Vi skal reise fra Bangkok og hjem. Vi har 4 kolli á 23 kilo på billettene, men tenker for enkelthets skyld å pakke alt i 1 koffert. Denne blir nok rundt 25-26 kilo. Hvordan vil dette bli behandlet, sånn erfaringsmessig? Går det smertefritt siden vi kan ha totalt 92 kilo med oss, eller begynner de å gnåle om overvekt? Er EBD om det betyr noe fra eller til.
Kommer helt an på hvem du møter i skranken. Har fått det godkjent hos Ryanair av alle, men familie har blitt nektet av SAS på Gardermoen..
Pakk løse klær etc i en bag, sørg for at alt er maks 23 kg. Det kan bli veldig dyrt å betale overvekt. EBD betyr ingen ting her.
Tidligere har jeg fått godkjent vekt opp til 32kg hvis jeg ikke brukt alle kolli, men løsningen er vel å ha en lett bag i den ene kofferten slik at du kan pakke raskt om.
Det var planen i utgangspunktet, ja. Da vi fløy BKK-USM (Bangkok Airways) hadde vi tillatelse til 20 kilo hver, men det var null problem med 25 så lenge vi kunne ha 40 kilo til sammen.
Dette er nok litt som lotto og avhengig av agenten. Jeg vil tippe at jo mer over grensen, jo høyere er sannsynligheten for å måtte betale overvekt. Måtte selv betale overvekt med et kolli på 25 kg fra BGO-ALC, selv om vi hadde 5 kolli (100+kg) som ikke var benyttet. Var ikke tid til å pakke om, så da fikk jeg bare stå i overvekten og heller sjekke inn en pappeske med et par kilo på hjemturen.
Både Bangkok Airways og Thai Airways(TG) hadde tidligere maksgrense for kilo og ikke antall bags. TG har ennå 25kg+20kg om en er gullmedlem, og ingen restriksjon på antall bags. Da jeg fløy BKK-CPH sist mener jeg det var TG Crew i innsjekk, selv om SK nå er i ST. De pleier å være litt mer flex på statusmedlemmer. Men klart, om en agent insisterer på å følge reglene kan det bli dyrt.
Dialogen minner meg om en tur jeg hadde til EDI noen år tilbake. Jeg var den gang som nå EBG, og reiste for sikkerhets skyld foran gardina. Dette var før Plus konseptet ble innført. Etter endt oppdrag der borte skulle jeg hjem, som profesjonell reisende var det selvsagt uten å sjekke inn bagasje, tenkte jeg. Jeg kom til skranken med min kabinkoffert, og den veide vel 1 kilo over grensa, full maskin ble det sagt, så jeg måtte sjekke inn. Jeg okket og oiet meg og argumenterte med EBG (var ikke så vanlig å ha det nivået den gangen) og biz. Men nei. Så, da var det ut over gangen, bort til en butikk hvor jeg kjøpte en sjokolade, og en pose. Lempet laptopen (veide forresten 3,4kg, var et monster) over i posen og gikk til innsjekk igjen. Så der stod jeg, med kabinkofferten, en pose med laptop og sjokolade og fikk sjekke inn uten å måtte levere fra meg kabinkoffert. Frøkna bak skranken var frekk nok til å si når jeg gikk; You can just put the bag in the suitcase now sir. ...