut med Origin/Destination-begrensning. Det vil f.eks si at du ikke får booket OSL-LHR dersom du allerede har LHR-xxx i bookingen. Men om du søker opp og booker OSL-LHR først får du lov til å legge på LHR-XXX i samme booking etterpå.

Del denne siden