Da smalt det i mellomøsten og både Dubai og Doha har stengt sine flyplasser: https://www.cnbc.com/2026/02/28/airspace-closure-middle-east-flights-us-strikes.html Både EK og QR har kansellert dagens avganger og har da fly stående på Gardermoen. Kan jo bli kritisk for mange om dette vedvarer spesielt de som er på vei hjem fra vinterferie i ulike asiatiske land og skal innom der. Er vel begrenset hvor mye de klarer å booke om. Ser ut som TG tar kurs lenger nord og går gjennom Turkmenistan men de gjør kanskje det til vanlig også? Kan jo bli trangt der om der blir vanskelig å fly syd for Iran en periode.
Dette kommer dessverre til å vare en stund. Har en venn av meg som sitter fast i Doha, så han må nok søke ett E-Visum til Saudi Arabia, slik at han kan reise igjennom landet over land, via UAE til Muskat og fly ut derfra
Ser ut som det kun er EK, EY, QR og TK av de store selskapene som har flydd over Iran og Iraq i det siste. Så lenge de 3 førstnevnte har sine hjemmebaser stengt er i hvert fall trafikken uansett mye lavere enn normalt. UD har for øvrig innført reiseadvarsel til bla. UAE, Saudi Arabia og Qatar. Bør kanskje sjekke med forsikring om flygninger gjennopptas uten at reiseadvarsel fjernes.
Jeg skulle egentlig til Islamabad via Ryiadh i morgen. KLM har kansellert AMS-RUH, men når jeg ringer SAS for refund og kansellering av hele billetten hevder de at flygningen fortsatt er «confirmed» og er ikke villig til å gjøre noe. Hva gjør jeg i denne situasjonen? Takker for tips. Det er bonusbilletter i biz det er snakk om, booket via SAS.
Ville forsøkt å ringe igjen i morgen tidlig bare, mulig kanselleringen vises i SAS sitt system da. Mest for å gi beskjed at du ikke ønsker omruting, kun refusjon. Eventuelt send en mail i kveld til gold/diamond epost om du vil ha skriftlig bevis på at du har gitt beskjed, og ta skjermbilder som viser status hos KLM. Det ordner seg nok, men tar kanskje en stund før du får refusjon.
Reuters: Flere skadd etter «hendelse» på Dubai-flyplass Fire personer er skadd etter en hendelse på Dubai internasjonale flyplass sent lørdag kveld norsk tid. Det melder Dubai Media Office, ifølge Reuters. Flere videoer på X skal vise røyk og tydelige skader på flyplassen i Dubai, som også er kjent som verdens travleste flyplass. Meldingene kommer samtidig som det er meldt om flere angrepsbølger fra Iran mot naboland. https://www.nettavisen.no/nyheter/siste-nytt-om-situasjonen-i-midtosten/s/5-95-2908323
Går nok greit for alle ikke-midtøsten selskaper. De legger seg lengre nord. Ref. nå med AF fra SIN-CDG
For F1 interesserte så er det åpningsrace i Melbourne til uka. Mange teams sliter nå med å få sendt sine folk dit. En del offisiell personell er også stuck I Bahrain etter pre season testing. Ca 1/4 av crew er ankommet. Ruter via Asia huber og i enkelte tilfeller USA, benyttes. Men disse er blitt ekstremt dyre (naturligvis). Nå snakkes det om å chartre fly for å fly folka dine inn. I tillegg er det en del fans nå som også vil slite med å komme seg dit. https://www.foxsports.com.au/motors...s/news-story/89af1f96733323d290acfe2ba678a673
Det var vel dessverre aldri spørmål om, men heller når dette kom. Uansett litt overrasket hvis det som skrives stemmer at Iran sendte droner til Dubai med hensikt. Skal ikke forundre meg om Kina nå tar Taiwan når alle er opptatt her. Sitter selv med 3 Biz billetter til DXB i Juni, og man vurderer jo nå alternativ, men bonusbilletter for sommeren 2026 til et artig sted vokser jo ikke akkurat på trær nå.
Tror SAS kan trygt kan trekke ruta til Dubai fra programmet sitt, ikke realistisk at de kan fly dit uten for store forstyrrelser.
Jo lenger dette varer, jo mer press på alle andre selskap. Priser går opp, bonusseter trekkes. Evt vil QR EK wetlease ut flyene sine og det blir mer trafikk fra tier2 byer. Vanskelig, men ikke nødvendigvis så vanskelig.
Spenstig med en rute gjennom Afghanistan som ikke er kontrollert luftrom, men finnes vel ikke alternativer å oppdrive nå.
TG har ikke fløyet over Iran ca det siste året på de 3 t/r jeg har hatt. Det er jo ikke noen nyhet at det er en røverstst med potensielt farlig luftrom. Det er bare blitt enda farligere nå.
Alle nattens TG flygninger fløy tvers over. Så vidt jeg kan se er det kun Norse som konsekvent flyr rundt.
Den ruten har blitt brukt helt siden rusisk luftrom ble stengt for vestlige flyselskap. Brukes av blant annet SAS, Thai, Air France, BA, osv. Selv om det er ukontrollert luftrom, så følger man bestemte koridorer gjennom Afghanistan. SAS - CPH-BKK - Desember 2025 Thai - BKK-OSL - Januar 2026