Amerika for mine føtter?

Tråd i 'Reisebrev' startet av holmen, 08. mars 2024.

1. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,407
    Bonuspoeng:
    293
    Godt du slapp snø .. !
    Takk for turen!

holmen liker dette
  2. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,884
    Bonuspoeng:
    93
    Takk for et flott reisebrev :) Har booket meg noen dager der selv i mai (Hollywood Historic hotel) og forstår nå jeg må teste en frokost på Canters. Planen min er egentlig å bruke litt sykkel og Uber. Spørs om du ikke har fristet meg til å leie en bil. Gir mye frihet selv om jeg forstår det koster med parkering. Har kjørt litt bil i sørstatene men aldri i en storby som LA. Virket som du bare stilte inn GPS - så gikk alt rimelig greit. Forstår at du har bodd der tidligere og er sikkert vant til litt trafikk. Hva syntes du ellers om kjørekulturen du opplevde?

holmen liker dette
  3. ccurrahee

ccurrahee Jobber med detta gullkortet da….

Likes mottatt:
    39,798
    Bonuspoeng:
    293
    @holmen kan svare bedre på LA spesifikt men.

Generelt er trafikken rolig og forutsigbar men det e mye. Biler! Jeg har kjørt ut inn til LAX noen ganger og stoppet på vei inn for å handle feks. Og det har gått helt fint.

kjører jeg feil puster jeg og lar appen rekalkulere.

Det kan ta tid, men du kommer dit du skal.

Husk å sjekke om den staten du er i kan svinge til høyre på rødt. Ellers blir det mye tuting :)

Google Maps gjerne koblet på lydanlegg fungere flott.
    Har du medpassasjer må denne kunne bruke Google Maps.

Jeg tenker spesifikt på å forstå info på skjermen som. Fil valg. Når det er 8 filer må medreisende kunne fortelle deg hvor langt til høyre eller venstre du skal. Samt å følge med på røde felter så du vet når trafikken plutselig står.

Jeg tagger alltid steder jeg skal til på forhånd og laster ned kart i Google Maps appen på forhånd for å spare gb.

Calling, Sonictravel and phileas like this.
  4. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    886,407
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg har alltid egen GPS med hjemmefra med oppdatert kart .. og treffer hver gang enten det er i LA elle SF

phileas liker dette
  5. obay

obay Veteran

Likes mottatt:
    7,315
    Bonuspoeng:
    183
    Går nok helt greit å kjøre, en kommer fort inn i systemet sånn sett. GPS må du riktignok ha. Det bruker jo alle de lokale også. Men du verden det er mye kø og lyskryss for hver 100 meter :p

phileas and Eddie47 like this.
  6. Earl

Earl Veteran

Likes mottatt:
    8,989
    Bonuspoeng:
    183
    Velkommen hjem og takk for at vi fikk være med på det som ser ut til å ha vært en flott tur :) minus det faktumet at bilparkering kostet skjorta:eek:

holmen liker dette
  7. Sunnfjordingen

Sunnfjordingen Sunnfjording

Likes mottatt:
    29,094
    Bonuspoeng:
    293
    Tak for turen, og vel heim til våronna på bruket!

holmen liker dette
  8. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for turen :)

holmen liker dette
  9. globetraakkers

globetraakkers Reiseavhengig

Likes mottatt:
    73
    Bonuspoeng:
    18
    takk for hyggelig reisebrev! :):)

holmen liker dette
  10. Kristian

Kristian 'Bittelitt' bonussamledilla

Likes mottatt:
    41,578
    Bonuspoeng:
    293
    Takk for at du tar oss med på tur. Det ser ut til at du har hatt det fint. Litt synd med det der parkeringsstyret, men-men. :)

holmen liker dette
  11. Jeanette

Jeanette Veteran

Likes mottatt:
    6,002
    Bonuspoeng:
    183
    Aha! Så det er en greie "over there"! Vet ikke hvor mange ganger jeg har hørt "Do you mean like Champagne from Champagne?" Ehhh ja, ellers ville jeg bedt om noe annet :D

holmen and Kristian like this.
  12. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    77,732
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg hadde jo tenkt til å droppe leiebil denne gangen, men endte med å bruke de pengene likevel. Uten leiebil hadde jeg ikke dratt til Palm Springs, og jeg hadde holdt meg mer i nærområdet. Bil gir mer frihet, men koster penger. Avstandene er større enn man tror, så det er lurt å sjekke ut hva man ønsker å se, og finne ut om leiebil er nødvendig (eller ikke). Fordelen på det hotellet du har valgt, er at det "bare" koster $18 per natt å parkere.

GPS er et must. Google Maps på telefonen fungerer fint. Selv om man vet hvor man skal vil GPSen hjelpe deg å finne en bedre rute med tanke på trafikk. (Som det ofte er mye av) GPS i leiebil er ofte skrudd av, sånn at du skal betale for å få med dette.

Det er noen "koder" å knekke, men det er overraskende enkelt å kjøre i LA. Mange kjører uten lys, så det kan noen ganger være vanskelig å se om en bil kjører eller er parkert. Folk bruker LANG tid på å komme i gang når det blir grønt lys, men det er som oftest veldig lenge grønt (og veldig lenge rødt..) Gult lys betyr kjør! (Hen som kommer bak deg regner ikke med at du stopper, for hen har også tenkt til å kjøre på det gule lyset..)

Motorveiene er kanskje det som er mest stressende. Det er MANGE filer å holde styr på, og folk kjører bare der de vil. (Det er ikke sånn at de som er lengst til venstre kjører fortest, og sakte til høyre)

Øvelse gjør mester! Og det er bare å spørre om tips. :)

EDIT:
    Det er bare lov å parkere i kjøreretningen. Altså på høyre side av veien. Men, det er også lov å ta U-sving, også over dobbel sperrelinje. (Skal ikke love at det siste der er helt 100% sant, men alle gjør det)

Last edited: 15. mars 2024
    Calling, Flymunda, RoadKing and 7 others like this.
  13. Flyingdutchman

Flyingdutchman Veteran Moderator

Likes mottatt:
    26,354
    Bonuspoeng:
    183
    Takk for inspirerende reisebrev. Har lagt til blant Palm Springs air museum til listen av "vil se" :)

holmen liker dette
  14. phileas

phileas «Thanks upgrade»

Likes mottatt:
    3,884
    Bonuspoeng:
    93
    Tusen takk for supre tips om bil i LA @holmen Har besøkt byen og Hollywood tidligere dog uten bil og det det gikk jo fort en del penger på transport. Det blir nok litt besøk til noen av filmstudioene. Det er jo litt kult og artig å kunne kjøre litt langs kysten. Skal videre til Canada-Alaska-Tokyo. Vil nødig miste fly videre fra LA (kveldsfly kl 21). Oppskriften er vel å returnere til flyplassen en god del timer før flyavgang selv om distansen Hollywood flyplassen vel ikke er mer enn 45 min med bil (uten trafikk) :) Artigere å bo i Hollywood enn å ta siste døgn på et flyplasshotell.

Last edited: 15. mars 2024
    RoadKing and holmen like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,101
    Bonuspoeng:
    293
    Veldig godt tenkt. Skjærer det seg skikkelig (og det gjør det av og til), så blir de 45 minuttene fort flere timer.

phileas liker dette
  16. holmen

Likes mottatt:
    77,732
    Bonuspoeng:
    293
    Med avgang kl 21 har du tid til å bruke hele dagen på andre ting enn å vente på fly.
    Du kan feks pakke sakene dine, kjøre et eller annet sted, og så ende med å spise middag i feks Venice, for da er du ganske nærme flyplassen.

phileas liker dette
  17. holmen

Likes mottatt:
    77,732
    Bonuspoeng:
    293
    Jeg fikk en epost med kvittering på alle avgiftene på hotellet.
    Det er ikke så rent lite de skal ha betalt for.
    Dette er for én av 4 netter:
    upload_2024-3-15_15-14-58.png

Det blir mye penger til sammen, $111.89 per dag.

Alle skatter er vist frem, så det skal være "transparent" for kundene, så de ser hva de betaler for. Men, hvis skattene hadde vært bakt inn i prisen, så hadde nok Valet Parking fortsatt kostet $60, det blir bare en fin måte for dem å ta mer betalt for samme tjeneste.

Jeg svarte som sant var, at jeg var svært skuffet over Valet Parking-tjenesten, og at jeg på ingen måte kunne anbefale hotellet til noen andre. Hvis man tar betalt $60 (+ tax!) for denne tjenesten, så må den også være effektiv og bra.

Fikk svar noen timer senere. De kunne ikke endre på prisen på Valet Parking, fordi det var "a third party company". Men jeg fikk tilbake Guest amenity fee på $35 + tax per dag. Så det var jo noe.

upload_2024-3-15_15-16-52.png
    Fikk dermed prisen ned til $71.23 per dag.

"Liker" at hotellene også har et tillegg for "Hotel Worker Protection Ordinance", for å sikre at de ansatte ikke blir harrassed, og at de får en "minimum wage". Hva er det resten av pengene man betaler går til?

Calling, Upsaker, EndreD and 9 others like this.
  18. Spielhaug

Spielhaug Veteran

Likes mottatt:
    12,096
    Bonuspoeng:
    183
    «Museum of Flying» ved Santa Monica airport var lite, men spennende. Skikkelig flink guide. Og gøy med historen fra krigen, der de kamuflerte hele flyplassen :eek:

Flyingdutchman liker dette
  19. Claus

Claus Aktivt Medlem

Likes mottatt:
    357
    Bonuspoeng:
    63
    Siden vi nevner flymuseer i LA, så besøkte jeg Planes of Fame Air Museum v/Chino Airport, øst i byen i fjor. Lite men bra flymuseum. Da jeg var der var hovedattraksjonen P-51 Mustangen til Tom Cruise, som han brukte i Top Gun Maverick

holmen and Flyingdutchman like this.
  20. Rscott

Rscott Veteran

Likes mottatt:
    5,163
    Bonuspoeng:
    183
    Vær du trygg på at det er en "greie" der! Jeg ble eitrende forbanna første gang jeg bestilte Champagne og fikk noe lokale sprudlegreier. De respekterer til en viss grad PDO, men har en såkalt "grandfather clause" som lar produsenter bruke Champagne-brandet bare de har drevet med det over en viss tid.

Jeanette liker dette

Del denne siden