Jeg er godt kjent med de internasjonale kjedene som har gode programmer på dette, men hva er erfaringene med de norske kjedene? Hvor er det best å legge (jobb-)konferanser og events (bryllup osv) for oss som arrangerer? Scandic, Thon, Strawberry, Radisson? Cashback, poeng, kvalifiserende netter/status. Utover selvsagt kredittkortopptjening.
Håvard i Strawberry har sagt at det skal komme opptjening av status/poeng på andre ting enn kun opphold. Han nevnte spesifikt lunsj og møter på hotellene deres. Her burde også konferanser være dekket tenker jeg.
Hvis du skal ut av storbyene, spørs det vel mer på hvilket hotell som byr på bra lokaler. Thon er feks supert I Svolvær, uten (gode) alternativer. På et annet sted, kan det være en av de andre kjedene. Lit3 opptjening å hente overalt, utenom eget rom/spend på rommet. Det gjelder alle kjedene, selv om strawberry har antydet (positiv) endring.
Location selvsagt. Men om man kan velge. Feks om jeg setter opp jobbkonferansene. Interessant at at det ikke synes å være noen muligheter i Norge når alle de internasjonale kjedene har hatt dette i uminnelig tid.
Har bare erfaring med Strawberry for arrangement av møter og julebord. Oversiktlig tilbud, klare betingelser og ok rabatt på rom. Betalt med faktura Utenom å betale med kredittkort virker det som det er rabatt på rom man pt. kan forhandle om, ev. sette tilbud opp mot hverandre der det er flere aktuelle hotell. Ved mindre møter etc. kan det nok være like mye / mer å hente med å bestille rom separat med viatrumf.
Jeg tror markedet for bonuspoeng på konferanser ol. er nærmest ikke-eksisterende i Norge. Profesjonelle planleggere eller reisebyråer får sin provisjon. Som ansatt med ansvar for å planlegge er det stort sett fyfy med fordeler som bonuspoeng. Med mindre poengene tilfaller bedriften, slik som hos Hilton for Business.