Endelig kan turen vi har planlagt siden i fjor begynne. Takk til @holmen som ville hospitere meg på hotell i natt, da fikk jeg en time ekstra på øyet. Opp kl 04:47 for litt skrubbing, tuslet bortover til flyplassen 05:10 Siden det er en tidlig avgang med DY rett før en langhelg, ble vi enige om at FT kunne spare oss for noen minutter. Var ikke så ille kø i vanlig kontroll heller. Tror vi sparte 2 min der. Automatene slapp oss kjapt inn til F piren og vi er klare ved gate
Vel plassert på 9C og D kom vi oss avgårde I mangel på lounge før avgang ble det forhåndsbestilt mat Fikk servert maten før tralleserveringen startet og innholdet i boksen lignet på bilde fra bestillings siden. Mat fortært og nesten 2 timer å slå i hjel før vi lander. Og da var 15 min gratis internett brukt opp
Da har vi ankommet Kosovo Var ute av terminalen kl 10:03 og iom at buss fra flyplassen ikke har så mange avganger Var de bare å sette sin lit til taxinæringen. Siden vi ble hustlet av en taxisjåfør i Beograd i fjor, hadde jeg funnet frem til noen apper: Urban taxi app, ETAXI Prishtina, ShoferilM, Tesla taxi og Udhë car sharing. som visstnok er til å stole på. Prøvde 2 stk app uten suksess, så ble AirPort Taxi til 25€ cash only til sentrum
Jeg var først ombord på flyet, siden jeg hadde gruppe A. På 9C var det fint, og vi var de eneste som hadde forhåndsbestilt mat (tror jeg). Jeg hadde visst bestilt "oppgradert måltid". Det var ganske så ok. Prøvde å sove litt, men det gikk ikke så bra.
Stoppet ved Newborn Monument Som ble avduket 17. februar 2008, dagen da Kosovo formelt erklærte sin uavhengighet fra Serbia. Over gaten var det ett nytt monument Memorial HEROINES
Fortsatte videre til torvet Hvor de spilte fairytale med Rybak over et anlegg. Fant en stor statue oppe i gaten Tuslet til Christ the Saviour - Serbian Orthodox Cathedral Den ble aldri ferdigstilt pga krigen. Var gitter foran dørene, men fikk et lite glimt inn Like ved ligger biblioteket
Trengte en pust i bakken og satte oss ned på Mama Mantia, hyggelig liten plass. Hva vi spiste er litt usikkert men det var kjøtt inni Et steinkast unna er Cathedral of Saint Mother Teresa I venstre tårn er det mulig å ta heisen opp, den er en smule treig (56 sek) Fin utsikt til biblioteket Kirkeklokkene er også i dette tårnet, litt ubehagelig når vi var der på slaget kl 12 Utsikt nedover Bulevardi Bill Clinton Ned på gatenivå fant vi selveste Clinton Eneste statue som finnes av han. (Er en til på en golfbane ett sted)
Gammel bebyggelse Under fortauet på bilde over, er det en handlegate Nå var vår tid i Pristina snart over, og vi fant frem til bussstasjonen Fikk slukket tørsten Mens vi ventet på avgangen Mange store og fine busser men vi endte opp med denne
Bussjåføren kjører som et svin, og bussen rister og skrangler som om den snart skal falle fra hverandre. Men, vi skjønner iallfall hva vi skal gjøre om vi sitter fast etter kræsj..
Kom oss av gårde på tid. Etter 20 min ble sjåføren røyksugen Etter 30 min måtte det fylles 60 liter drivstoff Skranglekassen svever lavt over veien Har god plass da, er bare 3 passasjerer her. Etter 1,5 times kjøring ville sjåføren ta seg en kaffe her mens vi ventet på en buss med 3 passasjerer til. Kjørte videre etter ca 20 min. Passerte en moskee Før vi kom til den albanske grensekontrollen kl 17
Ved minnesmerket @kjeeli tok bilde av bodde det en stork. Vi kom oss over grensen, vi var de eneste som måtte vise pass. Vel inne i Albania syntes sjåføren at det var lurt å kjøre enda litt fortere enn i Kosovo.. Vi var ikke enige. Plutselig la han seg på bremsene, og parkerte delvis på skulderen på motorveien. Dette var utsikten vår. Sjåføren gikk ut av bilen, og ble borte. Først trodde vi han skulle levere en mystisk pappeske som ble lastet på bilen før avgang fra Pristina. Men etter en stund kom han tilbake med noe som så ut som en del fra bilen.. Han sa noe på albansk, og plutselig måtte de nyankomne på bussen kjøpe billett, mens det var mye roping og hojing. Og en av dem fikk kjeft for å spise nøtter på bussen? Til oss var det tommel opp, og så kjørte vi videre. Og til de som henger i kommentarfeltet på Nettavisen, og påstår at Albania har bedre veier enn Norge.. nja..
Kosovo bringer minner, både gode og dårlige. Er nok litt bedre stemning der nå enn da jeg frekventerte landet for litt over 20 år siden... Om dere rekker er Prizren hvert et besøk. Fin by Og den statuen mener jeg å huske stod i leieren vår. Eller hvert fall en som lignet, men denne likte ikke de lokale så den måtte være bak murene
Fin utsikt på veien Svippet bortom TIA med noen passasjerer før vi parkerte på et sted vi ikke var helt kjent i Tirana kl 19:45 Har sittet med hjerte i halsen hele veien, ble bare mer og mer ulyder i kjerra. Så egentlig veldig fornøyd med å komme hel frem. Men billig var det, betalte 15€ per pers.
Tilbake til at bussen stoppet på et sted vi ikke kjente til, tar jeg på min kappe. Jeg trodde bussen skulle stoppe 10 min gang tid fra hotellet, men der tok jeg feil. Gang tid fra her var 36 min, helt uaktuelt å gå. Så prøvde å installere en taxi app, uber og slikt er ikke tilstede her. Fikk aldri noen bekreftelses kode på sms, så vi spurte en lokal kar om transport. Han ville ha 15€ for 16 minutters kjøretur til hotellet vårt, litt drøyt men vi slo til på det tilbudet. Opel Corsa kjørte oss til Bel Ami Hvor vi sjekket inn hos en utrolig hyggelig resepsjonist, @holmen fikk rom i 2.etg og jeg rett over i 3.etg Kortreist varmtvann på badet
Rommet mitt ser ganske så likt ut. Bortsett fra at jeg har rød kaffemaskin, mens @kjeeli har gul. Og han ser sikkert over disse trærne.
Vi tok en rusletur, for å se om det fantes en øl i denne byen. Og det gjorde det! Mye folk i gatene, og masse liv. @kjeeli hadde blinket ut en bar i en liten gate bak en gammel bymur. Det var stas! (Helt til de skrudde av musikken til fordel for fotballkamp....) Men vi fikk både drinker og øl, og koste oss stort. Fikk et bilde av skyskraper i solnedgang på vei dit.