Hei, jeg antar at dette er er ganske n00b-spørsmål. Jeg har forsøkt å søke og lete litt men har ikke klart å finne noen veiledning på dette (annet enn SAS sitt råd om «bruk SAS partnersøk»). Når Awardfares viser mange bonusbilletter med AF på OSL—CDG og på retur CDG-OSL, men SAS sitt partnersøk ikke viser noen reiser overhodet (som i «fant ingen reiser» uansett hvilken dato jeg prøver). Hva gjør man da? Jeg har alltid stort sett bare bestilt via SAS og Star Alliance-siden før så jeg føler meg litt lost, det er første gang jeg forsøker meg på å bruke EB-poeng i FB. Er det en Flying Blue side man kan bruke slik som Star Alliance-søket? Eller går man rett til AF? Er EBD.
Høres veldig rart ut at du ser så stor forskjell mellom Awardfares og SAS sitt partnersøk. Noe forskjeller kan det jo være, men jeg opplever at det har stemt veldig bra. Du søker definitivt her? https://www.sas.no/eurobonus/poeng/bruke/partnerbonusreiser/ Og du har definitivt valgt "SAS EuroBonus" som program du søker med hos Awardfares? Kom gjerne med noen eksempel-datoer
Det enkle svaret er at det bare ett sted man kan booke med EB-poeng = SAS. Enten via partnersidene (ref, lenke fra Preference) eller ved å ringe SAS.
Er helt korrekt. Dette har nå pågått i flere måneder der det er ingenting å finne av award billitter med Sky Team partnere. Dette er nok gjort bevist. Jeg har heller ikke funnet noe. Hverken til Asia/USA eller motsatt vei. Edit: de i SAS og noen (her på forumet) sier at vi som SAS eurobonus kunder har like god tilgang som Air France/KLM kunder har, noe som er helt svada. Når du søker på awardfares som KLM kunde så er det haugevis med tilgjengelighet, SAS derimot? Ingenting!
Jeg skal ikke prislove tilgjengeligheten, men det må påpekes at SAS har sakt at de skal ha samme tilgang til andre Skyteam medlemmer, ikke samme tilgjenglighet som selskapenes egne kunder. Hvis du søker hos Flying Blue så får du opp tilsvarende løsning som SAS vanlige billetter for poeng, det vil si ikke nødvendigvis billetter de gjør tilgjengelig for andre partnere. En riktig sammenligning er hva eksempelvis Air Europas kunder ser hos KLM/AF.
Det er også riktig som du sier. Deres egne kunder har stor tilgjengelighet når de har status hos dem selv. Men hvor mye har vi som eurobonus kunder med SAS? Nesten ingenting bare noen få. Som Star Alliance partner tidligere hadde man tilgang til nesten alle destinasjoner i hele verden. I dag kan man ikke finne 2 eller mer seter i business noen plass i Sky Team. Er man heldig på en god dag så finner man bare 1 ledig sete med Saudia til Jeddah eller Vrigin til JFK. Og dette på lang distanse som et eksempel.
Her synes jeg du tar hardt i. Søndag sjekket jeg muligheten for langreise i jula, med avreise noen dager før jul og retur rett før eller etter nyttår. Jeg har pt. ikke Awardfares og gjorde søk bare via partnersøket. Jeg satt igjen med muligheten for reise (for to pers) til Bangkok Mauritius Seychellene Goa, rettere til Mumbai (og så en tilslutning med lokalt selskap for cash) Alle steder i biz tur/retur, de fleste pt. uten tilslutning fra OSL, men med start i enten London, Amsterdam eller Paris. Så det er ikke helsvart. Men krever fleksibilitet og innsats for å finne er min mening. Vi konkluderte imidlertid at vi drar på hytta så ingen reise denne gang (Bali er booket i november, og Karibia står på planen for mars-apr26).
Jeg er både heldig og har en god dag. På andre forsøk kan jeg booke til meg, min samboer og de fire barna vi ikke har til Barbados.
Aaaaaaaargh, jeg hadde klart å krysse av for AF/KLM Flying Blue på den ene alerten jeg satte opp. Nå føler jeg meg supersmart. Takk for at du spurte om akkurat det!
Nå vet jeg ikke om du tar med KLM/AF i miksen her, men det er veldig urettferdig å sammenligne tilgjengeligheten Flying Blue har hos AF/KL og den tilgjengeligheten EuroBonus har hos AF/KL. Flying Blue opererer med dynamisk prising og har nesten alltid tilgjengelige billetter hos AF/KL. EuroBonus kjøper det som virker til å være laveste og til dels nest laveste kategori hos AF/KL og har disse tilgjengelig for sine medlemmer. Virgin har ofte opptil 9 ledige seter på sine avganger.* Saudia har mer eller mindre alltid 1 ledig sete på alle sine avganger* Kenya Airways slipper 2 billetter på alle sine flighter* Garuda slipper 2 billetter på alle sine flighter* Min erfaring er at det er godkjent tilgjengelighet med AF/KL også, greit nok ikke nødvendigvis dit man vil, når man vil. Delta, veldig lite ledig Korean hadde veldig god tilgjengelighet da jeg trengte dem for millionreisen. Dette var fra Seoul til Nord-Amerika *med forbehold om blackout på enkelte ruter og i enkelte perioder
Fortsatt for alle seks både fra KRS og AES. Jeg vet ikke hva du pleide å gjøre i *A, men jeg har kun en CT-reise som jeg har bestilt på nett. Resten måtte jeg sy sammen på telefon. Utgangspunkt i SVG.
Men så skal du komme deg hjem igjen da Sammenligner man med AF/KLM sin tilgjengelighet på eget metall kommer man alltid til å bli skuffet. Men det har beviselig vært dårligere tilgjengelighet hos SAS mot enkelte Skyteampartnere enn det andre i Skyteam har hos den samme partneren, så @SVG_flyer har litt rett. Selv om størrelsen på penselen det svartmales med kanskje er i overkant stor.
"pt uten tilslutning fra OSL" er vel et ganske stort minus om det er OSL reisen starter fra? Ser folk sier man kan ringe inn for å legge til feeder-flighter for å ha en gjennomgående billett, er dette noe man kan være helt sikker på å få til? Og er vel uansett til kosten/poeng av en ekstra reise?
Får man lagt til tilslutning ved å endre reisen så er det eneste man må ut med endringsgebyr + forskjell i skatter og avgifter, som i noen tilfeller betyr penger tilbake, spesielt hvis man opprinnelig har booket ut fra LHR
1. Man kan få lagt til feeders, selvsagt forutsatt at noe er tilgjengelig, enten direkte forbindelse, ev. med 24 t layover. Men det er normalt ikke her bøyen er, men langstrekkene.. 2. Poengprisen blir uendret, kun avgifter som rekalkuleres så lenge man er i samme sone. Edit: der var Jorge og jeg på svaret samtidig
Etter over en mnd har jeg ennå ikke fått "residual refund" fra biz LHR-IAD, der jeg fikk eksplisitt beskjed av SAS å bestille LHR-IAD online for deretter å ringe inn og legge til feeder. Synes forøvrig at tilgangen på billetter er både opp og ned, litt beroende på hvor man vil.