Jeg hadde samme problemet på turen min til Thailand i januar med retur i februar. Flyr med Saudia FRA-RUH-BKK ut og BKK-RUH-CDG hjem og det har ikke vært en eneste feederflight å oppdrive på de rette datoene, men i går fikk jeg et tips av en hyggelig dame i loungen på CPH, nemlig å søke opp OSL-CPH og CPH-FRA samt CDG-CPH og CPH-OSL separat, og da dukket det opp passende avganger. Ringte i dag klokken 16:10, klokken 16:15 svarte svenske Jenny og hun fikset alt på en liten halvtime så nå er hele turen (foreløpig) booket, men ikke billettert enda. Masse ros til nevnte Jenny, utrolig hjelpsom og hyggelig.
Noen som er gode på poeng kalkuleringer? Var mye problemer idag på tlf og vi trooor det er riktig sa de. 2 stk på ct billett ,biz Fra-Hnd Vietnam airlines , booket nå med ny poengpris.(216k poeng en vei pr pers). Biz Hnd-cdg AIr france, booket med gammel pris, trukket 99k poeng fra før. Fikk opplyst totalt 290k poeng for 2 stk ink ct.
Du har altså endret en enveis booking til t/r? Da skal poeng bli trukket på nytt så gammel pris spiller ingen rolle. Ny pris skal være utreise 180k/2 for halv reise * 2 for VN = 180k + hjemreise 180k/2 for halv reise = 90k, totalt 270k for 1stk uten CT eller 2stk inkl. CT. Eneste måte jeg ser å komme til 290k på er samme regnestykke som over, men om de har lest av feil i tabell og brukt 200k som grunnlag for utreise eller 220k på hjemreise.
Noen som har erfaringer med at SAS splitter opp sine egne bonusreiser som har O/D eller married segments restriksjoner? Finner feks 8 biz seter fra USA til CPH og fra CPH til Canada som en enkel bestilling. Men ingenting CPH til Canada. Er diamantsupport behjelpelig med å splitte opp her...? (Det er altså snakk om rene SAS flighter med FP4 pris på 30k...)
Fikk en litt uheldig kansellering og påfølgende endring... Hadde originalt: OSL-CDG (SAS) 3 timer layover CDG-CUN (AF) CDG-CUN ble kansellert, så dermed ble jeg booket over til: OSL-AMS (KLM) 11 timer layover over natten AMS-CDG (KLM) 6 timer layover CDG-CUN (AF) Må ringe inn for å endre da det ikke går på nett, men er ikke sånn fryktelig gira på denne reiseruten. Hva slags rettigheter har jeg da? Kan jeg kreve at de booker meg over på revenue som er mer lignende den originale ruten eller er jeg avhengig av ledige bonusbilletter (noe det aldri er)? Eventuelt kan jeg spørre om å booke over til CDG-MEX hvis det er lettere for de?
I henhold til EU261 har du krav på tilsvarende reiserute, men SAS kommer ikke til å tilby det med mindre det er ledige bonusbilletter eller at du vinner saken mot dem i TKN. Du kan selvsagt foreslå å bli flydd til MEX om dere blir enige om det. Men igjen, det skjer ikke uten ledige bonusplasser. På den positive siden, det ligger mest sannsynlig billetter fra AF/KL i systemet som er for 'dyre' for vanlige bookinger. Det kan være de åpner dette til deg. Spør du pent kan SAS muligens åpne bonusbilletter på eget metall samme morgen.
Fikk en lignende case og da jeg ringte inn og klaget min nød var det bare nej, njet no, nope og nix å få (det var det mer enn 3mnd til avreise). Hadde is i magen og lot bookingen stå i håp om noe bedre og etter et par uker dukket det opp en mulighet med KLM til MEX og Aeromexico videre til CUN. Ringte inn og fikk endret uten å betale gebyr siden jeg kunne vise til at det var en høyst ufrivillig endring. Når det er sagt flyr jo SAS selv til CDG, så de burde jo klare å trykke frem noen seter til på OSL-CDG hvis det er det som er utfordringen.
Var i en lignende situasjon i september når KLM kansellerte et par dager før avreise. På papiret har man gode rettigheter når det er mindre enn to uker til avreise, men i praksis så peker flyselskap mye på hverandre når det gjelder bonusbilletter. Ring likevel inn og hør, selv om det er mindre enn fire dager til avreise. Kundeservice hos SAS kan se award-inventory selv etter det er stengt for oss på nettet (>4 dager?). Jeg forsøkte den gang også å endre ankomst-sted (fra AMS-LIM/EZE-AMS til AMS-EZE-AMS). Det ble avslått fordi det var i et annet ankomstland, så det kan jo tyde på at man har slingringsmonn hvis det er i samme land? Verdt et forsøk. Siste forslag (igjen forutsettes det irrops >14 dager): jeg fikk tips av SAS om å ringe KLM, be KLM fint om å legge aktuelle revenue-flighter i "kø" på min PNR, for så å ringe SAS slik at de kan utstede billetten. Til min store overraskelse så gjorde KLM faktisk dette. De dukket opp i SAS-appen, men før jeg ringt SAS for ticketing ble jeg endelig booket om av KLM på en annen flightplan (som dog var ugjennomførbar med retur). Så da var det et komplett kaos og SAS klarte ikke å gjøre noe med bookingen lenger. Endte med kansellering. Men, jeg ble meget nysgjerrig på om det kø-trikset faktisk hadde fungert, eller om SASIT ville sagt njet.
Så ble det noe krøll allikevel, OSL-RUH-CDG ble ikke billettert. Ringte inn i går og denne gangen traff jeg på Elin, en annen fantastisk svensk dame. Hun bruke først et kvarters tid med meg på tråden før hun ba om lov til å ringe meg opp igjen iløpet av et par timer, noe hun også gjorde. Da var turen endret til BKK-CDG med Air France, og feeder flights var også lagt til. Og igjen null kroner i gebyrer, så totalt har turen kostet 1920 kroner. Men når jeg vil legge til sete på flighten fra BKK vil AF avkreve meg 1790 kroner, er det riktig eller er det noe jeg gjør galt?
Har en bonusreise i business via AMS i januar. Feederflighten fra AMS til OSL er dog kun i eco. Det har nå åpnet seg ledige business seter også på denne flighten. Kost for endringen er kr150/pers. Ville dere oppgradert?
Trenger du lounge i Oslo ville jeg oppdatert, ellers synes personlig det ikke er verdt det. Hvis du har benyttet CT tror jeg ikke det går an å endre feeder
Hvem sa at kosten var 150 pp? Det er gebyret for å legge til feeder, men vil ikke SAS se på dette som en endring, og ergo ta endringsbegyr, opp til 750 pp? Om det var SAS som sa 150, så ville jeg tatt det, såfremt du allerede har betalt biz poeng for reisen som helhet. Samtidig roter SAS og agentene mye, så om endringen er verd den totale risikoen for at noe går galt med billettene man har... mindre sikker
Enig i dette. Har du først lagt til en feeder koster det ikke 150 å endre, men 250/750 for bonusbilletter med ST.
Kostnaden er ikke bare 150 (eller rettere sagt 750) kroner, men også en halv time på telefon og noen dagers venting på billettering, som kanskje aldri blir gjennomført, slik at du må ringe igjen. Så er det et spørsmål om du flyr SAS eller KLM til AMS. Hos KLM får du en kjedelig pappeske, «prison-style», med prosesserte karbohydrater. Er du riktig uheldig, blir flyvningen operert med Embraer, noe som betyr at du heller ikke får et ledig midtsete.
Kafka-prosessen..! Bestilte oss en ukes bonustur til Frankrike til høsten (KLM/SAS kombo). Fant så bedre både tider og klasse, og forsøkte å endre til det. Endringen gikk ut på dato før den ble billettert, og måtte ringe inn igjen. Utreise fantes fortsatt, men returen klarte de ikke, men vi kunne returnere fra en annen by. Greit nok. Endring gjennomført, billettert og gebyrer betalt. Det ble utført først etter 1. desember, så fikk kranglet meg til gammel poengpris på gull-mailen. Et par dager senere ser jeg at returen vi fant opprinnelig faktisk er tilgjengelig likevel, så vi sparer et par feriedager og får en mer behagelig ruting. Setter i gang igjen. Nytt utløp på dato, ringer igjen - og skal få det gjennom "ekspress". Det skjer ikke, hører heller ingenting. Ringer inn igjen, får lovnad om nok en ekspress-behandling - men dagen går og intet skjer. Men endringen ligger nå fortsatt på vent, det er da noe. Tar så kontakt på chat med en ferdigskrevet stil - og agenten sjekker og finner at de andre ikke har lagt endringene på "fast queue" - men sagt at de gjør det. Flott. Lovde å få pushet det gjennom - og ta kontakt igjen i løpet av dagen. Reisen er først på senhøsten - men man vil jo sikre seg billetter når man først finner dem. Kan ikke forstå at man skal måtte ringe opp mot 10 ganger, chatte med 3-4 stykker, sende 5 eposter og stresse på i to uker for å flytte en retur et par dager. Dette går jo rett i kategorien "uønsket henvendelse" på kundeservice - samtaler man ikke vil ha - fordi man ikke klarer å løse problemet første gangen. Hjelper jo heller ikke med en kø når den tømmer seg selv i enden - og reiser langt fram i tid havner bakerst hver gang. Er eneste utvei å bare mase og mase?