Hei. Sitter og vurderer å skaffe meg et Eurobonus kredittkort, men lurer på om det er best med Amex eller Mastercard. Målet er jo selvfølgelig en CT eller 2.... I tillegg lurer jeg på om folk har Premium, Platinum? (standard kortene er nok ikke aktuelle) Hva slags erfaring har folk med dette?
Hei! SAS Amex Platinum gir 20% opptjening samt CT og er dermed etter min mening veldig bra. Baksiden er at ikke alle steder tar Amex. Kommer litt an på hvor du har majoriteten av forbruket ditt.
Hvis du skal ha CT må du ha et Amex kort. Amex premium er vanskelig å bruke til CT, så vil anbefale platinum.
Det ligger mange gode svar i tilsvarende tråder her inne. Les gjerne dem. 1. Vil du ha rabatt på reiser med SAS gå for MasterCard. Vil du fly med Star og til andre destinasjoner må du gå for AmEx platinum. Uansett bør du skaffe deg et "gratis" MasterCard som feks Shell kortet som du bruker det AmEx ikke blir akseptert.
Har begge kortene da Amex Platinum gir CT, god poenginntjening og har egenandelforsikring for leiebil (veldig nyttig). Mastercardet (premium) har nå fått bedre poenginntjening og er som regel akseptert flere steder enn Amex. Har stor nytte av begge kortene. Alternativ til SAS Mastercard er selvsagt Shell Mastercard som ikke har årsavgift.
Jeg sier også ja takk begge deler, for min del. Jeg mener du bør dekke følgende krav: Amex: Her har de selvfølgelig inntekst krav for platinum ,og det er det eneste amex kortet som er verdt kronene. Du må også handle for minst 100 000kr i løp av kalender året jan-des. Og du må ha nok poeng til at du faktisk kan ta deg en langtur i C eller F. SAS Mastercard: -Drar minst inn 200 000 poeng i året slik at du er nivå 4 og kan fly C til prisen av Go. -Eventuelt at du vil trenge de 12 000 grunpoengene for å inneha gull elller diamant status hos SAS.
SAS Mastercard Premium er etter min mening det beste. Men er du litt opphengt i å opparbeide deg mest mulig EB points kan du veksle, slik at du har MC P i 2017, Amex i 2018, MC P i 2019 osv. Begge gir greit med velkomstpoeng hvert eneste år.
For meg er en CT langt mer verdt enn elendig tilgang på C hos SAS. Jeg er også av den oppfatning at det kan være smart å være en stabil kunde hos relevante selskaper. Det kan gi mer rom forhandling. Feks. som å ordne EB Amex Plat til fruen uten nevneverdig med inntekt. Tror heller ikke du er garantert velkomstpoeng mer enn én gang? Selv veksler jeg også; Amex i januar og februar, resten av året er det Dnb MC fordi det er mer forutsigbart i forhold til brukersteder. Bruker selvfølgelig MC Premium nå, men dette blir nok lagt på hylla bortsett fra bestillinger på sas.no i fremtiden.
Kan du gi en kort innføring i hvordan man ordner Platinum til fruen uten nevneverdig inntekt? Vi er begge svært stabile EBD/EBG over tid og har forsøkt meg på Platinum til henne, men svaret er njet
Søkte igjen for et par uker siden og da gikk det rett gjennom. Fruen har nå litt høyere inntekt og er EBD. Nå blir utfordringen og porsjonere ut slik at vi klarer to CT’r i år