Siden kundeservice til SAS på telefon ikke akkurat er overbemannet, så prøvde jeg å ta kontakt med chat for å avbestille noen bonusbilletter jeg hadde bestilt. Men Malin på chat sa at det nå var innført nye regler slik at de ikke kunne håndtere etterbetaling. Det har jo vært slik at jeg ikke kan endre på en (bonus)bestilling siden de ikke vil ha kredittkortopplysninger over chat, men jeg har aldri før hørt at de ikke har villet kansellere. Jeg spurte litt mer om hvor jeg kunne finne disse nye reglene og når de var innført. Hun sa det ikke finnes noe skriftlig, men at "Det är nu över sommaren det gäller". Jeg spurte da om det var tilbake til normalen til høsten: "Jag kan inte lova, men troligen". Var jeg bare uheldig med hvem jeg traff på, eller kan dette virkelig stemme at SAS vil ha enda flere til å ringe inn til en telefon de ikke har kapasitet til å besvare for oss uten høy status?
Høres merkelig ut ja. Jeg kansellerte bonusbilletter over chatten for bare noen få uker siden uten problem.
Jeg opplevde det samme i forgårs. Hadde en bonusreise jeg hadde bestilt på sas.no. Endringer feilet (mest sannsynlig fordi jeg hadde brukt CT og ikke hadde poeng nok til å endre uten bruk av CT, og endringen fikk ikke til å bruke CT, ->systemkræsj.) Jeg fikk også feilmelding på avbestilling på sas.no. Prøvde meg på chat, men de ville ikke gjøre noe med saken de heller. Tre kvarter i telefonkø K
Man skulle nesten ikke tro det var mulig, men nytteverdien av chatten har faktisk kollapset fullstendig. Har rett og slett blitt nektet å få avbestilt reservasjoner - ikke bare bonusreiser - med beskjed om at chatten kun skal håndtere "enkle" henvendelser. Om ikke en "Referansenr XXXXXX FRA-TIL ETTERNAVN - vennligst kanseller og refunder" kvalifiserer som enkel, har SAS gjort livet unødig vanskelig for seg selv og kundene.
Det hadde ikke vært store problemet hvis de hadde hatt kapasitet til å besvare telefonene, men det har de jo ikke hatt på over 1 år nå... Begynner å skjønne hvorfor chatten er helt bortgjemt. Var genialt tidligere å reservere masse forskjellige bonusreiser og bare avbestille de man ikke ville bruke.
Har du gull, har du pri på telefon også. Dette var mest en frustrasjon for oss lavstatus. SAS gjør mange merkelige kundefiendtlige valg om dagen.
Skjønner. Er synd at de ikke klarer å få kontroll på telefonkøene. Har vært et problem siden de nye sidene ble sluppet for ca et år siden omtrent nå vel...
Hos flyselskap trenger du ikke ringe lokalt for å ordne noe (om du er fortrolig med å snakke engelsk). Du kan ringe SAS i andre land. Viderekobles noen ganger, men det finnes mange kontaktpunkt og tidssoner. https://www.flysas.com/en/travel-info/service-and-feedback/contact/ Skype anbefales, både på tur og hjemme (enkelt å copy-paste telefonnummer).
Mulig dumt spørsmål, men hvor er linken til chat for tiden på de norske sidene? Før fant jeg chatten under "kontakt" men ganske lenge har det ikke vært noen link der..?
Jeg forsøkte å ringe SAS lokalt her i Asia for å slippe å sitte i telefonkø til Norge ifm en ombooking (etter at HKG-ARN ble HKG-CPH), men fikk beskjed om at siden reisen var kjøpt på sas.no måtte jeg ringe SAS Norge. Dette var forøvrig etter at jeg forsøkte via chat hvor jeg fikk beskjed om at ombooking (selv uten merkostnad, altså uten behov for kredittkortnummer) måtte tas over telefon. Basert på hva jeg har lest her i det siste var jeg i det minste "heldig", da jeg slapp unna med 15 minutters ventetid (...).