For å sette oppgraderingsprisen marginalt i kontekst; 4500 kr holder omtrent til 24 timer i Hong Kong, med fly, overnatting, transport til og fra flyplassen og mat. Da kan du for eksempel rett etter landing i 7-tiden spise frokost på Tim Ho Wan (1 Michelinstjerne), sjekke inn på hotell og utforske byen før lunsj på Yat Lok/Kam's Roast Goose/Ho Hung Kee (alle med 1 Michelinstjerne), og så se mer av Hong Kong før middag på Summer Palace (2 Michelinstjerner). Da har du spist 4 stjerner på én dag, og du klarer å presse inn to lunsjer hvis du planlegger. Opp i 6-7-tiden neste morgen for å rekke flyet hjem. Opplevelsesmessig tør jeg påstå det er bedre enn 7 timer i et behagelig flysete på en nattflyvning. Med på kjøpet får du også noe kult å svare når folk spør hva du har gjort i helgen. Til slutt kommer du vel også bedre ut av det mtp. poengopptjening. Fly: ~2700 med ungdomsbilletter Overnatting: ~1000 kr for et greit nok hotell for en natt (masse billigere hosteller, Urban Pack fungerte bra for meg) Transport: <100 kr med buss, 200-ish med tog, en femtilapp innad i HKG Frokost: stappmett for en hundrings Lunch: rundt hundrelappen på disse også Middag: 400-500 kr for billig med 2 stjerner
Mmm, nå fikk jeg lyst på pork buns fra THW! Bare det er grunn nok til å droppe oppgraderingen og heller gjøre som Henrik foreslår.