AirBaltic "tar en SAS" - Chapter 11

Tråd i 'Øvrige flyselskap' startet av tobeornot999, 14. sept 2026.

1. tobeornot999

tobeornot999 Gold Star, Sapphire OneWorld, Gold Skyteam

Likes mottatt:
    15,663
    Bonuspoeng:
    293
    Det har ikke akkurat vært noen hemmelighet at latviske AirBaltic har slitt økonomisk.

Jeg synes de er et strålende flyselskap, med verdens største flåte av A220 - og faktisk kun opererer denne flytypen. Starlink var de først med i Europa, i hele flåten sin.

I dag kom nyheten om at de kjører Chapter 11 (konkursbeskyttelse) i New York.

Trenger ikke bety noe alvorlig, og SAS, Delta og andre flyselskap har kommet seg gjennom slik prosess og drevet videre. AirBaltic ilte til og sendte meg og mange andre mail som sa at alt fortsetter som før mens de står i prosessen.

Skal fly med dem senere i uken, så jeg var litt spent da jeg først åpnet mailen...

Mer info fra selskapet selv:
    https://company.airbaltic.com/en/ne...ghts-and-customer-services-continue-as-normal

2. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,725
    Bonuspoeng:
    293
    Vi får håpe de havner i Skyteam i liket med våre elskede SAS.

tobeornot999 liker dette
  3. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,663
    Bonuspoeng:
    293
    Haha, ser ironien :D

Det er nok gode grunner til at et såpass smalt regionalt selskap har holdt seg utenfor allianser så langt. Koster mye å være med på festen :p

4. Kaffen

Kaffen Globetrotter

Likes mottatt:
    6,623
    Bonuspoeng:
    183
    Nah for meg er det rævende likegyldig, fordi de har har bare to ruter til Rødehavskysten som er litt interessante, ellers ganske så lite egentlig. Da må de i såfall finne på noen flere ruter av betydning skal jeg bry meg om dem.

5. tobeornot999

Likes mottatt:
    15,663
    Bonuspoeng:
    293
    Deg om det, @Kaffen :)

Riga er en flott by, med masse å se, bra restauranter og snille priser sett med norske øyne.

Mye av det samme kan man si om Tallinn, som også er på AirBaltic sitt rutekart, selv om man fra OSL må innom RIX først. Som forøvrig er en veldig walkable, fin og kliss moderne flyplass. Raffere enn OSL, for å si det sånn :D

Ekstremt ambisiøs business class har de også, hvor flighten fra OSL til RIX innholder champagne (ekte champis, men ikke fantastisk brand: Monopole) servert på bakken allerede før avgang.

3 retters meny med varm hovedrett og godt utvalg av drikke. På en 90 minutter lang flight til RIX. Du finner ikke dette hos noen andre, på så kort flight.

Hupski, Insomnia4u, jocke and 8 others like this.
  6. haakonks

haakonks Veteran Moderator

Likes mottatt:
    11,346
    Bonuspoeng:
    183
    Retten har godkjent første steg i Air Baltics' Chapter 11-prosess:
    https://www.ch-aviation.com/news/171879-us-court-approves-airbaltic-chapter-11-relief-request

Air Baltic melder også at de er i samtaler med Airbus og Pratt & Whitney om å utsette eller kansellere deler av ordren på A220.

Air Baltic har en flåte på 54 Airbus A220-300, med 40 maskiner bestilt.
    Målet med Chapter 11 er å redusere flåten til 36 maskiner, så det er en ganske heftig reduksjon.

Del denne siden