Amex Platinum

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av ina, 05. sept 2024.

1. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg tok en rundtur idag, som endte opp med å bli en liten Amex lounge Nordics test også.

Var ikke egentlig planen, men hadde tid på både HEL og ARN. So here goes.

Amex lounge på HEL

Loungen Pier Zero er Amex plat/centurion stedet i HEL. Ligger i andre etasje som "et bygg inni bygget" sentralt på flyplassen.

Bare typ 20-25 bord og mange av dem bare for 2 pers. Men veldig effektivt og happy personale. Super utsikt ut mot fly-bevegelser om man sitter langs utsiden. Maten var bra og ala carte, se menyen her:

20241107_114325.jpg

Gikk for noe lett, reke smørbrød. Men nabo-bordet hadde varmmat som så veldig fresh ut:

20241107_115257.jpg

Etter den litt gjerrige max grensen på 2 øl, gikk jeg over til Finnair premium lounge. Men det er en annen historie...

Amex lounge på ARN

Neste landing var på ARN, og her har Amex joinet opp med Pontus Frithiof og laget en lounge med en classy inngang:

20241107_163629.jpg

Igjen, kun for Amex plat og centurion.

Nordmann rett foran meg ble avvist med "tyverr, kanskje nesta gong" siden han visstnok hadde Amex, men ikke experiences appen. Og antagelig ikke riktig kort, men det er bare min gjetting.

Profft og fint, masse sitteplasser og virkelig inntrykk av en bar/club/restaurant combo mer enn en lounge på flyplass.

Maten var bra på utvalg, men igjen ganske begrenset på omfang (med litt mer, mot ekstra betaling)

Menyen:

20241107_163945.jpg

Fikk en god Chevre salat med friterte kuler av den franske geitosten:

20241107_165139.jpg

Et forsøk på dessert strandet. Det viser jo forsåvidt menyen også - slikt driver de ikke med.

Men de hadde et utvalg snacks, så jeg trengte/burde ikke ha mer uansett :D

20241107_171815.jpg

2. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    I disse dager runder jeg ett år siden jeg sa opp Amex Elite og funderer litt på å ta en runde med Amex Platinum igjen. Det er forsåvidt litt mindre aktuelt nå som SAS har bestemt seg for å tilby lounge på alle sine destinasjoner igjen, men man vet jo aldri...
    Så, det jeg lurer på er, er det noen kampanje fro Amex Platinum for tiden, eller har de tatt en pause?

3. Bushyflyer

Bushyflyer Medlem

Likes mottatt:
    69
    Bonuspoeng:
    18
    Litt sent ute. De avsluttet 12000kr/3mill poeng i månedsskiftet nå... Men har fortsatt 6000kr/1,5 mill da

RoadKing liker dette
  4. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Kampanjene kommer tilbake jevnlig. Virker som 60 000 eurobonuspoeng er "standard" for verving for SAS Amex Elite, så kanskje 1,5 mill poeng er det samme for Platinum?

5. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Kunne ikke gjort det før uansett, da hadde jeg vært i 12 mnds karantenen.Får vente se da.

Bushyflyer liker dette
  6. LaDuden

LaDuden Senior Medlem

Likes mottatt:
    1,684
    Bonuspoeng:
    93
    Hvilke byer utenfor Oslo er med i Dining by Amex per nå?

7. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger, i forrige runde (september 25).

Temmelig få valgmuligheter i byene utenom Oslo.

Shyneno and LaDuden like this.
  8. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    I Trondheim er valget enkelt, det blir Emilies Eld, for det var eneste valget i september. Heldigvis et sted jeg liker, så ingen straff å 'måtte' (vil jo ha verdi for kontigenten) spise der.
    Spørs om Clarion på Brattøra kommer tilbake på listen evt andre steder.

tobeornot999, LaDuden and paramberg like this.
  9. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,062
    Bonuspoeng:
    183
    De hadde kunnet lagd seg en avtale med Frati gruppen her i Trondheim som de har med Furusetgruppen i Oslo. Så har man hvertfall hatt AiSuma eller Le Bistro kanskje som ett valg.

Last edited: 07. okt 2025
    kiev and LaDuden like this.
  10. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    25,437
    Bonuspoeng:
    183
    Ja det hadde vært noe. Skal lufte tanken når jeg er innom igjen (som er hver uke vanligvis).

kiev and paramberg like this.
  11. tobeornot999

tobeornot999 Flying high

Likes mottatt:
    12,347
    Bonuspoeng:
    293
    Må jo bare være enige med dem som sier utvalget er tynt utenfor hovedstaden.

Litt vanskelig å se hvorfor ikke amex skulle kunne gjøre endel avtaler der også. Men kanskje er det slik at de som regel gjør avtaler med restaurant-grupper, og dem er det mest av i Oslo?

Gir litt mening, siden de da ikke trenger gjøre avtaler med mange enkelt-restauranter hver for seg.

12. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Har noen testet å oppgradere kort som gir bonus? Jeg har Amex Elite fra før og vil beholde det neste år. Lenge siden jeg har hatt Platinum, men der står det tydelig at velkomsbonus kun utbetales til medlemer som ikke har hatt Amex kort siste 12 mnd. Lurer derfor på om det går an å bestille Green card for så å oppgradere til Gold som gir 250k Amex poeng etter 9 mnd. Mot slutten av neste år kan jeg vurdere oppgradering til Platinum siden det blir mye reising i 2027.

13. Christian

Christian Senior Medlem

Likes mottatt:
    612
    Bonuspoeng:
    113
    Så lenge du har Amex Elite er vel konklusjonen her inne at fu ikke får bonus på andre Anex kort?

14. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Er ganske tydelig at man ikke får velkomstbonus ved bestilling av nytt kort. Men Amex har også en egen side for bytting av kort, her ser det ut til at jeg feks kan bytte mitt Amex Sas Elite til Platinum og få 500-600k poeng etter 9 måneder. Samme om jeg legger inn at jeg har Green fra før og vil oppgradere til Gold så står det 250k poeng ekstra bonus.

https://www.americanexpress.com/nb-no/bytt-kort/?inav=no_menu_kort_administrer_kort_bytt_kort

Christian liker dette
  15. Kenneth82

Kenneth82 Medlem

Likes mottatt:
    237
    Bonuspoeng:
    43
    Man kan ikke bruke den siden for å bytte mellom SAS og Centurion kortene, man kan kun bytte mellom kort i samme gruppe, dvs SAS Elite til Premium osv. Skal man gå fra SAS til Centurion eller motsatt må man søke om nytt kort og si opp det andre.

tobeornot999 liker dette

Del denne siden