AIr France - nektet ombordstigning til USA pga manglende returbillett. Tips?

Tråd i 'Flying blue' startet av Hilde, 30. jan 2020.

1. Flybu

Flybu Medlem

Likes mottatt:
    571
    Bonuspoeng:
    93
    Ingen problem. Alle reiser til/fra USA er pålagt å ha 24t gratis avbestilling :) Gitt at det er mer enn 7 dager til avreise.

2. holmen

holmen "Ung" og "lovende"

Likes mottatt:
    75,536
    Bonuspoeng:
    293
    Dette gjelder faktisk andre veien også.
    Min mor er ikke norsk statsborger, og fikk masse spørsmål på vei ut av USA. Hvorfor skulle hun til Norge, hvorfor reiste hun sammen med to nordmenn (meg og min søster, med samme navn) osv.
    Det gikk bra, men hun synes det var litt ekkelt.

3. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,718
    Bonuspoeng:
    113
    Er hun Schengen-borger? For hvis ikke så må hun jo ha Schengen-visum

Hvis hun ER Schengen-borger så er det litt rart ja

4. holmen

Likes mottatt:
    75,536
    Bonuspoeng:
    293
    Hun er Schengen-borger, ja.

5. Figaro

Figaro Nytt Medlem

Likes mottatt:
    60
    Bonuspoeng:
    18
    Jeg har bare brukt onwardticket dot com og det har ikke vært noe problem.

Hvorfor kjøpte hun en dyr billett? USA-CANADA har ikke så kostbare billetter, ca 700-1100kr

rota and HaraldOslo like this.
  6. holmen

Likes mottatt:
    75,536
    Bonuspoeng:
    293
    Du må i så fall være Canadisk statsborger, i følge dette nettstedet:
    https://wikitravel.org/en/Preparing_to_Enter_the_United_States

7. HaraldOslo

HaraldOslo Veteran

Likes mottatt:
    4,718
    Bonuspoeng:
    113
    Okey, den siden der var lur! Det er helt klart et direkte forsøk på å omgå reglene. men alikevel, lur!

Jeg hadde eventuelt booket en fullt refunderbar bizbillett, hvis det fortsatt er å oppdrive. Men den siden skal jeg ta vare på..

Figaro liker dette
  8. thomassg

thomassg Medlem

Likes mottatt:
    455
    Bonuspoeng:
    63
    Dette er en av disse merkelige unntakene som gjelder slik at man ikke skal kunne reise ut og inn av USA på en enkel måte for å fornye visumstatus. Å reise til Mexico, Canada eller en karibisk øy regnes ikke som "a significant departure from the United States".

Dette gjør at dersom man skal bo/være i Canada i mer enn 90 dager og mellomlander i USA på vei til Canada med ESTA, så bør man innom amerikansk utenriksstasjon i Canada for å få innreisevisum til USA før man reiser hjem igjen via USA. Man kan oppholde seg i Canada i opptil 6 måneder uten visum. Helt på trynet, men dette ble jeg fortalt da jeg oppholdt meg i Canada et halvt år. Jeg fikk aldri erfart dette da jeg fløy direkte til Europa.

9. Hilde

Hilde Medlem

Likes mottatt:
    94
    Bonuspoeng:
    18
    Hei igjen!
    Ville bare følge opp med å fortelle at den unge håpefulle frøknen kom vel frem, og hadde ingen problemer i Immigration heller - seilte rett gjennom uten noen ubehagelige spørsmål av noe slag. Billetten hjem fikk hun også kansellert, og skal se etter en rimeligere hjemreisebillett.

Det var ei glad jente som sendte meldinger hjem igår - noen erfaringer rikere :)
    Tusen takk til alle for hjelp og input!

10. Michel

Michel Medlem

Likes mottatt:
    48
    Bonuspoeng:
    28
    Det rette stedet for å løse denne saken er ikke her, men hos AF f.eks på telefon.

11. Eddie47

Eddie47 1D

Likes mottatt:
    883,987
    Bonuspoeng:
    293
    Vel
    Rådene hun fikk her hos alle oraclene hjalp jo ...

rota, Hilde, Origo and 10 others like this.
  12. Upsaker

Upsaker Fastboende

Likes mottatt:
    24,069
    Bonuspoeng:
    293
    Det er få steder jeg vet om man får mer hjelp til kreative løsninger for å komme seg ut av en reiseknipe. Og ikke minst passet sitt påskrevet når man har gått på en smell.

travelislife, rota, Hilde and 13 others like this.
  13. Avixlo

Avixlo Veteran

Likes mottatt:
    9,047
    Bonuspoeng:
    183
    Da jeg fløy til Toronto istad med mellomlanding i Detroit den ene veien og direkte til Europa den andre veien ble jeg tilkalt opp til gate skranken for å måtte fortelle om når jeg skulle tilbake til USA..

Måtte fortelle damen at jeg skulle fly direkte til Amsterdam når oppholdet var over sånn 3-4 ganger før hun skjønte hvordan reiseruten min var lagt opp..
    USA var jo bare mellomlanding den ene veien:cool:

Immigrasjon ansatte var svært hyggelig og ønsket meg en god tur:) så det var bare ved Gate jeg var litt negativ rundt. Til og med ved grenseovergangen ved Niagara Falls var grensevakta svært hyggelig

Sonictravel and Upsaker like this.
  14. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Og slapp å stå i telefonkø...

Hilde, Avixlo and Eddie47 like this.
  15. RoadKing

RoadKing Helt hekta

Likes mottatt:
    35,094
    Bonuspoeng:
    293
    Det er nok korrekt at å faktisk utføre løsningen, må skje mot AF (eller et annet flyselskap for den saks skyld, når løsningen var å kjøpe en returbillett).

Når man ung og uerfaren skal forholde seg til et krav fra et flyselskap med Onkel Sam i ryggen, er det ikke enkelt. Man blir da fort prisgitt en time i telefonkø og kanskje et likegyldig menneske i andre enden som i altfor mange tilfeller egentlig bare er interessert i å få deg til å legge på snarest mulig.

For ikke å snakke om språk. Ikke alle snakker flytende fransk, og franskmenn (kvinner)? De ser helst at du snakker fransk.

Du stiller med mye sterkere kort når du skal argumentere og handle, basert på et gjennomdiskutert utvalg av erfaringer. Der er det IF kommer inn i bildet.

Der tror jeg faktisk hverken AF eller andre selskaper kan matche den kreativiteten og innsikten du finner på dette forumet.

Så kunne hun ta med seg det valget hun gjorde basert på innspill herfra og kom med flyet uten at hun måtte blø en formue for noe hun aldri ville bruke.

Hilde, Kristian, snartur and 6 others like this.

Del denne siden