På vei hjem var det mer trafikk, og ting gikk litt tregt. Brukte ca 2t 30min hjem. Men, først stoppet jeg for å se på noen store dinosaurer.. Jepp. I den rosa er det gift shop, trapp opp inne i halen. T-Rex'en kan man også gå inn i, men det koster penger. Det var visst en park med diverse aktiviteter for store og små innenfor gjerdet. Moro!
Resten av kjøreturen gikk ganske sakte, men jeg kom da frem til hotellet til slutt. Det ble tid til en liten hvil, før jeg fant en burger på Shake Shack. Helt ok. Jeg valgte denne middagen utelukkende fordi det var på veien mellom hotellet og Fonda Theatre. Der skulle jeg på konsert, og se Voivod, Prong og Hirax. Det var høyt. Jeg hadde heldigvis med meg konsert-øreproppene mine. Og gøy! Og et kult lokale. Et gammel teater (duh..) som er gjort ol til konsertscene. Masse gamle detaljer, og selvfølgelig vegg til vegg teppe over alt. (Vi er jo tross alt i Amerika!) Jeg hadde kjøpt "VIP-billett", som ga adgang til en egen inngang uten kø, og egen bar med sitteplasser og do. Det gidder jeg ikke bruke penger på om det blir en neste gang. På taket har de uteservering, og live overføring av konserten. (Tipper naboene er kjempefornøyd hver gang det er konsert..) Til slutt var jeg så sliten i ryggen av å stå, at jeg måtte gå hjem. Så da gjorde jeg det.
I dag våknet jeg nok en gang før vekkerklokken, så da sto jeg opp. Fikset sveisen, før avreise til Canter's for frokost. Huevis rancheros i dag. Nammenam! Mens jeg spiste prøvde jeg å avklare med meg selv hva jeg skulle finne på. Jeg hadde opprinnelig tenkt til å gå til innspillingsstedet for M*A*S*H, men jeg ombestemte meg, og stilte inn GPSen på San Pedro i stedet.
GPSen viste en sånn stor båt i enden av ruten jeg kjørte, og jaggu, den var der i virkeligheten også. USS Iowa er absolutt verdt et besøk, så takk til de her inne som tipset om det. Var det @Sunnfjordingen tro? Store kanoner. Små lugarer. Skuta har vært i Norge. På et tidspunkt fant jeg den her, og tenkte at det hadde de selvfølgelig ombord, for amerikanere er jo glade i cash.. Men, jeg skjønte jo fort hvorfor den var plassert der. (Fordi amerikanere er glade i cash..) Jeg kjøpte ikke noe. Selv om de hadde tskjorter til barn med bilde av automatvåpen på..
Etter besøket på båten kjørte jeg til et sted jeg har lest om, men aldri besøkt før. En del av et nabolag skled ut i havet en gang for lenge siden, og det ligger igjen rester av gater og annet rask i en skråning ut mot havet. Man må hoppe over gjerder, og gå forbi 37 "No trespassing"-skilt for å komme seg ut der. Stedet er også brukt som lokasjon til filmer og serier, blant annet The Big Lebowski. Der ute er det også et fint gammel fyrtårn, som er 150 år i år. Det var selvfølgelig stengt for omvisning på mandager..
Derfra kjørte jeg langs kysten oppover til Venice og Santa Monica. En ganske interessant vei, for underveis var det en strekning som snart lide samme skjebne som Sunken City. Ganske humpete.. Fikk testet Fatburger til en sen lunsj på veien, og det var bra, for jeg endte opp i rushen, og brukte veeeeldig lang tid hjem. Kjørte mange omveier, blant annet innom huset til fetteren min (han bor ikke der lenger). Så ble det litt avslapping og Netflix på hotellet, før jeg tok en Lyft til Rainbow for å drikke noen margaritas med Lemmy. Av en eller annen grunn får jeg 25% rabatt på Lyft, så det ble bare $14 for turen.
Dagen i dag startet som de andre, med at jeg våknet før vekkerklokken. Litt rolig start i dag, så en episode av the Office for jeg sto opp. Hentet ut bilen, og som vanlig tok det veldig lang tid å få den fra valet'en. Dusteopplegg. Kjørte så til Canter's for frokost. Denne gangen fikk jeg båsen under dette "bildet". Forrige gang jeg var på tur så jeg Entourage på nytt. En episode ble spilt inn på Canter's. I dag ble det brisket panini. Nam! Etter frokost kjørte jeg rundt på måfå, og prøvde å kjøre gater jeg ikke vanligvis kjører. Man oppdager stadig noe nytt i denne byen! Målet var blant annet å handle inn ting som sto på handlelisten hjemmefra. Den var ikke lang, men ikke uviktig av den grunn! Kjørte til Westwood, og handlet på gamle trakter. Drakk kaffe på stam-kafeen, og spiste cookies på Diddy Riese. Dobbeltnam! Spaserte forbi leiligheten vi bodde i, og mimret tilbake til "gamledager". Deretter bar det ut på veien igjen, nok en gang litt på måfå. Jeg så havet, byen, og "fjellene" i mellom.
Så kom jeg på et sted jeg aldri har besøkt før, men har sett bilder av, og tenkte dette var en fin anledning for å krysse av dette på listen. I Griffith park ligger Los Angeles Zoo. Men det var ikke dagens Zoo som var målet for turen. Bak dagens Zoo, litt oppi åsen, ligger den gamle zoologiske hagen, som ble lagt ned i 1965. Dyrene hadde for lite plass. Jeg parkerte, fikk på meg "turtøy", tok med en flaske vann, og labbet avgårde. Etter en stund første stien forbi masse gamle gjerder, og der var de gamle "hulene" og burene som dyrene hadde bodd i. Og en plakett som forteller litt om historien.
Gikk tilbake til bilen, og kjørte tilbake til hotellet via Griffith Observatory og masse småveier oppi åsen. Det er sinnssykt bratt og svingete oppi der, og jeg er glad på deres vegne at det ikke er snø her. Det er mulig å unnslippe byen, midt i denne latterlig svære byen.. På et tidspunkt hadde jeg denne utsikten. (Det er selvfølgelig passasjeren som har tatt bildet..) Kjørte så tilbake til hotellet, og måtte vente i et kvarter på at valet'en skulle ta imot bilen, for det var et kaos uten like utenfor. Har jeg nevnt at jeg synes valet på hotell er dust? Litt Netflix på sengen med et par medbragte øl var fint nå.
Fikk sjekket inn på morgendagens flyreise også. Halvard Viking skal ta meg hjem, som opptil flere ganger før. Senest fra HND i januar. Halvard er 3 år gammel, og er i skrivende stund på vei fra BKK til CPH. Det ser ut til å bli fullt i biz. Akkurat som på utreisen.
Jeg var ikke veldig sulten, men måtte jo ha middag. Så for å opparbeide litt appetitt, gikk jeg meg en tur langs Hollywood blvd. Ikke så veldig trivelig over alt, med masse tomme lokaler, manglende belysning, og mye rart av folk som er ute og går. Hjemløse, løse fugler, barnefamilier, turister, pyntede folk som skal på teater, osv. God blanding! Endte opp på Mel's Drive in ved siden av Hollywood Museum. Veldig god sjokolade milk shake, og en reuben sandwich ble dagens middag. Tuslet tilbake til hotellet etterpå, via Burgundy room for en siste night cap.
Rolig morgen i dag, med pakking av koffert. Tåke på observatoriet, sol på skiltet. Utsjekk gikk fort, og denne gangen kom bilen faktisk innen 5 minutter. Med resort fee og alle andre skatter og avgifter, samt valet parking, ble det over 4000 kr å betale. Kan ikke akkurat si at jeg synes det var verdt pengene.. Noe som alltid er verdt pengene, er frokost på Canter's. Gikk for huevos rancheros i dag også. Nam! Hadde relativt god tid til flyplassen, så jeg kjørte omveien om Westwood (hvor jeg stoppet for å kjøpe kaffe), Brentwood, og Santa Monica for å se på havet en siste gang. Spurte bilen hvor det var billigst bensin, og det kunne den faktisk fortelle meg. Mange steder koster det over $5 per gallon, men jeg fant en hvor det kostet $4,70. Ganske nærme flyplassen, så det var litt overraskende. Levering av bil tok mindre enn ett minutt, og shuttlebussen sto og ventet på meg. Innsjekk gikk fort, og det var nesten ikke kø i sikkerhetskontrollen. Topp stemning! Fikk meg plass på "balkongen" i loungen, og bartenderen laget en finfin margarita til meg.
Gikk mot gaten litt før kl 15, for da skulle boarding starte. Akkurat i det jeg kom bort til gate 130 åpnet de for boarding. God timing! Kamera-kontroll, så det var ikke behov for boardingkort. Kom på plass på 1H, og fikk etterhvert litt å drikke på. Push back 5 minutter før oppsatt avgangstid.
Veldig hyggelig crew på dagens flight. Alle smiler og ler og jeg får alt jeg peker på. Serveringen starter som vanlig med varme nøtter, og jeg valgte forest spring og litt mer champagne til. Vi passerte Grand Canyon før forretten kom på bordet. Til forrett valgte jeg kamskjell. (Og litt mer champagne) Valgte oksekjake til hovedrett. Ikke helt min kopp te. Men den australske rødvinen var god denne gangen også. Ost og portvin (og rødvin og champagne )
Etter maten spurte jeg om de hadde en "madrass" og en ekstra pute. Å jada, det var ikke måte på hvor fort dette skulle ordnes. Med et smil. Det var varmt ombord, i motsetning til lørdagens flight andre veien. Jeg hadde heldigvis på meg shorts, ellers hadde det blitt alt for varmt å sove. Fikk nesten 5 timer på øyet, og da jeg våknet var det to timer til landing. Frokost ble servert ikke lenge etter. Ikke så mye å se på, men Færøyene er under skyene her. Jeg lover!
Landing 15 minutter før oppsatt tid, som ikke var så nødvendig for meg, siden jeg har nesten 5 timer på CPH i dag. Kom raskt ut av flyet, og dermed var det lite kø i passkontrollen. Vel fremme i loungen fikk jeg byttet inn boardingkortet i en dusj-nøkkel. Digg å få på seg klær man ikke har sovet i også.. SAS MC kampanje i loungen i dag, så det var kake å få i kaffebaren. Jeg fant en ledig liggestol, og her skal de neste par timene tilbringes.
Endelig var det tid for å boarde siste flight for denne gang. Hjordvard skal ta meg hjem siste stykket. Forrige gang jeg fløy med han, henne?, hen var for nesten 5 år siden. Gammelt fly, kan øvelseskjøre. Regner med å få deilig servering ombord.
Se så fin servering jeg fikk! Og litt utsikt før landing på OSL. Nå skal jeg bare finne bilen og kjøre hjem. Takk for følget!