Allianse og statusopptjening, beste businessklasse eller raskeste vei?

Tråd i 'InsideFlyer Lounge' startet av OttoL, 09. juni 2020.

1. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Bare slenger ut noe reiserelatert, i håp om at det kommer en dag i morgen.

Fikk jo årets store utflukt til OZ og NZ ødelagt, men har allerede begynt å se på (eventuelt drømme) på samme tur mot slutten av 2021. Spørsmålet er da om jeg skal kjøre allianse og tenke opptjening (status i BAEC eller *A), om jeg skal tenke det produktet som absolutt er best (opp til et visst punkt prismessig) eller om jeg skal tenke det produktet som får meg fra A til Å på en raskest mulig måte.

Hva er viktigst for folk når de bestiller billett til langt gokkistan? Rent tidsmessig er det Emirates som får oss til SYD raskest, med en reisetid på småpene 24 timer. QR bruker ikke mye lengre tid, men de har jeg flydd noen ganger tidligere uten å bli nevneverdig imponert. SQ medfører et polarrull-hopp til eksempelvis LHR eller CPH som jeg ser på som en dårlig start/slutt på turen. BA har i utgangspunktet vært billigst til SYD det siste året, men nå mister jeg statusen i BA for første gang på 5 år slik at jeg må ut med ganske mye peng for å reservere seter...

Tenker ikke på CT og redemption ellers, men kjøpte billetter :)

2. paramberg

paramberg Veteran

Likes mottatt:
    11,069
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg velger fortrinnsvis å kjøpe *A flights pga opptjening mot Eurobonus. Selvfølgelig er det sånn at Oneworld har tilbud til SYD som skiller 10 000 kr blir det noe annet, men hvis ikke går jeg for *A og tenker poeng og status $$$

3. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,566
    Bonuspoeng:
    293
    Dette er et interessant tema. Og helt sikkert mange meninger!

Jeg tolker innlegget til @OttoL som at det er snakk om betalte billetter. (Dersom det er snakk om award-billetter, så stiller jo saken seg noe annerledes.)

Det er mange faktorer som spiller inn her, og prioriteringen av disse kan være vanskelig. Om reisen tar 24 eller 30 timer er ikke så viktig for meg. Da er reiserute og komfort på veien viktigere. Hvis man reiser Eco, så er tid viktigere enn om man reiser biz. Jeg har hatt hyggelige stop-over i Singapore og Tokyo, og det er en fin måte å "kutte ned på" reisetiden.

Jeg liker ikke å måtte avslutte med et hopp fra CPH/FRA/LHR etc til OSL, det er alltid en nedtur etter en lang reise i biz.
    Men, for betalte billetter er jeg nok enig med @paramberg over her.

Det beste hadde vært om man kom seg langt avgårde med direkte flight fra Oslo, men det er dessverre ikke så mye å velge mellom. Thai, Emirates og Qatar er vel eneste muligheter fra OSL til SYD med ett stopp?

For meg er spørsmålet om jeg trenger poeng for status, da blir det *A. Men ikke for enhver pris.

Insomnia4u and OttoL like this.
  4. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Da vi reiste down under i jula så valgte jeg SQ på tross av polarrull hopp fordi det innebar at jeg ble diamant (resten av poengene på kort og noen småturer) og prisen forøvrig var innafor. Jeg hadde dessuten et syltynt håp om at det kanskje skulle åpne seg en mulighet for oppgradering for poeng, men jeg visste vel egentlig at det var dødfødt.
    Skal innrømme at ønsket om LEBG påvirket, men i dag er jeg usikker på hva jeg ville gjort, slik situasjonen er blitt.

5. Smurfboy

Smurfboy Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43
    Emirates F høres ut som et godt valg

6. Edvard

Edvard 一期一会

Likes mottatt:
    11,216
    Bonuspoeng:
    183
    Min prioritering følger:

1 - Avreisetid, ankomsttid, tid i transfer
    2 - Flyselskap
    3 - Billettbetingelser
    4 - Pris
    5 - Kabinklasse og type maskin/cabin config
    6 - Total reisetid
    7 - Flyplass for transit
    8 - Allianse

Bestiller oftest direkte på flyselskapets egen nettside.
    Mine mest brukte carriers på long-haul er LH/LX, TK og SQ.

OttoL and Maggie like this.
  7. Gullars

Gullars Veteran

Likes mottatt:
    4,988
    Bonuspoeng:
    113
    Veldig enkelt for min del: Har primært reist på poeng de siste årene etter at dette universet åpnet seg. Når jeg betaler blir det *A inntil EBG og ev. EBD er sikret. Derfra skulle jeg gjerne forsøkt business i en annen allianse, men så langt er jeg aldri kommet ;)

8. Are

Are EBD - Eurobonusekspert? Moderator

Likes mottatt:
    19,674
    Bonuspoeng:
    293
    Kan du ikke route via FRA/MUC/ZRH/VIE eller tilsvarende for å få riktig business?
    Det var vel også tidligere mulighet til å ta via AMS med KLM om jeg ikke husker feil.
    Ikke poeng på KLM, men er i alle fall et C-produkt.

OttoL liker dette
  9. lMartin

lMartin Jeg var ung og trengte poengene! Moderator

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Jeg har flydd både QR business og EK business flere ganger, og de to produktene kan ikke sammenlignes en gang når det kommer til hardware. Qatar, med eller uten Qsuite, er milevis foran Emirates. Når det er sagt har jeg alltid opplevd fremragende service hos begge selskapene, men når det gjelder komfort når ikke Emirates med 2+3+2-konfig opp. Er muligens annerledes hvis du flyr A380 eller er priviligert nok til å fly Emirates F.

Et annet poeng er selvfølgelig poengene. Status og miles i Skywards kommer deg bare til gode om du flyr Emirates. Dersom du krediterer dine QR flights til BAEC får du 160+140+160+140 TP og er tilbake på BA Silver etter bare en tur (minus de obligatoriske fire segmentene med BA).

Jeg ser du skriver at du ikke har vært spesielt imponert over QR tidligere (noe som er vanskelig for meg å forstå :cool:), men de leverer i alle fall bedre enn de alternativene jeg har prøvd.

Insomnia4u, drsyk, flying_all and 2 others like this.
  10. Smurfboy

Smurfboy Medlem

Likes mottatt:
    137
    Bonuspoeng:
    43

Er setet/senga i Emirates dårligere, smalere eller kortere? Når man flyr med sin bedre halvdel spiller vel ikke 2-3-2 noen rolle da man uansett antakelig vil sitte sammen?

11. lMartin

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Med 7 vs. 4 seter i bredden på samme flytype er det vel ganske opplagt at Qatar er ganske mye mer romslig. Emirates har også en helt åpen kabin, mens Qatar har "suiter" med dører som kan lukkes for mer privatliv. Sitte sammen får man jo uansett, men det er jo greit å slippe og sitte oppå hverandre. Det er flere flyselskaper som har 2-3-2 setelayout i premium economy og det holder etter min mening ikke mål for et moderne business class-produkt.

Det ligger både anmeldelser og reisebrev fra Qsuite/QR Business på forumet, men du behøver egentlig bare å sammenligne bildene :cool:

Emirates business class
    emirates-business.jpg emirates-business2.jpg

Qatar Airways Qsuite
    qsuite.jpeg qsutie1.jpg qsuite3.jpg

Insomnia4u, drsyk, flying_all and 7 others like this.
  12. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Enkelt valg:

Star Alliance: Singapore Airline
    One world: Qatar Airways
    Sky team: glem det.

13. flying_all

flying_all Finnair Platinum + EBD / EBG lifetime

Likes mottatt:
    7,013
    Bonuspoeng:
    183
    Må legges til at det bare er:
    QR906 DOH-SYD
    QR907 SYD-DOH
    som har QSuites.

QR908 DOH-SYD
    QR909 SYD-DOH
    er A380 uten QSuites

Qatar Airways has decided to not install their famous Qsuites onboard their A380fleet, as they plan on retiring the aircraft in the next five years.

14. lMartin

Likes mottatt:
    6,337
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer, men nå er det mye som tyder på QRs A380-flåte mer eller mindre fases ut allerede i år.

OttoL liker dette
  15. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Mange interessante svar her. Nå er det jo vanskelig å ha noe holdepunkt for hvordan prisene vil være i fremtiden, men søkte likevel opp OSL-SYD hos noen aktuelle kandidater:
    SQ: 27k t/r
    CX: 32k t/r
    BA: 32k t/r (men her har jeg snart mistet statusen, så koster en 4k å reservere seter...)
    MH: 35k t/r
    EK: 37k t/r
    QR: 45k t/r (Hvor ble det av de gode prisene til Oceania?)

EK og QR desidert raskest, og du slipper unna med ett bytte. Derimot er det såpass mye dyrere per snute at ingen av de er veldig aktuelle. EK F ligger på 60k, som jeg synes koster mer enn det smaker. Jeg bryr meg veldig lite om status. I europa reiser jeg stort sett enten med det billigste selskap eller flyr biz, og når jeg flyr innenriks er målet å bruke så liten tid på flyplassen så mulig. Etter utbyggingen er det såvidt kø i noen av slusene på BGO og OSL.

For min del ser det ut som om det er vanskelig å slå SQ både på produkt og pris, selv om det tar litt lenger tid enn med QR eller EK.

Ser ikke så veldig stor forskjell jeg?

16. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    4k for setereservasjon? :eek:

Smurfboy liker dette
  17. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Mer
    upload_2020-6-10_9-39-55.png

Hadde vært enda dyrere om rad 16 på SYD-SIN hadde vært ledig. Kanskje like greit at turen ikke ble noe av.. Slo meg akkurat at jeg hadde mistet statusen da vi ble booket om fra HKG til SIN i starten av februar. Da jeg booket turen var jeg sølv i BAEC, som gir gratis setereservasjon.

Last edited: 10. juni 2020
  18. jgroneng

jgroneng Fastboende

Likes mottatt:
    19,728
    Bonuspoeng:
    293
    Så uten status så må du betale setereservasjon selv på en biz-billett hos BA?

19. OttoL

OttoL Veteran

Likes mottatt:
    12,840
    Bonuspoeng:
    183
    Det stemmer. En form for dynamisk prising basert på rute, hvor mye som er solgt og hvilke seter du velger. Jo "bedre" seter (eller mindre ræva), jo dyrere. Litt usikker på om de har det samme på a350 og nye club suites, men skulle ikke forundre meg.

Gratis setevalg i "F" da:rolleyes:, om ikke annet. Eller ved innsjekk om du ikke har status, eller 7 dager før avgang med bronse (ekvivalent til sølv i sas).

jgroneng liker dette
  20. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Ja tenk.

Et godt argument for ikke å velge dem.

Selvsagt konge for de med status da.

Når jeg tenker på det, så er det faktisk en skikkelig payback til gode kunder (har status), men dårlig insentiv til å rekruttere nye. Det er ikke noe hos SAS med slik åpenbar verdi for oss med status.

Del denne siden