Amex Platinum. Få 500.000 poeng søk før august 2021 verdt det?

Tråd i 'Kredittkort, leiebil og andre bonusprogrammer' startet av skyblue, 19. juni 2021.

1. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Fungerer fint for oss. Testet inngang på Thai sin lounge i Phuket senest i går med hvert vårt PP.

lohelle liker dette
  2. flexitravel

flexitravel Medlem

Likes mottatt:
    199
    Bonuspoeng:
    43
    Har hatt litt utfordringer med å registrere Flying Blue for overføring av MR, men nå er den muligheten helt bort i oversikten? Noen som har snakket med kundeservice eller har noe info rundt muligheten til bruk hos FB?

3. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    Noen som vet om priority pass kanselleres så fort man sier opp kortet, eller får man beholde det en stund?

4. snik

snik Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    568
    Bonuspoeng:
    93
    Amex Plat i Sverige utklasser Norge hva gjelder inntjening og veksling av MR. De kjører tilsvarende kampanje i Sverige nå, men med 1.000.000 MR i velkomstbonus. I Sverige har de også bonussystem for inntjening av MR der du ved forbruk 150.000 SEK og 300.000 SEK får like mye MR som bonus. Altså 300k forbruk i et kalenderår gir 750 000 MR.
    Etter 300k SEK forbruk sitter du altså med 1.750.000 MR. Dette gir for eksempel 175.000 FB miles eller 160 000 BA Avios.
    Med hjemmebase ARN og da fri tilgang til fast track og Pontus in the air uavhengig av selskap er det en klar no-brainer å skaffe dette kortet.

themichael and markus like this.
  5. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Sverige har vel flere fordeler generelt. I Norge har vi utrolig lite fordeler sammenlignet med for eks USA. Ja, det er greit med Priority-pass, og kanskje hotell-upgrades. Og så kan man vel spise litt her og der, OM man bor i Oslo...

themichael and markus like this.
  6. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Skal til Køben i morgen (AES -> OSL -> CPH)
    Om du bruker "on the go" på Amex Platinum, vil dette begrense deg på noen måte å bruke de andre loungene? (står at du ikke skal bruke on-the-go om du bruker en annen lounge).
    Kan ikke tenke meg de har noe system for å fange det opp dog.

Hadde tenkt å bruke mitt Platinum og kona's ekstrakort til å få 4 x smørbrød (el) på Ritazza, SÅ gå på OSL for eks.

upload_2022-2-22_19-9-17.png

Last edited: 22. febr 2022
  7. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    De har ikke noe system for det nei.
    Lounge on the go får du bare ved å vise kortet ditt, de ser ikke på navnet på kortet engang. Deretter betaler du 10 øre per pers for lounge on the go.

For å komme inn på OSL lounge viser du bare kortet ditt. De noterer ned noen saker (hvertfall sist jeg var der), men har en kompis som kom inn der for en uke siden med et kansellert premium kort, så noe gode systemer for registrering har de nok ikke..

8. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,384
    Bonuspoeng:
    183
    Du har vel fått Priority Pass fra Amex, så da viser du Amexkortet hos Ritazza og Priority Pass i OSL-lounge

9. Erlingni

Erlingni Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    501
    Bonuspoeng:
    93
    OSL Lounge har ikke noen avtale med Priority Pass så vidt jeg vet.

10. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    11,384
    Bonuspoeng:
    183
    Nei, så sannelig, det har du rett i! Da blir det å vise metall begge steder

11. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Er det mulig å hente lounge on the go for flere personer med samme kort? Jeg tenkte man kan bare hente en måltid per dag og kort?

Grunnen for at jeg spør er at fruen og datteren skulle hente lounge on the go i går med ekstra kortet og dem fikk to stykk (og det ble reservert 20 øre på kortet). Trekker dem ikke fullpris nå?

EDIT: Bør kanskje nevne at jeg kun har AMEX gullkort.

12. markus

markus Senior Medlem

Likes mottatt:
    2,542
    Bonuspoeng:
    113
    De trekker 10 øre per pers, så om man får mat til 2 stk trekkes 20 øre.

Har ikke prøvd å gå flere ganger på rad med samme kort, men vil tro det funker. Kjøpet registreres som en vanlig transaksjon, så tviler på at det er noen sperring som legges inn.

themichael liker dette
  13. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Dem skriver følgende:

Tilbudet gjelder en gang per dag och kortmedlem. Om du henter ut flere måltider i løpet av den samme dagen, debiteres ditt kort med ordinær pris for øvrige måltider.

Men bare at det står på hjemsiden betyr jo ikke nødvendigvis at dem har at system på plass for å kontrollere dette. Samtidig holder det normalt med et eller to lounge on the go per uke. Litt variasjon i kosthold er jo greit å ha :rolleyes:.

14. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Mulig vi bare dropper on-the-go til noen kan bekrefte at "ja takk begge deler" fungerer. :)

15. themichael

themichael Veteran

Likes mottatt:
    4,496
    Bonuspoeng:
    113
    Ikke helt det du spør etter, men kombinasjonen lounge on the go og SAS lounge med status fungerer i hvert fall utmerket (skulle bare mangle at SAS informerer AMEX om lounge besøkene mine).

16. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    OSL-lounge er vel ikke SAS sin..
    Ser ut som jeg kan bruke "Lounge Key" som reserve, men vil nå helst slippe å bruke av disse (har 4 gratis)

17. Jorge

Jorge Fastboende

Likes mottatt:
    8,719
    Bonuspoeng:
    293
    Noen™ må jo teste det først.

jgroneng and themichael like this.
  18. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    Kanskje ta ut 2 stk på ene kortet.. hmm.. :) Mellom-løsning.

Shyneno liker dette
  19. lohelle

lohelle EBD

Likes mottatt:
    498
    Bonuspoeng:
    63
    2 x lounge-on-the-go på konas ekstrakort, check.
    4 x OSL-lounge på mitt + konas kort, check.
    :)

eventyrer, Travellingalf and Shyneno like this.
  20. The_Dude

The_Dude Pompøs

Likes mottatt:
    3,151
    Bonuspoeng:
    113
    Litt vanskelig å finne skikkelig informasjon om dette kortet på Amex sine sider. Har jeg forstått det rett om 1 krone = 1 poeng, og at 12 poeng = 1 EB? Og hva er konverteringsraten mellom norske poeng og Avios?

Del denne siden