Avinor/BaneNor/veivesen og flere undersøkelse

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av tobeornot999, 31. mai 2026.

1. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,661
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk papirpost med undersøkelse. Var litt spent på hva Avinor lurte på. Jeg flyr jo mye. Så jeg gjorde undersøkelsen.

Viste seg å være største crap av bortkastet bruk av offentlige penger noen statlige instanser har gjort på en god stund. Resultatene av dette kan neppe gi noen som helst nyttig bakgrunn, og det er klart det er lett å slenge penger ut av vinduet når man er statlig. Og finansiert av deg og meg.

Dette er det dummeste jeg har vært borti på lenge. Beklager drøye ord, men dette var regelrett idioti. Vurderer å kontakte Sløseriombudsmannen.

20260531_210457~2.jpg

Scribble liker dette
  2. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,930
    Bonuspoeng:
    113
    Du kunne kanskje gitt noen eksempler på hva som er dumt?

Den dummeste undersøkelsen jeg har vært med på var et spørsmål om hva slags opplevelse jeg var ute etter sist jeg spiste ost.

- Får meg til å føle meg kunnskapsrik
    - Bidrar til et hyggelig samvær med venner eller familie
    - Gjør meg stolt

Og et dusin andre påstander.

Av og til er ost bare ost..

EndreD, benair, kiev and 5 others like this.
  3. Sykkelthor

Sykkelthor Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,437
    Bonuspoeng:
    93
    Fin rant, men kan du ikke utdype hvorfor det var så bortkastet?

Darkcho and kiev like this.
  4. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,646
    Bonuspoeng:
    293
    Er det dumt at de som skal levere tjenester (i dette tilfelle transport) vet noe om hva kundene (vi) ønsker?
    Fra konvolutten ser det jo ut til å være et samarbeid mellom de store transportleverandørene av persontrafikk i Norge.

kiev liker dette
  5. Herlov

Herlov Poengsanker

Likes mottatt:
    6,046
    Bonuspoeng:
    183
    Det offisielle svaret fra myndighetene er vel at undersøkelsen skal utgjøre grunnlag for å produsere statistikk, som igjen skal utgjøre en del av grunnlaget for å planlegge samferdselsinvesteringer i Norge.

Men ja, det er en jækla omfattende undersøkelse som man blir litt matt av å svare på, særlig når man vet at samferdselsinvesteringer i Norge sjeldent følger faglige og rasjonelle vurderinger, men heller er gjenstand for distriktspolitikk og hestehandler.

anders82 and kiev like this.
  6. Bonusolsen

Bonusolsen Medlem

Likes mottatt:
    754
    Bonuspoeng:
    93
    Dette er den nasjonale reisevaneundersøkelsen (RVU). Avinor deltar på den nasjonale RVU'en som statlige myndigheter bruker som et verktøy for å planlegge større kollektivprosjekter. Selv om du opplever ditt svar som meningsløst, så er dette en del av det større bildet.

I tillegg har kjører Avinor sin egen RVU, der du som reisende kan bli spurt av intervjuere på flyplassene om å delta i en undersøkelse. Disse resultatene blir grunnlagsdata når Avinor planlegger nye/endrede ruter der Avinor prøver å selge ruter til et flyselskap. Flyselskapene bruker denne dataen til å vurdere om en ny rute kan være lønnsom.

7. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    14,661
    Bonuspoeng:
    293
    Selvsagt ikke.

Men spørsmålene var i liten grad laget for å gi nyttige svar, når man først skulle bruke tid og penger på å sette opp en slik undersøkelse.

8. indahla

indahla Flyr for lite...

Likes mottatt:
    24,646
    Bonuspoeng:
    293
    Litt vanskelig å forstå uten å se spørsmålene ;)

9. Henrik

Henrik Hellas-sympatisør

Likes mottatt:
    12,157
    Bonuspoeng:
    183
    Også litt vanskelig å mene uten å være de som faktisk skal analysere resultatene.

Er jo nærliggende å tro at et byrå med 50 ansatte og snaue 150 MNOK i omsetning, som antagelig er Norges største analysebyrå, klarer å designe spørsmål som gir oppdragsgiver tilstrekkelig innsikt til det som er målet med undersøkelsen. Noe riktig har de beviselig gjort.

10. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    81,002
    Bonuspoeng:
    293
    Regner med at de får noe nyttig ut av å ha gjennomført denne undersøkelsen i over 40 år.
    2026-06-01_14-31-36.png

Sykkelthor and indahla like this.

Del denne siden